فكرة انشاء جميعة متضررى الفوركس

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• فكرة انشاء جميعة متضررى الفوركس

بسم الله الرحمن الرحيم

من منا لم يخسر حسابو الشخصى من منا غير قادر على تمويل حسابو بعد الخسارة ومن منا يحتاج الى مساعدة وتوجية بعد
    ان مل من تكرار الخسارة

اليوم طرءت على ذهنى فكرة اعتقد لم يتترك اليها اى منتدى او اى شخص من قبل او يفكر بها فقولت اخد رايكم بها

وهى انشاء جميعة متضررى الفوركس

اية يا عم انت عبيط ولا اية هو فية كدا ولية ميكنش فية ذى ما فية جمعيات ونقابات وذى ما فية شركات تأمين

لماذا لا يكون هناك جميعة تحمينا كضاربين فى الفوركس تحمينا من مخاطر الخسارة

طيب احكلنا الجمعية دى هتعمل اية وهتدينا فلوس ومساعدات وتوجيهات اذى

هحكى بعد الاهداف وبعض الخطط التى جاءت الى ذهنى ولم يكتمل الموضوع فى دماغى لكل النواحى حتى الان

طبعا بعد اذن المنتدى الذى اشرف بعضويتى فية اتمنى ان يكون المنتدى راعى لهذة الفكرة ومشرف عليها اشراف كامل
    ويكون لة السبق فى هذا

احكى يا عم ولخص احنا زهقنا منك بصراحة

حاضر هحكى بس صلو على حبيبكم المصطفى وكلو واحد يجى بدماغة فكرة اضافية يا ريت يضفها بالموضع حتى تعم المنفعة

فكرة الجمعية قائمة على تبرعات الاعضاء وهى ليست تبرعات بالمعنى المفهود هى رسوم اشتراك بالجمعية

يعنى اشترك ب10 دولار تاخد حساب ب 1000 دولار يا حلاوة

طيب اذى

بعد اكتمال الفكرة وموافقة ادارى المنتدى عليها

هيتم فتح باب الاشتراك بمبلغ رمزى مقدارة 10 دولار للفرد بالسنة

مميزات الاشتراك بالجميعة

1- عند تلقى عضو الجميعة خسارة فى حسابو الشخصى يتوجة الى طلب للجمعية يحتوى على الهستورى الخاص بحسابو
    يين فية اسباب الخسارة ومبلغ الخسارة
    وبعد فحص الامر من قبل متخصصين يتم صرف لية مبلغ مالى او ايداع بحساب يتراوح بنسبة 10الى 50 بالمائة من حسابو
    بحد ادنى 100 دولار وحد اقصىى 1000 دولار ويتم توجيهو ومساعدتو لادارة حسابو بشكل سليم

2- تساعد الجمعية الاعضاء الجدد بالكتب والاستراتيجيات والتوصيات

3- تعقد الجمعية لقاءت فى جميع الدول العربية كل فترة لتعريف الاعضاء باهداف الجمعية ونشر نشاط الفوركس وتنشيط وجمع اعضاء للجمعية جدد وليكن القاءت بداخل المعارض التى تقام للفوركس

والعملية سهلة وبسيطة

هيتم اعتماد فتح حساب باسم الجمعية يكون مراقب من قبل منتدانا وتحت اشرافو ويتم قبول الاشتراك علية بالدفع بالفيزا

يتم انتخاب رئيس صندوق وامين صندوق للجمعية لمتابعة نشاط الجمعية والاشتراكات ويكونو اعضاء ذو سمعة طيبة
    بالمنتدى

طبعا الموضوع عايز تظبيت وشروط ودراسة وبحث ومش هينجح غير بارائكم واقتراحتكم فلا تحرمونا من هذا

ومنتظر ايضا راى المنتدى بقبول الفكرة وادارة الجمعية

رد: فكرة انشاء جميعة متضررى الفوركس

طيب يا غالى

مثلا الجميعة فيها 10 اشخاص كل شخص راح يدفع 10$

10*10=100$
    الفلوس كده غير كافيه

ولا اى رايك

تحياتى لك

فتح حساب فوركس اسلامي معنا المميزات و الخطوات

المشاركة الأصلية بواسطة خالد مصطفى مشاهدة المشاركة
      طيب يا غالى

مثلا الجميعة فيها 10 اشخاص كل شخص راح يدفع 10$

10*10=100$
      الفلوس كده غير كافيه

ولا اى رايك

تحياتى لك
      وانت تفتكر يا خالد انشاء جمعية فى منتدى بة الاف الاعضاء هتتكون من 10 اعضاء
      دة انت بس لو حسبت من يشرف على الجمعية واقسامها هيكونو اكثر من 10 اشخاص
      ما بالك بالاعضاء

فكرة الجمعية هى مساعدة اعضائها ليس بالمال فقط ولكن بالمشورة واكتساب الخبرات

ولو طبقت هذة الفكرة بشكل ومتخصص سوف نلاقى الالاف المشتركين واعتقد الاشتراك رمزى جدا للجميع

المشاركة الأصلية بواسطة el@nawawy مشاهدة المشاركة
        وانت تفتكر يا خالد انشاء جمعية فى منتدى بة الاف الاعضاء هتتكون من 10 اعضاء
        دة انت بس لو حسبت من يشرف على الجمعية واقسامها هيكونو اكثر من 10 اشخاص
        ما بالك بالاعضاء

فكرة الجمعية هى مساعدة اعضائها ليس بالمال فقط ولكن بالمشورة واكتساب الخبرات

ولو طبقت هذة الفكرة بشكل ومتخصص سوف نلاقى الالاف المشتركين واعتقد الاشتراك رمزى جدا للجميع
        انا بقول لك مثال

يعنى عاوز اقول الفلوس حكون اقل من الاعضاء بكثير

وكده حكون فى عجز

انا بقول لك مثال

يعنى عاوز اقول الفلوس حكون اقل من الاعضاء بكثير

وكده حكون فى عجز
          دة انت افترضت ان كل اعضاء الجمعية خسرو فى نفس السنة كلهم اعتقد صعب انو يحصل
          لان فية ضوابط لعملية صرف التعويض
          وليس لكل من يخسر حسابو بمعنى ان يكون هناك التزام من عضو الجمعية بالالتزام بادارة راس مالو بطريقة سليمة
          مما يقلل من الخسارة
          اما المضاربين المتهوريين ليس لهم اى تعويض فهمت يا باشا يعنى ممكن وضع ضوابط وشروط التى بها نحد من الخسارة

وان ما يأخد التعويض من يستحقة فقط ومنتظر منك بعض الافكار التى تنير الموضوع اكثر بالتوفيق يا غالى

ومتنساش ان الاشتراك سنوى يعنى يجدد سنويا وبالتالى هيبقى لدينا رصيد من السنة التى قبلها كرصيد اضافى يمكن استثمارة فى افكار تنوية اخرى وكذا ولو اعتمد هذا الموضوع سوف اضع الاسس والشروط بالتعاون مع من يريد

المشاركة الأصلية بواسطة el@nawawy مشاهدة المشاركة
            دة انت افترضت ان كل اعضاء الجمعية خسرو فى نفس السنة كلهم اعتقد صعب انو يحصل
            لان فية ضوابط لعملية صرف التعويض
            وليس لكل من يخسر حسابو بمعنى ان يكون هناك التزام من عضو الجمعية بالالتزام بادارة راس مالو بطريقة سليمة
            مما يقلل من الخسارة
            اما المضاربين المتهوريين ليس لهم اى تعويض فهمت يا باشا يعنى ممكن وضع ضوابط وشروط التى بها نحد من الخسارة

وان ما يأخد التعويض من يستحقة فقط ومنتظر منك بعض الافكار التى تنير الموضوع اكثر بالتوفيق يا غالى

ومتنساش ان الاشتراك سنوى يعنى يجدد سنويا وبالتالى هيبقى لدينا رصيد من السنة التى قبلها كرصيد اضافى يمكن استثمارة فى افكار تنوية اخرى وكذا ولو اعتمد هذا الموضوع سوف اضع الاسس والشروط بالتعاون مع من يريد
            فكره جميله

بس ممكن تعديل
            كل شخص يدفع فى السنه 10% من حسابه

فكره جميله

بس ممكن تعديل
              كل شخص يدفع فى السنه 10% من حسابه
              حبيبى المبلغ اللى انا كاتبة 10 دولار هو مبلغ افتراضى قابل للتعديل اكيد للوصول الى احسن وافضل خدمة يمكن ان يتمتع بها اعضاء الجمعية

وطبعا بعد الموافقة وقبول الفكرة هنشرع فى وضع القوانين والشروط لدخول وقبول العضوية يعنى الموضوع لسة لة توابع اخرى كثيرة وفوائد اكبر انا بس باخد رايكم بالفكرة

شكرا لتفاعلك وانتظر رائى الاعضاء والادارة وانتظر افكار الاعضاء لو كنت عضو معانا بالجمعية اية الخدمات اللى عايز تتقدملك من الجمعية

هى فكرة حلوة بس هتحتاج تفكير كتير فى الافكار و الإدارة

فنبتدى مثلا : ايه الضمانة للناس اللى بتدفع من عدم صرف الاشتراك او الاحتفاظ بيه للاشخاص المسئولين عنها ، و قانونية الجمعية و محل إقامتها

ده فى الاول و بعدين انا معاك و نفكر سوا و نفكر زى اى عضو هيحب يدخل فيها بحيث اننا نلم جميع التساؤلات مرة واحدة

المشاركة الأصلية بواسطة bony2 مشاهدة المشاركة
                  هى فكرة حلوة بس هتحتاج تفكير كتير فى الافكار و الإدارة

فنبتدى مثلا : ايه الضمانة للناس اللى بتدفع من عدم صرف الاشتراك او الاحتفاظ بيه للاشخاص المسئولين عنها ، و قانونية الجمعية و محل إقامتها

ده فى الاول و بعدين انا معاك و نفكر سوا و نفكر زى اى عضو هيحب يدخل فيها بحيث اننا نلم جميع التساؤلات مرة واحدة

مهو حضرتك المنتدى هيكون مشرف عليها وهيكون فية مراقبين من اعضاء هيتم انتخابهم من المنتدى

وهذا لضمان هذة الاموال ثانيا موضوع شرعية الجمعية او عدم شرعيتها هذة الجمعية خاصة بالمنتدى وباعضاءة

واعتقد منتدى المضارب بسمعتة الكبيرة واعضاءة الكثيرين يردون انجاح الفكرة وانتشارها لانها خير للجميع

تمام يبقى كده أول نقطة يعتبر خلاصنا منها
                    1 - تبعية الجمعية و جهة الأشراف عليها و الاعضاء التابعين لها .

--
                    الحاجة التانية لازم نعرف كمية الاعضاء اصحاب الحسابات الحقيقية علشان نقدر نحدد عليها حاجات تانية يعنى مثلا نسبة الاعضاء عملت مبلغ من اشتراكاتهم 2000 دولار

و جيه 4 أعضاء حصل لهم خسارة و بعد الدراسة طلعوا يستحقوا بس للاسف المبلغ مايكفيش ، فهيكون العمل فى وقتها ايه ، انا بفكر معاك بردوة مش بدى تساؤلات بس والله :)

تمام يبقى كده أول نقطة يعتبر خلاصنا منها
                      1 - تبعية الجمعية و جهة الأشراف عليها و الاعضاء التابعين لها .

--
                      الحاجة التانية لازم نعرف كمية الاعضاء اصحاب الحسابات الحقيقية علشان نقدر نحدد عليها حاجات تانية يعنى مثلا نسبة الاعضاء عملت مبلغ من اشتراكاتهم 2000 دولار

و جيه 4 أعضاء حصل لهم خسارة و بعد الدراسة طلعوا يستحقوا بس للاسف المبلغ مايكفيش ، فهيكون العمل فى وقتها ايه ، انا بفكر معاك بردوة مش بدى تساؤلات بس والله :)
                      لا تقلق ان شاء الله هيكون هناك تنشيط الجمعية ونشرها وهنستقطب تبرعات الشركات كما الموضوع كبير بجد
                      وكمان الجمعية هيكون لها نشاطات بيع توصيات وبيع اكسبيرتات واستراتيجيات واموال هذة الحاجات تضاف الى خزية الجمعية

وهكذا الفكرة شبة اكتملت بدماغى وعايز افكار يا شباب

فكره جميله وهي اعتقد مستبطه من شيء خارج الفوركس وعالعموم انتظر مني افكار واقتراحات في هذا الموضوع يا باشمهندس
                        ##### يسقط يسقط حكم العسكر ######

ان شاء الله الفكرة تلاقى النجاح من الادارة و الاعضاء ، و انا اول لما تيجى فكرة فى دماغى هتلاقيها فى الموضوع على طول وش :)

المشاركة الأصلية بواسطة sheetos11 مشاهدة المشاركة
                            فكره جميله وهي اعتقد مستبطه من شيء خارج الفوركس وعالعموم انتظر مني افكار واقتراحات في هذا الموضوع يا باشمهندس
                            اهلا بيك يا شيتوس باشا معانا منتظر افكارك واقتراحاتك ويا رب نوصل الى شىء جميل نقدر نعمل بية حاجة جديدة ومفيدة
                            للجميع

ان شاء الله الفكرة تلاقى النجاح من الادارة و الاعضاء ، و انا اول لما تيجى فكرة فى دماغى هتلاقيها فى الموضوع على طول وش :)
                              ان شاء الله ومنتظرك الموضوع للجميع

يعمل...
                              X