أسباب الفشل في تجارة العملات

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

رد: أسباب الفشل في تجارة العملات

السلام عليكم ، موضوع في الصميم و كلام 100% صواب

أول حساب دخلت به في الفوركس كان مثلك 1000 باوند ، و خسرته .

لكني تعلمت أن إدارة رأس المال هي سر البقاء في هذا السوق ، كما تعلمت أيضا أن الطمع هو السبب الرئيسي للخسارة .
    و من الأخطاء التي كنت أقوم بها ، عدم انتظار الفرص : أي أني في أي وقت أفتح الكمبيوتر أدخل في صفقة . ثاني الأخطاء ، الدخول بعقود كبيرة طمعا في الربح الكثير .
    لكن و الحمد لله ، تعلمت من أخطائي و حددت 3 أزواج للمتاجرة ، و تعلمت عدم الاستعجال و القناعة و التزمت بإدارة رأس المال و استراتيجية واضحة و الحمد لله على كل حال .
    الحمد لله عدد ما خلق ، الحمد لله ملء ما خلق ، الحمد لله عدد ما في السموات وما في الأرض ، الحمد لله عدد ما أحصى كتابه والحمد لله على ما أحصى كتابه والحمد لله عدد كل شيء والحمد لله ملء كل شيء

المشاركة الأصلية بواسطة sparko مشاهدة المشاركة
      السلاااام عليكم و رحمة الله و بركاته.

موضوع مفيد...........و حلــــــــــو كماااااان.

والله انا في الحقيقة انا ارى ان سبب الخسارة في هذا السوق هو عدم وجود رصيد كافي للتداول السليم و العقلاني.

الكل عاوز يكسب فلوس من الهوا.....انا بكلمكم بكل صراحة. الجميع اتخدع بتلك التجارة....اول ما قرات عن الفوريكس كان كتاب مش عارف كان الفوريكس للمبتدئين حاجة زي كدة والله ما انا فاكر.....الكتاب كان بيقول ان الفوريكس دة كنز....من شوية فلوس صغيرة هتبقى مليونير....ههههههههههههه. كلام فاضي طبعا.....لا يوجد تجارة في الدنيا من شوية فلوس صغيرة تبقى مليونير....الحداية ما بتحدفش كتاكيت طبعا.....اللي اعرفه ان الفلوس بتجيب فلوس.........بس فلوس مع جاهل تفرق كتير لما تكون مع متعلم و دارس طبعا.

الكلام دة انا عاوز اقول به ايه ؟؟؟؟؟؟

انا عاوز اقول ان كل ما المبلغ الذي وضعته بيكون صغير ...لا اراديا انت غير ملتزم بادارة راس الماااااال......حتى لو فضلت اقولك ادارة راس المال..ادارة راس المال.......كلام بنضحك به على بعض....
      كيف اطالبك بادارة راس مال و انت واضع 500 دولار مثلا.......هتشتغل ازاي؟؟؟؟ عاوز تكسب ايه بعد ادارة راس المال على المبلغ الصغير دة؟؟؟؟؟؟؟ 500 دولار اخرى في السنه...........

ههههههههههههههههههههههههههههههههه

لو حضرتك بتشرب سجاير و خففت شويه هتكسب زيهم و اكثر كماااااان......يبقى ما هو الحل بالنسبة لي الان....؟؟؟؟؟ يبقى لازم اجازف على امل التدبيل و الكلام الفارغ دة.....يبقىالنتيجة ايه؟؟؟؟؟؟ يبقى النتيجة مارجن كول و خسارة تلو خسارة الى ان استنفذ مقدرتك المالية يا غلبااااااااااااان.

اللعبة ملعوبة صح ...و صح الصح كماااااان.

احنا عمالين نلف و ندور على بعض و بنخترع اسباب و كلها تاتي بسبب الخسارة من الدرجة الرابعة و محدش شفته بيقول السبب الاساسي....

الفوريكس و التجارة عامة لازم لها راس مال يا جماعة.........لما يكون مثلا معاية عشرة الاف دولار و بدخل النقطة بدولار و دة فيه مخاطرة كمان و اكسب مبلغ معقول 200 او 400 دولار شهريا بادارة راس مال سليمة و انا حاطت اعصابي في الثلاجة ....يبقى مش وحش.

في ناس بتحط فلوس اكثر من العشرة الاف و بتخسر.......لان احلامهم تفوق راس مالهم بكثير.......

هو دة سبب الخسارة يا اخواني والله............هو دة السبب الحقيقي.

ادارة راس مال مع مبلغ صغير ما بتجبش ثمن كهرباءاللابتوب اللي شغال على طول دة....يبقى هتجازف ....يبقى هتخسر.

اي اسباب اخرى تيجي ورا هذا السبب الاساسي.

وربنا يــــــــــــــــــــرزق الجميع.
      والله المــــــــــــــــوفق.

كلامك زي الفل ... يسعد صباحك على الكلام الحلو والرايق ... يارايق...

بس حلوه هذه العبارة وفي الصميم (لو حضرتك بتشرب سجاير و خففت شويه هتكسب زيهم و اكثر كماااااان)

خطأ كمان بقع فية كتير وبيخسرني كتير جدا جدا وهو اني بكسب صفقات كتير مثلا 10 صفقات متتالية وطبعا الغرور ذلك الضيف الكريه يوصل وادخل صفقة كبيرة او اعاند في صفقة خسرانه والنتيجة ربح ال 10 صفقات وعليهم جزء من راس المال يطيرو في الهوا وابدأ من الاول والمكاسب المتتالية تنسيني الدرس واخد تاني علي دماغي

اه يا دماغي

يعمل...
        X