تعلم تحليل الفوليوم و الاسبريد

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• رد: اتعلم تحليل الفوليوم و الاسبريد" اقوى شىء ممكن تشوفه فى المتاجرة و تحليل السوق

[quote=المايسترو;298502]
    المشاركة الأصلية بواسطة rania_jameel مشاهدة المشاركة
    تفضلي اختي الكريمة الدرس 13 مش مضغوط رفعته فيديو بدون ضغط لو اشتغل ماعك تمام اخبريني ارفعلك السادس
    http://www.filesin.com/9312a47452/download.html

اممكن اخي رابط الدرس 12 بنفس الطريقة
    جزاك الله خيرا
    حاضر يباشا لحضات و رجعلك

• رد: اتعلم تحليل الفوليوم و الاسبريد" اقوى شىء ممكن تشوفه فى المتاجرة و تحليل السوق

قراءة سريعة على اليورو/دولار و كانت عملية بس راحت

رقم 1 ... كان خلفية قوة على فريم 1 ساعة

رقم2... بار هابط على فوليوم متوسط الى عالى بس المثير فيه اغلاق الى المنتصف يعنى فيه شراء هنا فى المنطقة دى

رقم3...بار صاعد تأكيد بس الفوليوم عالى شوية ممكن يكون العرض بيسيطر

رقم4... شيك اوت يضيف الى خلفية القوة اصبح الأن الانتظار للاختبار

رقم 5... اختبار فى سوق صاعد بيكون دا شكله دائما مكون من 3 بارات صاعد و الأخر هابط اذا الثال جاء صاعد اللو له اقل من اللى قبله و اغلاقه الى الهاى يكون دا اختبار فى سوق صاعد
      الملفات المرفقة
      VSA TEAM
      LEARN TO TRADE WITH SMART MONEY
      STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح
      هنا تجد فيديوهات التطبيقات على السوق

قناة يوتيوب للعمليات الحية على السوق بأسلوب الفوليوم و المدى

جار التحميل شكرا لك اخي mbkingdom على مساعدتنا

جار التحميل شكرا لك اخي mbkingdom على مساعدتنا
          جاري ارفع الدرس 12 هو عامل 20بالمئة الملف كبير نوعا ما نقول نص ساعة ان شاء الله ويكتمل الرفع
          انا في الخدمة
          تحياتي

[quote=المايسترو;298502]
            تفضلي اختي الكريمة الدرس 13 مش مضغوط رفعته فيديو بدون ضغط لو اشتغل ماعك تمام اخبريني ارفعلك السادس
            http://www.filesin.com/9312a47452/download.html

اممكن اخي رابط الدرس 12 بنفس الطريقة
            جزاك الله خيرا
            حصلت معي مشكلة اثناء رفع الملف يصل ل48 بالمئة و يتوقف مش عارف ليه بس راح ارفعهولك بأي طريقة يباشا

المشاركة الأصلية بواسطة basharr
              السلام عليكم يا صاحب الموضوع دروسك قمة في الروعة اشكرك على هذا المجهود ولكن لدي استفسار وهو ليس هجوم او ماشابه ذلك ارى ان هذا الصعود ما هو الا اعادة اختبار للترند المكسور وبالفعل تمت اعادة الاختبار وظهر شمعة شوتنج ستار فهو للبيع بعد الشمعة انا استخدم هذا النوع من التحليل والحمدلله سؤالي بماذا سيفيدني تحليل الفوليوم فانا ارى ان هذا الاسلوب معقد ؟؟
              لأدى سؤال اخى وهو ليس من باب الهجوم لا سامح الله
              مدام حضرتك بتستخدم نوع تحليل جيد جدا وبتحقق منه ارباح وهو سهل جدا .. ليه دخلت على الموضوع المعقد وليه عايزه يفيدك ما دمت بتكسب كويس من السويق وبحلل بسهوله ويسر ..
              دمت بود تقبل فائق تحياتى

تحياتي لاستاذنا الغالي
                - هل يمكن العمل باسلوب vsa مع الكروسات
                - بالحالات التي لاينجح فيها تحليل vsa هل يمكن أن نعزو السبب لوجود عناصر خارجية تؤثر في حركة العملات غير المضاربة بسوق العملات ام أن هناك أسباب أخرى---- يرجى التوضيح

بأنتظار الدرس القادم على احر من الجمر
                  ورشه قمة بالروعه بارك الله بمجهوداتكم :)

اخي تريد هنتر , ممكن تحليل بسيط للباوند دولار , واتجاهه القادم , للتعليم ...

المشاركة الأصلية بواسطة المايسترو مشاهدة المشاركة
                      ممكن اخي رابط الدرس 12 بنفس الطريقة
                      جزاك الله خيرا
                      اتفضل اخي الحبيب رابط الدرس 12 لكن للأسف ما قدرتش ارفعولك كامل في ملف واحد لأن حجمه كبير فااضطريت اني اقسمه على جزئين و موقع فيلز ان مشراضي يترفع معايا فا رفعتهولك على هوت فيل ارجوا منك المعذرة على تأخر في الرد

الرابط

الجزء الأول

الجزء الثاني

السلام عليكم يا صاحب الموضوع دروسك قمة في الروعة اشكرك على هذا المجهود ولكن لدي استفسار وهو ليس هجوم او ماشابه ذلك ارى ان هذا الصعود ما هو الا اعادة اختبار للترند المكسور وبالفعل تمت اعادة الاختبار وظهر شمعة شوتنج ستار فهو للبيع بعد الشمعة انا استخدم هذا النوع من التحليل والحمدلله سؤالي بماذا سيفيدني تحليل الفوليوم فانا ارى ان هذا الاسلوب معقد ؟؟
                        تمام سؤال كويس ... طيب ماذا لو حصلت شمعة شوتنج ستار و صعد السعر و انت مش عارف السبب هذا التحليل بيعرفك السبب و طالما عرف السبب بطل العجب لما انا اشوف شمعه شوتنج ستار على كلامك و صعد السعر بعدها اكيد هاشوف بعدها ضعف فى العرض و هذا فى حد ذاته معلومة قيمة يبقى انا عارف ليه السوق صعد و لما تحصل مش شرط شوتنج ستار لما يحصل نموذج معين مثلا مورنينج ستار هل كل مورنينج ستار ناجح و انت مش عارف النموذج ده هايؤدى الى ايه لما اشوف فوليوم فى هذا النموضج هاكون عارف اكيد هايؤدى الى ايه .. احنا ماشيين مع المحترفين لما المحترف بيقرر انه عايز يوزع هايوزع و ثق تمام انه هايعطيك كل ما تريده فى تحليلك من علامات ان السعر صاعد و هايعملك لوك ان لا محالة لكن لما انا اكون فاهم دماغ اللى انا بلعب معاه اكيد مش هايعرف يضحك عليا
                        سؤال بسيط ... هل تتاجر الأخبار ارجو منك تفسير واحد لما الخبر يكون كويس على الدولار ليه السعر بيطلع مش بينزل ارجو اجابتى على السؤال بأسلوب التحليل المستخدم لديك

فى انتظارك اخى الكريم و لك منى كل الود و التحية على سؤالك
                        VSA TEAM
                        STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح

ببساطة شديدة ظهر شموع عاكسة للاتجاه في هذه المنطقة بهدف اعادة اختبار الترند المكسور وهذا ما حدث
                          و ماذا اذا تم كسر الترند فى فى الاختبار هل الشموع العاكسة هاتفيد
                          تأكد تماما ان كل ما الفوليوم بيزيد عند الترند تقلق لأنه كدا هاينكسر ماذا فادت الشمعه العاكسة
                          ليس هذه كل النماذج هناك فنيات تعرف منها الترند هايتكسر ولا لاء لو عندك قمة و انكسرب بقليل ليه السعر بينزل تحتها تانى مع انه كسرها و انت هاتقول لا كسرها و راجع تانى اطلاقا اذا شفت ضعف فى الطلب محال محال انه يكسرها القمة اللى انكسرت كانت المصيدة و المصيدة هاتتوافق مع التحليل الخاص بك ان السعر هايكمل وصاعد و اذا شفت بار طويل و صاعد هل كنت فى يوم تتوقع ان هذا البار قوى اطلاقا لازم كنت هاتقول ان هذا البار قوى كدا السوق فى الحركة اللى انا محللها و تجد انه يرجع تانى الى الأسفل طيب ليه البار الصاعد الطويل دا دا علشان يعملك لوك ان
                          VSA TEAM
                          STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح

المشاركة الأصلية بواسطة نور على نور مشاهدة المشاركة
                            تحياتي لاستاذنا الغالي
                            - هل يمكن العمل باسلوب vsa مع الكروسات
                            - بالحالات التي لاينجح فيها تحليل vsa هل يمكن أن نعزو السبب لوجود عناصر خارجية تؤثر في حركة العملات غير المضاربة بسوق العملات ام أن هناك أسباب أخرى---- يرجى التوضيح
                            اسلوب vsa اسلوب تحليل مثله مثل اى اسلوب مثل اليوت مثلا يمكن استخدامه مع اى اسلوب اخر و لكن هذا الأسلوب يتمتع من انه اسهل من اليوت و ايضا يعتبر من المؤشرات القائدة و ليست المتأخرة
                            اما اذا حصل منه عملية خاسرة فكل الاساليب ليست سحرية هو فقط معتمد على فن قرأتك للشارت وارد ان تخطأ فى القرأة و لكن كل حركة فى السوق لها سبب و لها نتيجة و احنا نتقفى السبب و نشاهد النتيجة و نبنى عليها القرار
                            VSA TEAM
                            STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح

تأكد تماما انك عمرك ما هاتدخل السوق من القمة او القاع لأنه السوق ديناميكى و لكن عندك مت يدلك على ان القمة او القاع قريب منك و اذا دخلت من القمة او القاع فهو على سبيل الصدفة و حاول مره اخرى انك تعملها مش هاتيجى معاك
                              VSA TEAM
                              STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح

[QUOTE=mbkingdom;298664][SIZE=4][COLOR=Blue][B]اتفضل اخي الحبيب رابط الدرس 12 لكن للأسف ما قدرتش ارفعولك كامل في ملف واحد لأن حجمه كبير فااضطريت اني اقسمه على جزئين و موقع فيلز ان مشراضي يترفع معايا فا رفعتهولك على هوت فيل ارجوا منك المعذرة على تأخر في الرد
                                التعديل الأخير تم بواسطة MR.JPY; 2013 - 03 - 16, 23:23.

يعمل...
                                X