ادارة رأس المال فى ابسط صورها

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ادارة رأس المال فى ابسط صورها

بسم الله الرحمن الرحيم
    طبعا هذا الموضوع هو بالفعل معلوم للكثير من اساتذتنا لكنى هنا اوجه كلامى الى الاخوة المبتدأين والذين قد يسمعون مثل هذه الكلمة دون ان يلقوا لها بالا وهم بالفعل لا يهتمون بها الا بعد ان ينادى المارجن كول عليهم باعلى صوت ولا يكون بايديهم الا ان يلبوا النداء ( حفظنا الله واياكم من هذا النداء )

الكثير من الاخوة وخاصة المبتدأين يعتقدون ان ادارة راس المال هى الحفاظ على نسبة الهامش المحجوز ؟؟؟؟؟
    طبعا انا لا اقلل من دور هذا الهامش المحجوز فى الصفقة لكن هذا ليس موضوع كلامنا هنا نهائيا المثال التالى يوضح كلامى

اذا كان راس المال = 10000 دولار والحساب عادى
    وكانت الرافعة المالية مثلا 1 : 200
    معنى هذا ان الهامش المحجوز للصفقة الواحدة حوالى 500 دولار
    هذه ال 500 دولار تمثل 5% من راس المال ولكن هذه لا تمثل نسبة مخاطرة ايها الاخوة بل هى النسبة الامنة من اموالك يعنى بالعربى الجزء الذى لن تطاله خسارة هو 500 دولار اما باقى 9500دولار قد تكون فى خطر حقيقى وعرضة للخسارة ارجو الانتباه لهذا فهو من الاهمية بمكان

وحبيت بس اوضح النقطة دى رغم انى قلت انه مش موضوعنا لكن لاهميتها

اما بالنسبة لادارة راس المال وادارة الصفقة فهى شىء مختلف تماما
    فهى تعنى بالنسبة لى الطريقة التى ادير بها الحساب فاضل صورة ممكن لتحقيق عدة اهداف فى تسلسل وانا هنا هارصد الاهداف دى دلوقتى للاخوة المبتداين واذكرهم بها واذكر نفسى قبلهم
    1 - لا تتعجل الربح
    2 – عند دخولك هذا السوق وطبعا بعد الديمو وفترة تجريبية وتعليم وخلافه .... اجعل هدفك الاول بعد دخولك بحساب حقيقى هو اليقاء فى هذا السوق فلا تنساق وراء صفقة رابحة وتاخذك الحماسة وتجازف بعد ذلك بالكثير لتفاجأ بانك خارج السوق باسرع ما كنت تتوقع ولتكون هذه الفترة عدة شهور ايضا بعنى يكفيك ان تخرج اخر الشهر وحسابك به عدد قليل من النقاط فهذا افضل كثيرا
    3 - لا تنساق وراء حلم الثروة يكفيك بعد ذلك ان تجعل لك راتبا شهريا وليكن ليعادل مثلا الراتب الذى تتقاضاه اذا كنت تعمل فى وظيفة حكومية وهكذا ايضا افضل من لاشىء اصبحت تتقاضى اجرا ( ولا تقول ان فلانا يحقق كذا وفلانا يحقق كذا فهؤلاء ذاوقوا طعم المرار قبل ان ينالوا الشهد ) فالصبر جميل
    4 - بعد ذلك وبعد مرورك بمعظم ظروف السوق ورؤيتك للعديد من المواقف والصعاب ومحاولتك للخروج سالما منها وبعد المامك بالكثير من طرق التحليل واتقانك عدة طرق واساليب تحقق بها الربح واختيار البدائل والتأكد من انك قادر فعلا على ادراة الحساب بشكل افضل يمكن لك ان تضع خطة محكمة ويكون اول شروطها التقيد وتنفيذها بكل حذافيرها هذه الخطة تكون بداية طريقك نحو الافضل باذن الله ولكن للمرة الثانية لا تتعجل حلم الثراء وكون على روية

أنت الزائر رقم
    لموضوعاتى ومشاركاتى

رد: ادارة رأس المال فى ابسط صورها

كلام جميل.. يسلم لسانك!

الان جاء وقت كيفية تناول الصفقات وادارة راس المال

العديد من الخبراء حددوا نسب تتفاوت فى الدخول فى الصفقات ونسب مخاطرة فنهاك من يحددها بنسبة 10 % على الا تتجاوزها باى شكل من الاشكل
      وهناك من حدد نسب اقل 7% او 5% او حتى 3% او حتى اقل من هذا ...
      ولكل منهم راية ووجهة نظره ولسنا بصدد الحديث عن النسبة ولكنى مع كل ماسبق ولكنى اميل اكثر للنسبة المنخفضة يعنى من 5% وانت نازل

طيب ماذا تمثل هذه ال5 % ؟
      هى تمثل بلا شك نسبة مخاطرة اذن هذه هى النسبة المعرضة للمخاطر والخسارة من راس مالك وليس 95 %

سنضرب مثلا حتى تتضح الصورة

بافتراض راس مالك 5000 دولار فى حساب مينى
      يعنى قيمة النقطة 1 دولار تقريبا
      اذن فقيمة المخاطرة هنا = 5000*5% = 250 دولار = 250 نقطة

وهذا هو مربط الفرس وهو انه غير مسموح بخسارة اكثر من 250 نقطة
      يعنى الاستوب لوز لا يجب الا يتعدى باى حال 250 نقطة
      وهذا ايضا يحدد لك عدد الصفقات المتاح لك الدخول فيها فى وقت واحد
      بعنى اذا كنت تتبع طريقة استوبها 50 نقطة فهذه يعنى ان
      عدد العقود المتاح لك للدخول فيها = 250 / 50 = 5 عقود
      ولك مطلق الحرية ان تدخل اما بها فى صفقة واحدة على زوج واحد او توزعها على عدة ازواج
      هذا بالتالى يتيح لك فرصة اكبر للتعويض فى حالة الخسارة
      فاذا حدث لا قدر وضرب الاستوب لديك ( وهذه يحدث مع عتاة هذا السوق ) فتكون خسارتك بالكثير 5 % من حسابك وامامك العديد من الفرص لتعوض هذه الخسارة ولن تخرج من السوق مبكرا .

وعشان يبقى الكلام ليه طعم اعددت ملف اكسل ووضحت فيه طريقة احتساب عدد العقود المتاحة للدخول فى الصفقة طبقا لحجم راس المال وكذلك نسبة المخاطرة وكذلك عدد نقاط الاستوب

الملف فى المرفقات وهو معد للحسابات الثلاثة ميكرو ومينى وعادى ارجو من الله ان يفيدكم

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
      الملفات المرفقة

أنت الزائر رقم
      لموضوعاتى ومشاركاتى

المشاركة الأصلية بواسطة mustafarr مشاهدة المشاركة
        كلام جميل.. يسلم لسانك!
        الله يسلمك اخى الفاضل
        واتمنى ان يكون ملف الاكسيل عجبك ونال رضاك

أنت الزائر رقم
        لموضوعاتى ومشاركاتى

ولله فكرتك جميلة جداََ

كل الشكر لك استاذنا العزيز..
            تعرف نحن زملاؤكم الجدد نحتاج الى مواضيع تنويرية كهذه...وخصوصا لمن دخل السوق وهو جديد وخبرته قليله جدا.

المشاركة الأصلية بواسطة abo-lama مشاهدة المشاركة
              كل الشكر لك استاذنا العزيز..
              تعرف نحن زملاؤكم الجدد نحتاج الى مواضيع تنويرية كهذه...وخصوصا لمن دخل السوق وهو جديد وخبرته قليله جدا.
              الشكر لله وحده اخى الفاضل
              وانا مش استاذ ولا حاجة احنا جميعا اخوة فالله
              والحمد لله المنتدى عامر بالاساتذة والمواضيع القيمة جدا والتى تفيد اى مبتدىء
              والحمد لله ان الموضوع عجبك وافادك
              تحياتى

أنت الزائر رقم
              لموضوعاتى ومشاركاتى

استاذي العزيز
                في الحقيقه كلامك جميل جدا
                انا اشتغلت على الديمو شهور وعندي خلفيه مش بطاله في التحليل الفني فاعرف ولله الحمد الان متى اشتري ومتى ابيع وحصلت على مكاسب وفي نفس الوقت حصلت عندي خسارات متفاوته
                الشاهد
                انا بدأت اتحمس في الدخول الحقيقي للسوق ولكن موضوعك الان عملي لبس في المفاهيم والقيم التي اتخذتها في عملي على الديمو والتي سوف استند عليها بعد الله في الحساب الحقيقي
                لذا امل منك ياعزيزي توضيح اوسع مع ضرب اكثر من مثال وماهو رأيك في حساب صغير جدا بحوالي 300 دولار كبدايه لمعرفة نفسيتي مع الحساب الحقيقي وبماذا تنصحني
                اسف جدا على الاطاله واتمنى ان يكون صدرك رحب على كثرة استفساراتي
                مع شكري وتقديري لكم :043:

بارك الله فيك أخي الكريم
                  sigpic

المشاركة الأصلية بواسطة developer مشاهدة المشاركة
                    بارك الله فيك أخي الكريم
                    وبارك فيك ايضا اخى الفاضل
                    شكرا لمرورك

أنت الزائر رقم
                    لموضوعاتى ومشاركاتى

المشاركة الأصلية بواسطة ابوهشام مشاهدة المشاركة
                      استاذي العزيز

في الحقيقه كلامك جميل جدا
                      انا اشتغلت على الديمو شهور وعندي خلفيه مش بطاله في التحليل الفني فاعرف ولله الحمد الان متى اشتري ومتى ابيع وحصلت على مكاسب وفي نفس الوقت حصلت عندي خسارات متفاوته
                      الشاهد
                      انا بدأت اتحمس في الدخول الحقيقي للسوق ولكن موضوعك الان عملي لبس في المفاهيم والقيم التي اتخذتها في عملي على الديمو والتي سوف استند عليها بعد الله في الحساب الحقيقي
                      لذا امل منك ياعزيزي توضيح اوسع مع ضرب اكثر من مثال وماهو رأيك في حساب صغير جدا بحوالي 300 دولار كبدايه لمعرفة نفسيتي مع الحساب الحقيقي وبماذا تنصحني
                      اسف جدا على الاطاله واتمنى ان يكون صدرك رحب على كثرة استفساراتي

مع شكري وتقديري لكم :043:
                      بسم الله الرحمن الرحيم
                      اولا : يا اخى انا مش استاذ ولا حاجة انا غلبان قوى
                      ثانيا : حضرتك أسأل براحتك وان سأجيبك بعون الله على قد علمى طبعا
                      ثالثا : انا مش فاهم بالظبط اللبس جاء من اى نقطة تحديدا فانا والله كتبت هذا الموضوع لازيل اللبس لا لاصنع لبسا فى الذهان وادعو الله ان يغفر لى ذلاتى

بس انا هافترض ان اللبس جالك من نقطة الهامش المحجوز ونقطة الاستوب
                      اذا كان كده ركز معايا شوية

فهمت من كلام حضرتك انك تعمل على الديمو بضعة اشهر وحققت مكاسب وايضا نالك بعض الخسائر وانت ملم بالتحليل الفنى وعشان كده عايز تجرب بحساب حقيقى قيمتة مثلا 300 دولار لحد دلوقتى كويس قوى
                      سأضرب لك المثل الذى تريد لكن على حساب ب3000 دولار حتى يصبح ال300 بتوعك يمثلوا 10 % من المبلغ التانى لسهولة الحساب فقط

هانفترض الحساب المفتوح بقيمة 3000 دولار حساب مينى
                      والرافعة المستخدمة 1 : 100
                      وسنتعامل مع احد الازواج والتى تساوى فيها قيمة النقطة 1 دولار زى ( الباوند/ دولار )

الهامش المحجوز لشراء واحد لوت هنا سيكون تقريبا 100 دولار
                      يعنى اذا دخلت فى الصفقة بعدد 3 لوت هايكون الهامش المحجوز 300 دولار يساوى 10% من راس المال
                      هذا الهامش اخى الكريم هو المبلغ الذى تقطعه منك شركة الوساطة نظير تمويل حسابك للدخول فى الصفقات وهى لا تاخذه انما تقطعه حتى انتهاء الصفقة
                      اذان سيصبح لديك 2700 دولار تسطيع التحرك فى خلالهم لو السعر عكس عليك
                      ده معاناه ان لديك 2700 نقطة متاحين للانعكاس وقد تكون عرضه للخسارة الا اذا وضعت استوب على بعد معين لحماية الحساب
                      وده معنا ايضا ان النسبة التى حجزت هى فقط التى تم تأمينها
                      يعنى اذا عكس عليك الزوج وانا بافرض انك فضلت سايب الصفقة مفتوحة الى ماشاء الله ان بعد 900 نقطة هايجيلك مارجن كول لان فاتح 3 عقود
                      وهكذا اذا كنت فاتح فى صفقة ما ب 10 عقود ده معناه ان الهامش المحجوز يساوى 1000 دولار يبقى ليس امامك الا 2000 دولار للتحرك من خلالهم بالعشر عقود
                      يعنى لديك 2000 نقطة
                      يبقى بالتأكيد ليس لديك الا 200 نقطة فقط للانعكاس
                      اتمنى نكون متفقين لحد دلوقتى
                      يبقى انا ليس لدى الا الهامش المحجوز هو الجزء المؤمن عليه وباقى راس المال عرضه للمخاطر

اذن نسبة المخاطرة التى اتحدث انا عنها هى التى عند الدخول فى الصفقة لا ترغب فى المخاطرة باكثر منها

وبالعودة لنفس المثال السابق
                      اذا قررت ان نسبة المخاطرة فى الصفقة مثلا 5% اذن لدينا 150 دولار او 150 نقطة هى النسبة التى قررت المخاطرة بها
                      يعنى انا ساسمح بالنعاكاس فى السعر حتى 150 نقطة
                      طيب اذا انا كنت باستخدم طريقة الاستوب بتاعها مثلا 50 نقطة يبقى انا متاح اماى ادخل بعدد 3 عقود
                      طيب اذا كانت الطريقة استوبها 30 نقطة يبقى امامى ان ادخل ب5 عقود
                      وطبعا لك مطلق الحرية فى انك تدخلهم على زوج واحد او توزعهم على اكتر من زوج
                      لكن يجب الالتزام بهذا وده اذا عكس علينا السعر
                      وده اذا حصل يبقى انت ماخسرتش غير 5 % من راس مالك اذا امامك الفرصة لتعوض خسائرك

اتمنى من الله ان اكون ازلت اللبس الذى حدث

اما بالنسبة لرغبتك فى فتح حساب حقيق
                      ساقول لك راى بعض خبرائنا فى هذا
                      البعض قال لابد من مدة لا تقل عن 6 اشهر على حساب تجريبى
                      والبعض قال لابد من تحقيق ارباح فى اربعة حسابات متتالية على اعتبار ان مدة كل حساب شهر ديمو طبعا وطبعا بشرط انك تكون بتدى الحساب اهميته وكانه حقيقى وجميع صفقاتك عليهم ليها اسباب وقناعة فى الدخول وتكون محدد هدفك واستوبك يعنى بالظبط كأنك بتشتغل على الحقيقى ولا تبقى بتضحك على نفسك عشان تقنع نفسك انك تقدمت ومؤهل لفتح حساب
                      وبالنسبة لحساب ب300 دولار نصيحه اذا فتحته اشتغل عليه ميكرو ولا تنساق وراء صفقة رابحة فتطمع وتشتغل بعدد عقود اكتر فى لحظات مش هاتلاقيه

ارجو ان كون وفقت فى عرض وجهة نظرى وازلت اللبس الذى جاء عندك واى استفسار انا حاضر وتحت امرك وسامحنى اذا كنت سببت لك اى سوء فهم فى الاول

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنت الزائر رقم
                      لموضوعاتى ومشاركاتى

الله يسعدك ويوفقك دنيا واخره ويرزقك من حيث لا تحتسب
                        انا الان وضحت الصوره عندي
                        فعلا انا شغال على الديمو من حوالي 6 اشهر واكثر تركيزي مع شركة فوركس سوليشن لاني قررت افتح معاهم حساب حقيقي مع بداية السنه الجديده وكل عام وانت بخير بالسنه الهجريه
                        سؤالي لو سمحت لي كالتالي :
                        1- على الديمو اعتبر ان حسابي 300 دولار مع انهم اعطوني 10000 دولار ولكني لا اشتغل الا في حدود 300 دولار
                        2-انا استخدم الرافعه 1 - 400
                        3- استخدم حساب النقطه تساوي 10 سنت واحيانا حساب 50 سنت
                        4- عند دخولي على اي زوج كان سوا شراء او بيعا اتحرى الدخول الصحيح فعند ذلك انتظر حتى اكسب 20 نقطه ابدأ بعدها بوضع وقف الخساره بنفس سعر البيع او الشراء واضع ايضا وقف خساره متحرك 10 نقاط ولا اضع حدا لجني الارباح بل اترك الصفقه تقفل بنفسها عند اي ارتداد لاني بكذا ضمنت رأس مالي في الصفقه
                        الان هل هذا التصرف صحيح ولا خطأ ؟
                        ارجو ارشادي الله يوفقك وشكرا

المشاركة الأصلية بواسطة ابوهشام مشاهدة المشاركة
                          الله يسعدك ويوفقك دنيا واخره ويرزقك من حيث لا تحتسب

انا الان وضحت الصوره عندي
                          فعلا انا شغال على الديمو من حوالي 6 اشهر واكثر تركيزي مع شركة فوركس سوليشن لاني قررت افتح معاهم حساب حقيقي مع بداية السنه الجديده وكل عام وانت بخير بالسنه الهجريه
                          سؤالي لو سمحت لي كالتالي :
                          1- على الديمو اعتبر ان حسابي 300 دولار مع انهم اعطوني 10000 دولار ولكني لا اشتغل الا في حدود 300 دولار
                          2-انا استخدم الرافعه 1 - 400
                          3- استخدم حساب النقطه تساوي 10 سنت واحيانا حساب 50 سنت
                          4- عند دخولي على اي زوج كان سوا شراء او بيعا اتحرى الدخول الصحيح فعند ذلك انتظر حتى اكسب 20 نقطه ابدأ بعدها بوضع وقف الخساره بنفس سعر البيع او الشراء واضع ايضا وقف خساره متحرك 10 نقاط ولا اضع حدا لجني الارباح بل اترك الصفقه تقفل بنفسها عند اي ارتداد لاني بكذا ضمنت رأس مالي في الصفقه
                          الان هل هذا التصرف صحيح ولا خطأ ؟

ارجو ارشادي الله يوفقك وشكرا
                          والله ياخى انا مش عارف اشكرك ازاى على دعائك ولك بمثله ان شاء الله
                          وكل عام وانت والامة الاسلامية كلها بخير بمناسبة العام الهجرى الجديد

هاوضحلك موضوع الرافعة فى الحساب المينى مثلا
                          الرافعة 1 : 100 بيكون الهامش المحجوز حوالى 100 دولار تقريبا وباقى راس المال متاح للتجارة
                          الرافعة 1 : 200 بيكون الهامش المحجوز حوالى 50 دولارتقريبا وباقى راس المال متاح للتجارة
                          الرافعة 1 : 400 بيكون الهامش المحجوز حوالى 25 دولار تقريبا وباقى راس المال متاح للتجارة
                          يبقى كلما زادت الرافعة قل الهامش المحجوز فده يدى مساحة اكبر لفتح صفقات اكتر لكن خلى بالك ماهو برده هاتبقى الخسارة اكبر والمبلغ المؤمن فعلا اقل
                          ودى مش اللى انا باتكلم عنها خالص ومش هاتفيدنا الا لو لا قدر الله الحساب فضل يخسر الصفقة تلو الاخرى لغاية لما تبقى مضطر تزود الرافعة عشان تقلل مبلغ التامين او الهامش المحجوز عشان تعرف تفتح صفقات
                          تمام كده

اما بالنسبة لفتحك للصفقات فمعنى ان النقطة ب10 سنت يعنى فاتح عقد واحد ولو النقطة ب50 سنت يعنى فاتح 5 عقود
                          وده ولما الصفقة بنحقق ربح بتنقل الاستوب لمكان الدخول تصرف سليم والاستوب المتحرك برده تصرف سليم لمطاردة الربح لكن لازم تخلى بالك من نقتطين هنا
                          الاولى لازم تبقى عارف هدفك فين
                          الثانية لازم تبقى عارف انت لو الزوج عكس عليك فى السعر مسموح ليه بكام نقطة وهى دى اللى بتكلم عليها واوعى تنسى دى ولا لو عكس الاتجاه هاتسيبة يروح زى مايروح طبعا ماينفعش
                          وعلى فكرة ادارة 10000 دولار فى حساب ميكرو غير ادارة حساب ب300 فعلا يعنى فى الاول هايبقى معاك ماشاء الله نقاط كتير قوى تستحمل الخسارة لكن 300 دولار طبعا اقل بكتير
                          هاتلاقى فى مشاركتى التانية فى اول الموضوع ملف اكسل
                          حط المعطيات اللى انت عايزها يعنى دخل البيانات الجاية
                          رأس المال
                          نسبة الاستوب لوز المستخدمة

هايديك عدد نقاط الاستوب لوز

بعدين حدد الاستوب الملائم لطريقتك بكام نقطة

هايديك عدد العقود المتاحة للدخول فى الصفقة

ارجو ان اكون وفقت فى الرد على تسائلاتك

أنت الزائر رقم
                          لموضوعاتى ومشاركاتى

الف الف الف شكر على توضيحك وسامحني اني اشغلتك