تعلم تحليل الفوليوم و الاسبريد

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• رد: اتعلم تحليل الفوليوم و الاسبريد" اقوى شىء ممكن تشوفه فى المتاجرة و تحليل السوق

عودة محمودة استاذ نادر ..يؤسفني اني لم اتمكن من مواكبة بداية الورشة لكن كلي استعداد على مواكبة العودة المحمودة وكنت دوما على يفين انك لن تخذل جميع متتبعيك ومحبيك ...وجعله الله في ميزان حسناتك..نحبك في الله استاذنا الكبيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر
    سأل الممكن المستحيل اين تقيم،اجابه:في احلام العاجز

• رد: اتعلم تحليل الفوليوم و الاسبريد" اقوى شىء ممكن تشوفه فى المتاجرة و تحليل السوق

اهلا بعودتك استاذ نادر

انا مش عارف كنت بشتغل ازاى من غير مركز مع فوليومات السوق !!
      انا بقالى 3 سنين تريدر ف الفوركس عمرى مركزت مع الفوليوم !!
      وكنت بعانى فعلا من مشكله .. ( اشترى وينزل وابيع ويطلع )

لو حضرتك ف مصر .. ياريت نتقابل لانى عيزك تشتغل ف حساباتى ( حسابات كبيره تتعدى 250.000 الف دولار

وياريت نركز الفتره اللى جايه على الشرح الحى للسوق .. والاشكال الشاذه الى ليها نفس المسميات للاشكال العاديه .. مثلا الاستوبنج فوليوم بيجى بأكتر من شكل .. بالاضافه لبعض السلوك العشوائى للميكر

تحياتى ليك
      اذا كان من الموت بدُُُ .. فمن العار ان تكون جبانا

شكرا لجميع الأخوة على المشاعر الطيبة و ان شاء الله ننتهى و نشتغل تطبيقات على السوق الحى
        اخى حناوى شكرا على كلماتك و من دواعى السرور و الشرف التعاون معك و مافيش مشكلة نتقابل و نتواصل

اما النماذج الشاذه مش بالظبط هى شاذه هى تتبع قانون المجهود و النتيجة
        اهم 3 قوانين
        السبب و الأثر cause and effect
        المجهود و النتيجة effort and result
        العرض و الطلب supply and demand

الغرض كله تتبع الفوليوم عند مناطق الدعم و المقاومات ذات الفوليوم العالى و ملاحظة الفوليوم عند الرجوع لهذ المناطق
        الفوليوم العالى و الفوليوم المنخفض الاثنين مهمين لكن موقع الشمعه هو الفرق
        الفوليوم العالى يعنى وجود انشطة للمحترفين و انشطة يعنى هما مشغولين بيعملوا حاجه اما بيبيعوا او بيشتروا الفوليوم العالى هو بصمات عملهم اللى مش ممكن يخفوها فى الفوركس تظهر على شكل انشطة و ليس احجام و كميات و الأنشطة فى هذه الحالة هى ضغط العمليات فى شكل التيكات
        VSA TEAM
        LEARN TO TRADE WITH SMART MONEY
        STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح
        هنا تجد فيديوهات التطبيقات على السوق

قناة يوتيوب للعمليات الحية على السوق بأسلوب الفوليوم و المدى

مشكور ع المعلومات القيمه دى .. انا اترجم هذه المعلومات الى ما كنت اقابله قبل التعامل مع الفوليوم

ياريت ايميلك علشان ابعتلك موبيلى علشان نتواصل

تحياتى

اهلا بعودتك اخ نادر

اهلا نادر باشااا فى انتظارك وعودا حميدا

المشاركة الأصلية بواسطة tradehunter مشاهدة المشاركة
                السلام عليكم اخوانى

عندى لكم مفاجأة .... الفيديو الجديد تحت الاصدار اما الرفع فا مافيش مشكلة هارفع بعد عمل الفيديو سيكون صباحا ان شاء الله الرفع

نستكمل العمل الذى توقفنا عنده
                قرأت بعض المشاركات على ترجمة الكتاب ... فى بعض الأجزاء من الكتب كلها و الكتب كلها عندى حتى كتب جافن هولمز الخاصة بالاشارات

هاعمل فيديو مراجعه او 2 فيديو مراجعه ارجو من الجميع انهم يركزوا فى فيديوهات المراجعه
                و اتمنى من الأخوة عدم التركيز بقوة على فقط شكل النماذج المطلوب التطبيق بالعقل
                نحن بشوق كبير لاكمال موضوعاتك اخي نادر

عندى اقتراح .. حضرتك تشرح لنا اون لاين صوت وصوره عشان الاستفاده تكون افضل

الشرح من الغرف المجانيه على موقع http://www.wiziq.com

ونبتدى ندخل مع فتره اوروبا او امريكا ونحلل ونعرف تحركات السوق والاتجاهات

ولو حتى يكون فى ميعاد ثابت للتطبيقات العمليه الحيه .. ربع ساعه كل يوم فى ميعاد ممكن تحددو مسبقا .. دا بجانب الشرح الجديد وفيديوهاتك الرائعه

تحياتى
                  ياريت ايميلك يا فندم

موضوع جميل
                    متابعه بس انا لسه بقرأ من اول الصفحات
                    حساب ديمو على منصة fxdd لمتابعة التوصيات
                    تغيير اللوت للعقد على حسب ادارة راس المال التى تتبعها فى حسابك
                    8223551
                    pay1rdr

اهلا استاذ نااااااااااااااااااااادر في انتظاااااااارك
                      الإيمان و الثقة بالله عز و جل أول أسباب النجاح

welcome back master Nader we've been waiting for u for a long time, finally we can get back to work, we missed u brother

السلام عليكم
                          انا مهتم جدا بموضوع الفوليوم واخيرا لقيت شرح ليه

شكرا جدا واتمني ان تقبلوني فى جروبكم

شكرا

المشاركة الأصلية بواسطة henawi مشاهدة المشاركة
                            عندى اقتراح .. حضرتك تشرح لنا اون لاين صوت وصوره عشان الاستفاده تكون افضل

الشرح من الغرف المجانيه على موقع http://www.wiziq.com

ونبتدى ندخل مع فتره اوروبا او امريكا ونحلل ونعرف تحركات السوق والاتجاهات

ولو حتى يكون فى ميعاد ثابت للتطبيقات العمليه الحيه .. ربع ساعه كل يوم فى ميعاد ممكن تحددو مسبقا .. دا بجانب الشرح الجديد وفيديوهاتك الرائعه

تحياتى
                            ياريت ايميلك يا فندم
                            مرحبا بكل الأخوة و انا سعيد للرجوع الى العمل مره اخرى

الأخ حناوى شكرا على الموقع اعتقد كدا الأمور هاتتسهل على كل الناس و دا ممتاز جدا هابدأ اتعرف على الموقع و اشوف امكانياته علشان نبدأ نعمل الجدول الزمنى للحصص ممتاز

اما بالنسبة للميل

تم حذفة من قبل الادارة

فى انتظارك

حاليا بحضر 2 فيديو المراجعة بس بجمع النقاط كلها علشان الارتجال ممكن انسى معلومة فا بعمل تحضير و بسجل على مراحل و ان شاء الله على يوم الأحد يكون الفيديوهات مرفوعة

شكرا لكل الأخوة الأحباب على التواصل مع الورشة و اسف انى اخرتكم بس انا وعدت انى اكمل الموضوع و يصبح متواصل دائما فى ورشة التطيبق العملى
                            التعديل الأخير تم بواسطة Maly; 2012 - 09 - 28, 17:03.
                            VSA TEAM
                            STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح

تم عمل مدة 30 يوم طبعا لأنه بفلوس
                              هانعمل اول حصة او كلاس و انظم الوقت و اقول على معاد الكلاس و نشو الناس فاضية امتى
                              VSA TEAM
                              STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح

السلام عليكم
                                انا لسه فى تالت درس
                                وطبعا الموضوع مش قادره اصبر على مانتهى وابدء استخدمه
                                خاصة ان الموضوع كبير
                                فانا قدرت اوصل لطريقة عمل بيه اتمنى تعرفنى اذا كانت صح او لا
                                على ماكمل باقى الدروس يعنى

دلوقتى انا فى التحليل الاخبارى مثلا
                                بييجى خبر يحرك السوق فى اتجاه معين بشكل قوى
                                وبعد انتهاء تاثير الخبر لو مفيش دعم او مقاومه قويه
                                او خبر اخر ليه تاثير مضاد
                                بيفضل السعر فى نفس اتجاه تاثير الخبر بس بحركه بطيئه

حاليا انا شايفه ان لما بييجى الترا فوليوم مثلا بيحرك السوق فى اتجاه بشكل قوى
                                يعنى المتداولين المحترفين لما بيدخلوا عند سعر معين ويحركوا السوق منه مثلا لاسفل
                                حتى بعد خروج المتداولين دول
                                او هدوء الفوليوم ورجوعه لميستويات عاديه
                                بيستمر نفس الاتجاه لكام بار بعده اتنين او تلاته او اربعه على حسب
                                بس بشكل ابطأ

فانا طريقة عملى انى بعد ظهور بار الالترا فوليوم باخد صفقه بنفس اتجاهه
                                ومش بستخدم تيك بروفيت
                                بستخدم تريلنج استوب

هل الطريقه كدا كويسه
                                الى الان لحد ماكمل باقى الدروس

ولا فيه شئ انا فاهماه غلط ؟
                                حساب ديمو على منصة fxdd لمتابعة التوصيات
                                تغيير اللوت للعقد على حسب ادارة راس المال التى تتبعها فى حسابك
                                8223551
                                pay1rdr

يعمل...
                                X