تعلم تحليل الفوليوم و الاسبريد

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• رد: اتعلم تحليل الفوليوم و الاسبريد" اقوى شىء ممكن تشوفه فى المتاجرة و تحليل السوق

الأخ ibrahim 16
    الجزء الثالث عشر مشكلته فى الجزء الأول منه و هذا الرابط له

http://www.4shared.com/file/AZAkr24y/L13part1.html
    هذا رابط الجزء الاول

أما الجزء الثانى شغال معاك فى المشاركة السابقة

• رد: اتعلم تحليل الفوليوم و الاسبريد" اقوى شىء ممكن تشوفه فى المتاجرة و تحليل السوق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
      بارك الله فيك اخى صاحب الموضوع
      ولى سؤال اخى
      انا محدد فترة عملى من الساعة السابعة صباحا وحتى الرابعة عصرا بتوقيت القاهرة
      واحب ان افتح واغلق صفقاتى خلال هذة الفترة ولا اترك صفقات مفتوحة لليوم التالى
      فاى فريم اشتغل علية اخى
      وشكرا لك

السلام عليكم اخي نادر
        ما راك بما يقوله البعض بان الفوليوم غير دقيق في الفوركس وانه لا يعبر عن فوليوم السوق الحقيقي
        مع جزيل الشكر لجهودك الكبيرة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
          سؤال للشباب وللاخ نادر طالما انه هناك تقريبا 16 مظهر قوة وضعف مثل ما ورد في الدرس 19 على ما اعتقد فليش ما يكون هناك مؤشر لاستخراج نماذج القوة والضعف مما يسهل على المتاجر التفرغ لاقتناص اماكن الدخول والخروج بسهولة والتركيز على مهارات الدخول والخروج يعني مثلا نحط فريم اربع ساعات نشوف الخلفية ونرجع للساعة ونتابع وهكذا او نشوف فريم الساعة مثلا مظهر قوة ثم ياتي بعده في نفس الفريم مظهر قوة اخر عن خط موفنج او دعم فيكون الشراء اتوقع كذا اسهل وافضل بدلا من اخراج النماذج بالعين المجردة المتعبة جدا وشكرا لكم مجرد اقتراح للتسهيل فقط

منتظرين ومتابعين معاك انشاء الله

اولا احب اشكر اخونا الاستاذ نادر (تريد هنتر ) لما قدمه لنا من معلومات جزاه الله عنا كل خير وجعله فى ميزان حسناته.
              ثانيا كنت أحب أن اعرف رأيه فى هذا الموضوع:-
              لقد قمت بتحليل مؤشر VSA Signals ووجد ان هناك 20 حاله بالنسبه لتحليل الفوليوم و الاسبريد وهذه الحالات هى :-
              1- UPTHRUST
              2- TWO_BAR_REV_UT
              3- NO_DEMAND
              4- EFFORT_TO_RISE
              5- BUYING_CLIMAX
              6- FAILED_FALL
              7- HIDDEN_POTENTIAL_SELLING
              8- END_OF_RISING_MARKET
              9- SQUAT_UP
              10- STOPPING_VOLUME
              11- SHAKEOUT
              12- TWO_BAR_REV_SV
              13- NO_SUPPLY
              14- TEST_OF_SUPPLY
              15- EFFORT_TO_FALL
              16- SELLING_CLIMAX
              17- BAG_HOLDING
              18- HIDDEN_POTENTIAL_BUYING
              19- SQUAT_DOWN
              20- FAILED_RISE
              21- HIDDEN_TEST
              ووجدت كتاب من
              Trade Guider VSA يشرح هذه الحالات واسمه THE COMPLETE VOLUME SPREAD ANALYSIS SYSTEM EXPLAINED
              الكتاب مساحته حوالى 15 ميجا لانه اذا كان صغير الحجم لكنت رفعته فى المرفقات ولكن ممكن البحث عنه فى جوجل بأذن الله ستجدونه
              الكتاب بالانجليزى فممكن استخدام ترجمة جوجل لوكن المشكله التى واجهتنى هى المصطلحات التى تظهر بمعنى اخر غير المعنى المطلوب
              المهم أرجو من اخونا الاستاذ نادر ان يقول رايهوان ستفيد منه الاخوه من هذه الاستراتيجيه الاكثر من رائعه
              وشكرا

المشاركة الأصلية بواسطة ayman mourad مشاهدة المشاركة
                اولا احب اشكر اخونا الاستاذ نادر (تريد هنتر ) لما قدمه لنا من معلومات جزاه الله عنا كل خير وجعله فى ميزان حسناته.
                ثانيا كنت أحب أن اعرف رأيه فى هذا الموضوع:-
                لقد قمت بتحليل مؤشر vsa signals ووجد ان هناك 20 حاله بالنسبه لتحليل الفوليوم و الاسبريد وهذه الحالات هى :-
                1- upthrust
                2- two_bar_rev_ut
                3- no_demand
                4- effort_to_rise
                5- buying_climax
                6- failed_fall
                7- hidden_potential_selling
                8- end_of_rising_market
                9- squat_up
                10- stopping_volume
                11- shakeout
                12- two_bar_rev_sv
                13- no_supply
                14- test_of_supply
                15- effort_to_fall
                16- selling_climax
                17- bag_holding
                18- hidden_potential_buying
                19- squat_down
                20- failed_rise
                21- hidden_test
                ووجدت كتاب من
                trade guider vsa يشرح هذه الحالات واسمه the complete volume spread analysis system explained
                الكتاب مساحته حوالى 15 ميجا لانه اذا كان صغير الحجم لكنت رفعته فى المرفقات ولكن ممكن البحث عنه فى جوجل بأذن الله ستجدونه
                الكتاب بالانجليزى فممكن استخدام ترجمة جوجل لوكن المشكله التى واجهتنى هى المصطلحات التى تظهر بمعنى اخر غير المعنى المطلوب
                المهم أرجو من اخونا الاستاذ نادر ان يقول رايهوان ستفيد منه الاخوه من هذه الاستراتيجيه الاكثر من رائعه
                وشكرا
                نزلت الكتاب وقرأته ماوجدت شيء جديد هذه كلها ماشاء الله غطاها اخي تريد هنتر لاكن هنا جايه بصيغه اخرى مثلا رقم 18 المقصود فيها احتماليه الشراء المخفي من اسفل وعكسها البيع المخفي من الاعلى ورقم 9 و19 والاسكواد الهابط والمقصود به ضعف العرض مع كليمكس وعكسه الاسكواد الصاعد هو ضعف الطلب مع كلمكس يعني لاتلخبط نفسك الموضوع نفس الشيء وتغطى بالكامل وزياده وفيه امور وضحها الكاتب اكثر

بارك الله لكم جميعا سوف اتابع و ابداء اراجع المشاراكات والموضوع من الاول

بإنتظار الخبير منكم لمعرفة أكثر الحالات تكراراً .... حتى يتم التركيز عليها أكثر والإحتراف فيها بشكل قوي

السلام عليكم... مجهود رائع بارك الله فيك استاذ هانتر ... انا اول اشوف الموضوع وقريت لحد المشاركه 20 تقريبا .. واحبطت اما عرفت ان الموضوع اكثر من 200 صفحه .. يا ريت يا جماعه حد .. يحطلي الفديوهات انزلهم ... وتلخيص لما تم في الورشه حتي الان .. وجزاكم الله خيرا ... بالتوفيق للجميع ورمضان كريم

علي فكره انا وصلت للصفحه 70 .... شغل جميل جدا .. وتعاون اكثر من ممتاز وطريقه شرح رائعه ..ورشه ممتازه جزاكم الله خيرا .... بس انا يعني مش هقدر اكمل لحد الصفحه 230 ... . انا نزلت فديوهات لحد الحلقه 14 ... يا ريت يا جماعه حد يقولي ناقصني ايه .. ويا ريت حد يساعدني اني الاقي باقي الحلقات والدروس اللي فاتتني .. وجزاه الله خيرا ....
                        كل سنه وانتو طيبين ... رمضان كريم ....

جزاك الله كل خير

الموضوع باقي شغال ولا خلاص بصراحة ابداع

لو سمحت كنت عايز روابط الدروس من الاول الى الاخر

بارك الله فيك على الموضوع

يعمل...
                                X