تعلم تحليل الفوليوم و الاسبريد

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• رد: اتعلم تحليل الفوليوم و الاسبريد" اقوى شىء ممكن تشوفه فى المتاجرة و تحليل السوق

ارجو من الاخوة عدم تنفيذ عمليات فى حساباتهم الحقيقة الا بعد ان يفهموا هذا التحليل و يتقنوه و القرار راجع للاخوة فى استخدامه ام لا بعد استيعابه
    و انا غير مسئول عن اى عملية و نتائجها سواء مكسب او خسارة فى الحسابات الحقيقية
    هذه الورشة ورشة تعليمية و ليست ورشه توصيات عند الانتهاء من هذه الورشة يمكن العمل بها و متابعنى فى العمليات الحية على حسابى
    و اكرر لا تستخدم هذا التحليل الا بعد استيعابه كاملا و تتقن قراءة الشارت بهذا الاسلوب و انا غير مسئول عن اى خطأ يصدر فى عملية قد اخى العزيز تكون قرأت فيها الشارت بدون استيعاب او فهم للتحليل كاملا
    ارجو من الاخوة التمرن على هذا النوع من التحليل على حساب ديمو اولا حتى تستريح انك فهمت النحليل و استوعبته
    وارجو ايضا من الأخوة عدم الطلب منى بتحليل الشارت لهم فقط ارفق شارتات تمرن و استفسارات
    بالتوفيق للجميع
    VSA TEAM
    LEARN TO TRADE WITH SMART MONEY
    STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح
    هنا تجد فيديوهات التطبيقات على السوق

قناة يوتيوب للعمليات الحية على السوق بأسلوب الفوليوم و المدى

• رد: اتعلم تحليل الفوليوم و الاسبريد" اقوى شىء ممكن تشوفه فى المتاجرة و تحليل السوق

المشاركة الأصلية بواسطة abomoh مشاهدة المشاركة
      دا ساعه

مش دي البوتوم بالظبط , وحتى طالع عامل هاي جديده ولو جديده

يعني زي ما الكتاب بيقول
      الأخ الفاضل انا لا احب هذا السلوب فى الكلام و انا غير مسئول عن خطأك اذا كنت دخلت عملية فأنت لم تستوعب الموضوع بالشكل الذى يؤهلك اتخاذ قرار به فأرجو عدم استخدام هذا الأسلوب فى الكلام
      هذه ليست ورشة توصيات هذه ورشة تعليمية فأن كنت انت أخطأت فهو بسبب عدم تأهلك فى قراءة هذا النوع من التحليل بالاضافة ان الموضوع لم ينتهى بعد و الأخوة مازالو فى مرحلة التعلم ... استوعب الموضوع اولا ثم استخدمة ان احببت
      لكن انا لا احب هذا الاسلوب الاستهزائى فى الكلام

بالتوفيق للجميع
      VSA TEAM
      STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح

المشاركة الأصلية بواسطة tradehunter مشاهدة المشاركة

سيتم ايقاف الدروس من الأن و اللى عنده سؤال يسأل فى الموضوع

بالتوفيق للجميع
        اخي ليه ايقاف الدروس .......
        انت ليس عليك اي ذنب انت حكيت من الاول ماحد يستعجل ويجرب يدخل على الحقيقي والموضوع طويل حكيت من اول الورشه وحذرت
        والاغلب ملتزم بذلك تماما افرجوا منك عدم المضي في هذا القرار .... احنا مننتظر جديد الدروس على شغف ...........الله يبارك لك في عمرك ورزقك يا اخي ... ويعطيك الف عافيه

اخى تريد هانتر ديه اول مشاركه ليا فى الموضوع وبصراحه الموضوع جميل وشيق وربنا يجازيك خير على ما تقدمه لاخوانك هنا فى هذه الورشه التعليميه ..
          ويا اخوانى الراجل بيتعب نفسه وبيضيع من وقته علشان يعلمك حاجه اغلبيتنا لا علم له بها بدون اجر وسايب اجره على الله
          وكل اللى عاوزه ان يفيد الناس ويعلمهم حاجه هو اتعلمها وشايف انها قويه جدا فحب يفيد بيها اخوانه ..
          والموضوع لسه مخلصش ولسه فى حاجات كتير متعلمنهاش لسه والراجل بيعمل كل جهده يبقى احنا ندخل من غير تعليم وخبره ونخسر وبعدين نجيب العيب عليه ..
          لا حول ولا قوه الا بالله العلى العظيم
          اخى هناك من يتعلم منك وينتظرك بشغف ولهفه ... فلا تضيع اجرك بسبب اى شخص او اى شئ ..

تانى حاجه انا بقى عايزه اتعلم الموضوع ده بجد وعندى اساله كتير واستفسارات من السوق الحى انا طبعا مش هسال اى اساله ولا اى استفسار الا بعد ما تاذنلى ..
            وربنا يوفق ان شاء الله تعالى وناخد رايك فى بعض الفرص من الحاجات اللى اتعلمناها وانا والله مستعده اتابعها على كل الفريمات وكل الاوقات بس طبعا تحت اشراف الاخ تريد هانتر فلو يسمح يكون له جزيل الشكر ..
            وديه كمان هيكون فيها فايده ان الناس تتعلم وتتطبق على السوق الحى علشان الموضوع محتاج متابعه وتكرار كتير علشان نقدر نحلل صح ونشوف البارات صح ونقدر نقول ده معناه ايه وده معناه ايه فالموضوع من وجهه نظرى المتواضعه انها محتاجه تكرار والتكرار وممارسه وده افضل وسيله ليه انها تكون على الاسعار الحاليه للسوق بس طبعا ديمو ديمو ديمو ديمو ديمو كتبتها بكل الالوان ..
            منتظرين راى الاخ تريد هانتر وانا متطوعه للموضوع ده تحت اشرافه ..

اولا: الاخ تريد هانتر يشكر على المجهود الذى قام بة جزيلا ولو لمتلك الوقت سوف اقوم بكتابة محاضراتة ورفعها لكم مكتوبة ( دة مش وعد).
              ثانيا:مينفعش تعاقب الناس دة كلها بهذا العقاب اخى العزيز لعدة اسباب
              1- احنا ملناش ذنب
              2- انت لم تقل لاى احد انة يطبق الان... كل كلامك يلا ندرب يلا نطلع علامات يلا نشوف دة شكلها عامل ازاى واللى يعمل غير كدة يتحمل مسئوليتة فكلنا ناس كبار ونتحمل قرارتنا واحلى حاجة فى التجارة دة انها تعلمك تحمل القرار فان لم تستطع فانصح بتركها من الان.
              3- انا بصراحة مش شايف الراجل يعنى قال حاجة يعنى انت بس مكنتش فى المودوكتبت 3 او 4 مشاركات على كلام الراجل وانا مش شايفة تريقة ولا حاجة يا اخى ما يمكن بيهزر معاك........وبعدين مين اللى قالك انة اشترى على حساب حقيقى انا متابع من الاول فين الحتة دة ......يا باشا رمضان كريم وانت من الناس الكرماء لم تبخل على اخوتك بعلمك (خيركم من تعلم العلم وعلمه) لذا اكمل ما بدأت حتى يجزيك الله علية خيرا

السلام عليكم
                جزاك الله عنا كل خير ومتابعين معاك للاخر
                قرأت أن البعض يستخدم الماركت بروفايل مع vsa فما رأيك بالموضوع
                هل هناك مؤشرات تعطي التايم أند سيلز والماركت ديبث والتاب ريدينغ او ما يعرف بالسكواك بوكس
                وشكرا

شكرا للاخوة جميعا على مشاركتهم بس انا مش هاوقف الدروس لأنى قلت اننا هانكمل و الورشة مستمرة
                  لاكن انا شايف الان ان لابد من التركيز فى الدروس القادمة على القراءة للشارت و تفسير الأحداث التى تحدث فا هاركز فى الدروس القادمة على قراءة الشارت و التطبيق على المؤشرات السابقة علشان محدش يحصله ارتباك من الموضوع
                  الموضوع محتاج تدريب مكثف لربط الأحداث فارجو من الاخوة التمرن و السؤال و ارفاق الشارتات على السوق و محاولة التطبيق و وضع توقعات و سيناريوهات من قراءتهم لن تتقن الموضوع الا بهذا الشكل

بالتوفيق للجميع
                  VSA TEAM
                  STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح

المشاركة الأصلية بواسطة نور على نور مشاهدة المشاركة
                    السلام عليكم
                    جزاك الله عنا كل خير ومتابعين معاك للاخر
                    قرأت أن البعض يستخدم الماركت بروفايل مع vsa فما رأيك بالموضوع
                    هل هناك مؤشرات تعطي التايم أند سيلز والماركت ديبث والتاب ريدينغ او ما يعرف بالسكواك بوكس
                    وشكرا
                    هذا كله اشياء جيدة و لكن يفضل التعامل مع الموضوع مجرد امكانية اضافة هذه الأشياء هايكون راجع ليك بس بعد ما تحس انك بدأت تقرأ الشارت دعم نفسك يمكن استخدام اى شىء من هذا التحليل
                    VSA TEAM
                    STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح

ارجو من الاخوة انهم يسألو الموضوع مش سماع دروس لابد من التمرن
                      VSA TEAM
                      STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح

ايه يعم ترين هنتر , انا استهزء الزاي بسسسسسسسسس

دانا متابع ليك من اول الموضوع , بس مش لازم ارد\ عشان ابقى متابع ,وانا بنزل كل الدروس وبسمعا ميت مره ,وعلى فكره , انا مش ادخل حقيقي زي مبتقول ,تاني حاجه ,’انا مستهزئتش ابدااااااا , ولا يمكن استهزء بشخص بيعلمني , يعتبر استاذي !!! ,

انتا ليه هاجمتني كدا من غير متفهم كلامي صح ؟؟؟

انا بقول , دي اشارة كذا وكذا , ( زي ماالكتاب بيقول ) يعني اشاره مثاليه , وايه يعني ممكن اكون مخطأ , لأكن لم اقصد الإستهزاء ولا اي شيء من اللي قلته ,

انا كل اللي كنت بعمله , اني كنت بحوال اقرأ الشارت ,ولقيتك موجود اونلاين في المنتدى , قلت طيب اقولك اللي قريته , واخليك تصححلي , فقط !!

يعني نوع من التدريب ,او الاسئله اللي انت قلت اسئلوها ,

على العموم اخي , لو كنت فعلا حاسس اني كنت بستهزء زي مبتقول , فأنا آسف يعم , وحقك علي راسى من فوق

(برضو في الأول وفي الآخر انتا استاذي )

وشكرا ليك

المشاركة الأصلية بواسطة abomoh مشاهدة المشاركة
                          ايه يعم ترين هنتر , انا استهزء الزاي بسسسسسسسسس

دانا متابع ليك من اول الموضوع , بس مش لازم ارد\ عشان ابقى متابع ,وانا بنزل كل الدروس وبسمعا ميت مره ,وعلى فكره , انا مش ادخل حقيقي زي مبتقول ,تاني حاجه ,’انا مستهزئتش ابدااااااا , ولا يمكن استهزء بشخص بيعلمني , يعتبر استاذي !!! ,

انتا ليه هاجمتني كدا من غير متفهم كلامي صح ؟؟؟

انا بقول , دي اشارة كذا وكذا , ( زي ماالكتاب بيقول ) يعني اشاره مثاليه , وايه يعني ممكن اكون مخطأ , لأكن لم اقصد الإستهزاء ولا اي شيء من اللي قلته ,

انا كل اللي كنت بعمله , اني كنت بحوال اقرأ الشارت ,ولقيتك موجود اونلاين في المنتدى , قلت طيب اقولك اللي قريته , واخليك تصححلي , فقط !!

يعني نوع من التدريب ,او الاسئله اللي انت قلت اسئلوها ,

على العموم اخي , لو كنت فعلا حاسس اني كنت بستهزء زي مبتقول , فأنا آسف يعم , وحقك علي راسى من فوق

(برضو في الأول وفي الآخر انتا استاذي )

وشكرا ليك
                          حصل خير مافش اى حاجه و لا داعى للاسف احنا اخوة اولا و اخيرا و رب ضارة نافعه
                          هانركز فى الدروس القادمة على القراءة بأمثلة علشان نركز المعلومات اللى وصلنا ليها حتى الأن
                          VSA TEAM
                          STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح

السلام عليكم

اتمنى من احد المشرفين ان يضع كل الشروحات في المشاركة الاولى الرئيسية وكذلك التمبليت وكل ما يلزم لعدم التشتت وتقليب الصفحات

شكرا

you change my vision when i read any chart
                              may thanks is asmall word for you
                              i have mor yhan 10 years in a stock in all my life i did not see like this program and like this threat

very thanks to you my brother

تعالو نشوف السيناريو اللى ماشى على يورو/دولار

حتى الأن ...
                                رقم 1 ... كان فى قمة منعكسة بارصاعد واسع و التالى بار هابط اغلاق الى اسفل البار الصاعد الذى قبله قمة منعكسة تنم عن بداية ضعف و التحويل الى الايدى الضعيفة "المحترفين بدأو يوزعوا"

رقم 2... 3 بارات ضعف فى الطلب تأكيد التوزيع و اتمام العملية من المحترفين بيقولوا مش عايزين نشترى احنا بنوزع

رقم 3... اب ثرست بعد قمة منعكسة منتهى الضعف و اتمام كامل لعملية التوزيع اللى بدأها المحترفين و تم حبس lock in متاجرين كثير فى الاب ثرست و ضرب استوبات كثيرة البار التالى هابط اغلاقه اعلى من منتصفه الى الهاى مش مريح هذا البار "انتظر"
                                البار الذى يليه اغلاق هابط الى اللو بدأنا نرتاح البار الذى يليه مش مريح سكوات هابط توقف غريب عن البيع " انتظر" و شوف النتيجة
                                رقم 4 ... سكوات صاعد يدل على توقف عن الشراؤ مفاجىء هذا يتماشى مع خلفيتنا الضعيفة نرتاح جدا و نبدأ نبحث عن فرصة بيع
                                فريم 10 دقائق عليه فرص بيع كثيرة او 5 دقائق
                                لكن السيناريوو متوافق تماما

لاحظ حاجه مهمة جدا ان اليوم كان فى اخبار عن الدولار و الأخبار كلها كانت غير جيدة عليه و مع ذلك لم يتأثر
                                ... هذا هو افضل وقت للمحترفين طالما بدأو عملية توزيع كما هو مشروح فى الصورة انهم يبيعوا لأن الأخبار هاتخلى الناس تشترى على هذه الأخبار و لكن فى الحقيقة الناس اللى اشترت على الأخبار هما اللى اتعملهم لوك ان هى دى المصيدة و لما بتكون مع اخبار بيكون افضل وقت للمحترف انه يبيع طالما فى شراء من الناس على الأخبار الجيدة علشان كدا فى ناس حاليا تقول هو ليه السوق نزل و الأخبار غير جيدة على الدولار ليه السوق بيعمل كدا
                                الملفات المرفقة
                                VSA TEAM
                                STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح

يعمل...
                                X