استراتيجية cashu توصيات وورشة عمل

تقليص
هذا موضوع مثبت
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• رد: ورشة عمل ومناقشة استراتيجية cashu 2009

اول توصياتي
    eur/usd
    بيع
    عند سعر 13608
    هدف اول 13587

لو وصل للنقطه دي نبيع تاني 13577

بهدف13500

وبالتوفيق ان شاء الله واتمنا حد يأكد كلامي او يصحح او حتي يعترض

المشاركة الأصلية بواسطة ronny مشاهدة المشاركة
      اول توصياتي
      eur/usd
      بيع
      عند سعر 13608
      هدف اول 13587

لو وصل للنقطه دي نبيع تاني 13577

بهدف13500

وبالتوفيق ان شاء الله واتمنا حد يأكد كلامي او يصحح او حتي يعترض
      ممكن الشارت يا غالي عشان نعرف نتناقش ؟؟!!

:047::021::043:
      شركة FXDD كذابة & فاشلة بكل المقاييس

اتفضل يا أخي الشارت
        وللعلم الشارت لسه موصلش عند نقطه البيع وكون نقطه دعم عند خط 50 وفي اتجاهو للصعود
        يبقا الحال حاليا شراء واعتقد انو هيكسر خط 38 و23

وادي الشارت

فكرت انه التوصية اللي حكيتها اعتمادا على نفس الاستراتيجية اي كاشيو 2009 وعلى كل حال رسمك للفايبو انت راسمه لفترة صغيرة وما بتقدر اتحدد اتجاه والله اعلم يا باشااااااااا

:047::043::dft012:

فكرت انه التوصية اللي حكيتها اعتمادا على نفس الاستراتيجية اي كاشيو 2009 وعلى كل حال رسمك للفايبو انت راسمه لفترة صغيرة وما بتقدر اتحدد اتجاه والله اعلم يا باشااااااااا
            شكرا علي المتابعه بس انا بعتمد علي خطوط الفيوناتشي بطريقة اساسيه وطبعا الولينجر والموفنج وبالنسبه لأستراتيجيه كاش يو فا انا اكيد هستخدمها لانها مهمه جدااا ورائعه وبالنسبه لرسمي للفيبو قصير المدي علشان اساسا اللخبطه الي حصلت في السوق بسبب شراء الديون الأمريكية وتأثيرها علي الدولار اصبحت التوقعات طويله المدي معدومة والتوقعات صعبه اووي انا بختار الفرص القصيرة والحمد لله انا محقق النهاردة هدفين هدف 77 نقطه والهدف الأخر 30 نقطه علي زوج اليورو دولار من رسميه الفيبو دي

والتوفيق ...

شكرا علي المتابعه بس انا بعتمد علي خطوط الفيوناتشي بطريقة اساسيه وطبعا الولينجر والموفنج وبالنسبه لأستراتيجيه كاش يو فا انا اكيد هستخدمها لانها مهمه جدااا ورائعه وبالنسبه لرسمي للفيبو قصير المدي علشان اساسا اللخبطه الي حصلت في السوق بسبب شراء الديون الأمريكية وتأثيرها علي الدولار اصبحت التوقعات طويله المدي معدومة والتوقعات صعبه اووي انا بختار الفرص القصيرة والحمد لله انا محقق النهاردة هدفين هدف 77 نقطه والهدف الأخر 30 نقطه علي زوج اليورو دولار من رسميه الفيبو دي

والتوفيق ...
              ما هو وضع اليورو دولار يا باشا ؟؟؟

تقبل تحياتي يا غالي ،،

:047::043:

ما هو وضع اليورو دولار يا باشا ؟؟؟

تقبل تحياتي يا غالي ،،

اليورو دولار صاعد ونقدر نشتري عند اقفال شمعه صاعده بعد خط 38 وتحديد ستوب لوز قبل خط 23

مع العلم انا التوصيه الي حطيتها في الأول كانت بيندنج اوردر عند نقطه معينه والمؤشر موصلش عندها ورد تاني عند خط 50

وبالنسبه بقا لان الفيبو بتاعي قصير المدي فا اتفضل صورة لصفقه من ساعتين

ب 72 نقطه

وبالنسبه بقا لان الفيبو بتاعي قصير المدي فا اتفضل صورة لصفقه من ساعتين

ب 72 نقطه

اولا مبررروك الارباح ولكن لا تنسى انه احنا بالفترة الاسيوية وممكن ينزل ام ما رايك عشان ما نتورط وشكرااا

اولا مبررروك الارباح ولكن لا تنسى انه احنا بالفترة الاسيوية وممكن ينزل ام ما رايك عشان ما نتورط وشكرااا
                      الله يبارك فيك والله يا أخي الكريم السوق مش مضمون في اي وقت من الأوقات مش لازم الفترة الأسيوية فقط وانا شايف ان المضاربه في اليورو دولار حاليا صعب هتقولي ما انت ضاربت النهاردة وكسبت
                      هقولك الموضوع فيه نوع من انواع المجازفة بردو وانا بحط الصفقه مش ببقا واثق 100% ان الأمور هتمشي ذي ما انا عايز بس احتمال 90% حاليا لو اخترقت شمعه خط 38 وقفلت بعدها وكان اتجاه الشمعه التانيه صاعد تكمل لخط 23 وادينا هنشوف مع الوقت بس حاليا علشان مورطكش توصياتي للمناقشه وليست للتنفيذ جرب ديمو ....

الله يبارك فيك والله يا أخي الكريم السوق مش مضمون في اي وقت من الأوقات مش لازم الفترة الأسيوية فقط وانا شايف ان المضاربه في اليورو دولار حاليا صعب هتقولي ما انت ضاربت النهاردة وكسبت
                        هقولك الموضوع فيه نوع من انواع المجازفة بردو وانا بحط الصفقه مش ببقا واثق 100% ان الأمور هتمشي ذي ما انا عايز بس احتمال 90% حاليا لو اخترقت شمعه خط 38 وقفلت بعدها وكان اتجاه الشمعه التانيه صاعد تكمل لخط 23 وادينا هنشوف مع الوقت بس حاليا علشان مورطكش توصياتي للمناقشه وليست للتنفيذ جرب ديمو ....
                        طيب ممكن نحكي بشكل عام اي اتجاه هو الصعود اي ترندو الصعود واذا نزل لاي رقم مثلا بتتوقع له النزول عشان ناخذه شراء يا غالي ؟؟؟؟؟

المشاركة الأصلية بواسطة abo khaleel مشاهدة المشاركة
                          طيب ممكن نحكي بشكل عام اي اتجاه هو الصعود اي ترندو الصعود واذا نزل لاي رقم مثلا بتتوقع له النزول عشان ناخذه شراء يا غالي ؟؟؟؟؟
                          والله يا أخي بعد موجه الصعود الي حصلت الترند مش واضح اوي و كان فيه احتمالات تحصل موجات تصحيحيه لو فيه اخبار كويسه عن الدولار بس الأخبار جت عادله وفيه كويس وفيه مش كويس والأتنين شالو بعض وبقا التوقع للترند صعب لاكن انا هقولك كل الي في عقلي حاليا بالنسبه لليورو دولار

حاليا اليورو دولار شامعه صاعده لو كسرت 38 وقفلت بعدها الأتجاه هيوصل لخط 23 وهنقفل الصفقه ونستني ان شمعه تانيه تكسر خط ال 23 وبعدين هنحدد هدف شراء تاني ونحدد ستوب لوز عند سعر اقفال شمعه الزيرو مش ظلها (يريت تكون فاهم الحته دي)

وبالنسبه بقا لو حصل عكس الأتجاه والشمعه الخضراء اتقفلت عن خط 38 او قابلو وعكس الأتجاه يبقا الحاله دي بيع وستوب لوز قبل خط 50 ونستنا لحد لما تكسر خط 50 لان خط ال 50 تم اختبارو لحد دلوقتي 3 مرات ولم يتم كسره ولو تم كسرة هنحدد صفقه بيع اخري وستوب لوز عند خط 61

يريت حضرتك تكون فهمت كلامي
                          واستأذن حضرتك حاليا هتطر اقوم

وبالتوفيق ان شاء الله ...

والله يا أخي بعد موجه الصعود الي حصلت الترند مش واضح اوي و كان فيه احتمالات تحصل موجات تصحيحيه لو فيه اخبار كويسه عن الدولار بس الأخبار جت عادله وفيه كويس وفيه مش كويس والأتنين شالو بعض وبقا التوقع للترند صعب لاكن انا هقولك كل الي في عقلي حاليا بالنسبه لليورو دولار

حاليا اليورو دولار شامعه صاعده لو كسرت 38 وقفلت بعدها الأتجاه هيوصل لخط 23 وهنقفل الصفقه ونستني ان شمعه تانيه تكسر خط ال 23 وبعدين هنحدد هدف شراء تاني ونحدد ستوب لوز عند سعر اقفال شمعه الزيرو مش ظلها (يريت تكون فاهم الحته دي)

وبالنسبه بقا لو حصل عكس الأتجاه والشمعه الخضراء اتقفلت عن خط 38 او قابلو وعكس الأتجاه يبقا الحاله دي بيع وستوب لوز قبل خط 50 ونستنا لحد لما تكسر خط 50 لان خط ال 50 تم اختبارو لحد دلوقتي 3 مرات ولم يتم كسره ولو تم كسرة هنحدد صفقه بيع اخري وستوب لوز عند خط 61

يريت حضرتك تكون فهمت كلامي
                            واستأذن حضرتك حاليا هتطر اقوم

وبالتوفيق ان شاء الله ...
                            تم كسر خط 38 كما توقعت وفي اتجاهو 23 لو متابع اخي الكريم تقدر تشتري بعد ما يكسر خط 23 ولو رجع تاني قبل ما يكسرو تقدر تبيع وتعمل ستوب لوز عند خط 38 واحتمال كبير لو نزل هيكسر خط ال 38 ويجرب يكسر خط 50 واعتقد هيشفل وهيرتد مرة اخري خط 50 قوي جداا وتم اختباره اكثر من مرة ولم يكثر

بالتوفيق ...

تم كسر خط 38 كما توقعت وفي اتجاهو 23 لو متابع اخي الكريم تقدر تشتري بعد ما يكسر خط 23 ولو رجع تاني قبل ما يكسرو تقدر تبيع وتعمل ستوب لوز عند خط 38 واحتمال كبير لو نزل هيكسر خط ال 38 ويجرب يكسر خط 50 واعتقد هيشفل وهيرتد مرة اخري خط 50 قوي جداا وتم اختباره اكثر من مرة ولم يكثر

بالتوفيق ...
                              معك يا باشا واذا ممكن تضع الارقام للبيع او الشراء افضل وشكراااا

احصائية يوم الاثنين 23.3.2009
                                المميز المشاركة 1926 يورو دولار 60
                                صقر الابيض المشاركة 1946 يورو دولار 50
                                مالي سواك المشاركة 1947 يورو ين 20
                                malarfaj المشاركة 1954 المجنون 55
                                malarfaj المشاركة 1955 دولار ين 10
                                مالي سواك المشاركة 1961 دولار كندي 20
                                مالي سواك المشاركة 1964 استرالي 20
                                malarfaj المشاركة 1971 الكيبل 20
                                malarfaj المشاركة 1978 المجنون 60
                                malarfaj المشاركة 1986 دولار ين 20
                                a7bab4ever المشاركة 1988 المجنون 67
                                malarfaj المشاركة 1990 دولار فرنك 25
                                malarfaj المشاركة 1995 الكيبل 45
                                malarfaj المشاركة 1996 دولار ين 20
                                a7bab4ever المشاركة 2008 الملكي 29
                                a7bab4ever المشاركة 2009 دولار ين 29
                                a7bab4ever المشارك 2012 دولار ين 50
                                a7bab4ever المشاركة 2013 باوند دولار 43
                                a7bab4ever المشاركة 2014 الملكي 14

اخواني عندنا ثلاث فرص رقم 1961 و1964 لمالي سواك و 2009 ل a7bab4ever
                                1961 للكندي الوقف 20 نقطة لو كان الوقف 25 لتحقق الهدف
                                1964 للاسترالي الوقف 20 نقطة لو كان الوقف 30 لتحقق الهدف
                                2009 للدولار ين الوقف 29 نقطة لو كان الوقف 35 لتحقق الهدف

قدر الله وما شاء فعل
                                لكن انا ارى 20 نقطة قليلة وهذا الدليل ثلاث فرص اليوم ولم اراقب هذه الثلاث فرص بالصدفه لكن لانها مرت علينا كثيرا انا لاقول زيادة الوقف بان يصبح مئات النقاط لكن لا اتوقع وقف يقل عن 25 الى 30 نقطة غير ان لكل عمله تقريبا يجب ان يقدر الوقف لها بحجم تذبذب العمله

المجموع النهائي 411 - 246 = 165 نقطة

يعمل...
                                X