التعريف الكام ل pamm في الفوركس

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• التعريف الكام ل pamm في الفوركس

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

التداول الاجتماعي و هو عن نظام ال PAMM و مصدر المقال مترجم من موقع
    investopedia

ما هو نظام ال PAMM ؟

هو اختصار ل Percentage Allocation Management Module و يعرف ايضا اختصارا ل Percentage Allocation Money Management

الحقيقة فكرة البام هى سهلة جدا و لتبسيطها انا هطرح مثال ... انا كمتداول لا املك الوقت الكافى او الخبرة انى ادير حسابى فانا امامي حل ان اتعامل مع احد مديرين الحسابات و لكن ما اكثر الخسرانيين

فى حل بسيط جدا انا محتاج تاجر او مدير حسابات يكون هو بيدير حسابة الفعلى الحقيقى و انا اكون معاة فى راس المال فى ال POOL... المهم اني ياكون معه على المكسب و الخسارة

فى اشاعات عن ناس بتمرجن حسابات الفوركس و ما الى اخرة لانها مش حساباتهم او فلوسهم و طبعا المشاكل بتيجى من هنا

و بردو مننساش انة فى مديرين ناجحين جدا و بيديرو حسابات و اصحاب الحسابات بيضحكو عليهم و مش بيخدو فى الاخر عمولتهم

الفائدة من ال PAMM?

هنا بقا المعادلة WIN WIN للطرفين يعنى انا(الطرف الاول ) كمتداول مبتدى اخترت التاجر/المدير دا يديرلى حسابى و هستفاد انة لما يكسب يتوزع المكسب علينا و لما يخسر تتوزع الخسارة بردو علينا ... و طبعا انا لا اريد ان اتواصل معه على التليفون او الايميل بشكل مستمر وكمان اسالة عمل كام النهاردة ليا او اى حاجة ... هو بيدير حسابه هو الفعلى و كمان اكتر واحد هدفة المكسب دا علشان يدير حسابات لناس تانية و كمان ا الPAMM منشور على الملاء كدا يعنى لو مرجن الاكونت كل المستثمريت مش هيثقو فية مرة اخرى ... يعنى متراقب طيب انا (طرف تانى)كتاجر محترف / مدير حسابات حقى محفوظ لانى باخد نسبة معلومة و كمان التاجر (الطرف الاول ) موقع على Limited Power of Attorney او ال LPOA و كمان التاجر (الطرف الاول ) بيحد النسبة اللى عاوز يخاطر بيها مع المدير.الموضوع منظم و مرتب ....

مثال عملى على ال PAMM

تعالى نقول انة فى 3 تجار و اختارو المدير هو ماركوس علشان يدخلو معاة فى ال POOL

كدا ماركوس حسابة 5000$ و هو المدير و الباقى هم التجار اللى عاملين معاة ال pamm

بول حسابة = 4000$ نقسمة على القيمة الكلية 15000$= 26.67 % و دى نسبتة بيتر هيطلع نسبتة = 23.33%

فيل =16.76%
    ماركورس و هو المدير =33.33%

كلام جميل جدا
    تعالو بقا نفترض ان الحساب و المدة الزمنية لحساب الربح او الخسارة هتكون شهرية

المدير ماركوس وصل لربح على الدايرة اللى قدامنا حوالى 30% من المجمل و وصل الى 19500$
    ( 15000 +30% 4500)

مكسب الحسابات كلها وصل 4500$ ربح كويس جدا ..علشان ماركوس هو المدير بياخد 10% من الربح اول حاجة يعنى ماركوس هياخد 450$ و يبقى الربح الصافى وصل ل 4500-450= 4050$

دلوقتى تعالو نقسم بما يرضى الله و رسولة علطول كدا و كل واحد على حسب نسبته من الدايرة (pool)

الاول بول كانت نسبتة 26.67% يبقى هياخد $4,050 * 26.67% = $1,080

التانى عم بيتر كانت نسبتة 23.33% يبقى ياخد $4,050 * 23.33% = $945
    التالت عم فيل كانت نسبتة 16.67% يبقى هياخد $4,050 * 16.67% = $675 الرابع ماركوس المدير كانت نسبتة 33.33% يبقى هياخد
    = $4,050 * 33.33% = $1,350

مثال اخر pamm

تعالى ناخد مثال اخر و ركز معايا فى ال pool دا شوية التجار التلاتة مبسوطين من عم ماركوس و قررو يكملو معاة بس هم كمستثمرين قام اتنين منهم قالو احنا مش هنسحب و و التالت عمل سحب للمكسب و ترك راس المال الاساسى . و بيتر علشان بيحبو قام جايب صاحبة عم بيك كمان يدخل معاهم فى pool و فى مستثمر تانى اسمة بام دخل معاهم فى ال pool
    نشوف ال pool دا ازاى دلوقتى دلوقتى حجم ال POOL وصل ل 22.000$

بول نسبتة 23.09%
    بيتر نسبتة 20.20%
    فيل نسبتة 11.36%
    ماركوس (المدير ) نسبتة 28.68%
    بيك نسبتة 11.93%
    بام نسبتة 4.55%

ماركوس المدير بردو مدير خبرة قام ظابط نفسة فى الادارة شوية و عمل 15% من ال 22.000$ حوالى كدا 3.300$ دولار اخضر تعالو نقسم بقا الارباح

اولا .. نسبة ماركوس فى الادارة من الليلة دى كدا هى ال 10% يعنى حوالى 330$ يبقى صافى الربح لل POOL بيكون 2970$ يتوزعو على الكل بنفس النسب اللى ابتدى عليها ال POOL

ثانيا .. التقسيم بالنسب
    بول:نسبتة 23.09% يبقى مكسبة 23.09%*2970=685.80$
    بيتر : نسبتة 20.20% يبقى مسكبة 20.20%*2970=600.08 $
    فيل: نسبتة 11.36% يبقى مكسبة 11.36%*2970=337.50$
    ماركوس (المدير ): نسبتة 28.68% مكسبة 857.25$
    بيك(صاحب بيتر) نسبتة 11.93% مكسبة 354.38$
    بام (مستثمر جديد ) نسبتة 4.55% مكسبة 135$
    كدا راس مال ال POOL وصل للاجمالى 24.970$

مثال اخر و لكن على الخسارة

ماركوس ا فى الشهر التالت ال POOL بتاعو ابتدى من 24.970$ دى بداية الشهر التالت و خسر حوالى 20%

اولا : عند الخسارة مدير الحساب ملوش اى نسبة يتم اقتطاعها( فى حالة الربح كان لية 10% من اجمالى الربح ) و دا اكبر حافز انة يحاول يعمل مكسب

ثانيا: ال POOL كان 24.970 $ و خسر 20% يعنى 4994$

يبقى و صلو ل 19.976$ طيب اية اللى هيحصل دلوقتى ؟ هل ماركوس هيشيل الليلة ؟ و لا هما زى ما كانو بياخدو من الربح بردو هينقصو فى الخسارة العدل هنا الخسارة

تتقسم بردو بنفس النسب فى ال POOL و الكل يخسر 20% من حسابة بول $5,765.8 - 20% = $4,612.64

بيتر $4,036.06
    فيل $2,270.00
    ماركوس $5,765.80
    بيك $2,383.50
    بام $908.00

كدا pool وصل ل 19.976 $ و بداية الشهر الرابع . و جميع المستثمرين ليهم الحرية انهم يكملو او يشاركو بجزء من مالهم او حتى يسيبوة و يدورو على مدير او تاجر تانى او يسحبو فلوسهم

اية هو دور البروكر فى الموضوع دا ؟

1- بيقدم منصة خاصة امنة و حقيقة و قوية لمديرين المحافظ و المستثمرين

2-التسهيل على المديرين لكل النشاطات التجارية داخل التداول المسموح بها طبقا للوائح

3- السهولة فى المحافظة على سرعة السحب و الايداع و الاشتراك او الخروج من ال
    POOL

4- لانة بيزنس عادى و ادارة الحسابات بيخلى الPOOL بتاعة على العام و الكل شايف الاداء العام لية ... بمعنى اصح انة حسابك خاص بيك انت و محدش يعرف انك كسبان او خسران و لكن فى ال PAMM بيكون على الملاء و بيكون فى قياس اداء من حيث الربح و الخسارة و الدرو دون و كل حاجة خاصة بال
    PAMM

ازاى التجار يختارو افضل مدير يدير ليهم الحساب PAMM

الحقيقة ان البروكر الخاص بيك من المفترض انة يقدم اشهر المديرين على ال PAMM و بيكون ليهم صفحة او اكونت بتشوف منة مين الشخص اللى هيديرلك او مؤهلاتة او على الاقل اداءة من 6 شهور ماضية و تشوف الاراء علية و كل حاجة خاصة بالتداول وممكن يكون ناشر طريقتة فى التداول هنا فى الصورة

بالنسبة للتجار/ المستثمرين

اهم شى انهم متحملين الخسارة او المكسب من مدير الPOOL هى مش حظ و لكن ليها قواعد و اسس انك بناءا عليهما هتختار مدير ال PAMM
    بالنسبة لمديرين ال PAMM

1- ليه الحق فى الموافقة على المستثمرين الجدد او ؤفض دخولهم لل POOL اللى بيديرو

2- لية الحق فى تحديد الحد الادنى او الحد الاقصى للمشاركة فى ال POOL من المستثمرين

3- لية الحق فقط فى ادارة المال الربوط على ال POOL من الممكن متداول حسابة 10.000$ و قرر انة يشارك فى ال PAMM على 5000$ فقط لا غير و بالتالى مدير البام ميقدرش يدير ال 10.000$ و لكن ال 5000$ فقط

رد: التعريف الكام ل pamm في الفوركس

شكرا لك يا ابرهيم شرح اكثر من رائع

شكرا لك
      ------------

المشاركة الأصلية بواسطة hemaaa20032004 مشاهدة المشاركة
        السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

التداول الاجتماعي و هو عن نظام ال pamm و مصدر المقال مترجم من موقع
        investopedia

ما هو نظام ال pamm ؟

هو اختصار ل percentage allocation management module و يعرف ايضا اختصارا ل percentage allocation money management

الحقيقة فكرة البام هى سهلة جدا و لتبسيطها انا هطرح مثال ... انا كمتداول لا املك الوقت الكافى او الخبرة انى ادير حسابى فانا امامي حل ان اتعامل مع احد مديرين الحسابات و لكن ما اكثر الخسرانيين

فى حل بسيط جدا انا محتاج تاجر او مدير حسابات يكون هو بيدير حسابة الفعلى الحقيقى و انا اكون معاة فى راس المال فى ال pool... المهم اني ياكون معه على المكسب و الخسارة

فى اشاعات عن ناس بتمرجن حسابات الفوركس و ما الى اخرة لانها مش حساباتهم او فلوسهم و طبعا المشاكل بتيجى من هنا

و بردو مننساش انة فى مديرين ناجحين جدا و بيديرو حسابات و اصحاب الحسابات بيضحكو عليهم و مش بيخدو فى الاخر عمولتهم

الفائدة من ال pamm?

هنا بقا المعادلة win win للطرفين يعنى انا(الطرف الاول ) كمتداول مبتدى اخترت التاجر/المدير دا يديرلى حسابى و هستفاد انة لما يكسب يتوزع المكسب علينا و لما يخسر تتوزع الخسارة بردو علينا ... و طبعا انا لا اريد ان اتواصل معه على التليفون او الايميل بشكل مستمر وكمان اسالة عمل كام النهاردة ليا او اى حاجة ... هو بيدير حسابه هو الفعلى و كمان اكتر واحد هدفة المكسب دا علشان يدير حسابات لناس تانية و كمان ا الpamm منشور على الملاء كدا يعنى لو مرجن الاكونت كل المستثمريت مش هيثقو فية مرة اخرى ... يعنى متراقب طيب انا (طرف تانى)كتاجر محترف / مدير حسابات حقى محفوظ لانى باخد نسبة معلومة و كمان التاجر (الطرف الاول ) موقع على limited power of attorney او ال lpoa و كمان التاجر (الطرف الاول ) بيحد النسبة اللى عاوز يخاطر بيها مع المدير.الموضوع منظم و مرتب ....

مثال عملى على ال pamm

تعالى نقول انة فى 3 تجار و اختارو المدير هو ماركوس علشان يدخلو معاة فى ال pool

كدا ماركوس حسابة 5000$ و هو المدير و الباقى هم التجار اللى عاملين معاة ال pamm

بول حسابة = 4000$ نقسمة على القيمة الكلية 15000$= 26.67 % و دى نسبتة بيتر هيطلع نسبتة = 23.33%

فيل =16.76%
        ماركورس و هو المدير =33.33%

كلام جميل جدا
        تعالو بقا نفترض ان الحساب و المدة الزمنية لحساب الربح او الخسارة هتكون شهرية

المدير ماركوس وصل لربح على الدايرة اللى قدامنا حوالى 30% من المجمل و وصل الى 19500$
        ( 15000 +30% 4500)

مكسب الحسابات كلها وصل 4500$ ربح كويس جدا ..علشان ماركوس هو المدير بياخد 10% من الربح اول حاجة يعنى ماركوس هياخد 450$ و يبقى الربح الصافى وصل ل 4500-450= 4050$

دلوقتى تعالو نقسم بما يرضى الله و رسولة علطول كدا و كل واحد على حسب نسبته من الدايرة (pool)

الاول بول كانت نسبتة 26.67% يبقى هياخد $4,050 * 26.67% = $1,080

التانى عم بيتر كانت نسبتة 23.33% يبقى ياخد $4,050 * 23.33% = $945
        التالت عم فيل كانت نسبتة 16.67% يبقى هياخد $4,050 * 16.67% = $675 الرابع ماركوس المدير كانت نسبتة 33.33% يبقى هياخد
        = $4,050 * 33.33% = $1,350

مثال اخر pamm

تعالى ناخد مثال اخر و ركز معايا فى ال pool دا شوية التجار التلاتة مبسوطين من عم ماركوس و قررو يكملو معاة بس هم كمستثمرين قام اتنين منهم قالو احنا مش هنسحب و و التالت عمل سحب للمكسب و ترك راس المال الاساسى . و بيتر علشان بيحبو قام جايب صاحبة عم بيك كمان يدخل معاهم فى pool و فى مستثمر تانى اسمة بام دخل معاهم فى ال pool
        نشوف ال pool دا ازاى دلوقتى دلوقتى حجم ال pool وصل ل 22.000$

بول نسبتة 23.09%
        بيتر نسبتة 20.20%
        فيل نسبتة 11.36%
        ماركوس (المدير ) نسبتة 28.68%
        بيك نسبتة 11.93%
        بام نسبتة 4.55%

ماركوس المدير بردو مدير خبرة قام ظابط نفسة فى الادارة شوية و عمل 15% من ال 22.000$ حوالى كدا 3.300$ دولار اخضر تعالو نقسم بقا الارباح

اولا .. نسبة ماركوس فى الادارة من الليلة دى كدا هى ال 10% يعنى حوالى 330$ يبقى صافى الربح لل pool بيكون 2970$ يتوزعو على الكل بنفس النسب اللى ابتدى عليها ال pool

ثانيا .. التقسيم بالنسب
        بول:نسبتة 23.09% يبقى مكسبة 23.09%*2970=685.80$
        بيتر : نسبتة 20.20% يبقى مسكبة 20.20%*2970=600.08 $
        فيل: نسبتة 11.36% يبقى مكسبة 11.36%*2970=337.50$
        ماركوس (المدير ): نسبتة 28.68% مكسبة 857.25$
        بيك(صاحب بيتر) نسبتة 11.93% مكسبة 354.38$
        بام (مستثمر جديد ) نسبتة 4.55% مكسبة 135$
        كدا راس مال ال pool وصل للاجمالى 24.970$

مثال اخر و لكن على الخسارة

ماركوس ا فى الشهر التالت ال pool بتاعو ابتدى من 24.970$ دى بداية الشهر التالت و خسر حوالى 20%

اولا : عند الخسارة مدير الحساب ملوش اى نسبة يتم اقتطاعها( فى حالة الربح كان لية 10% من اجمالى الربح ) و دا اكبر حافز انة يحاول يعمل مكسب

ثانيا: ال pool كان 24.970 $ و خسر 20% يعنى 4994$

يبقى و صلو ل 19.976$ طيب اية اللى هيحصل دلوقتى ؟ هل ماركوس هيشيل الليلة ؟ و لا هما زى ما كانو بياخدو من الربح بردو هينقصو فى الخسارة العدل هنا الخسارة

تتقسم بردو بنفس النسب فى ال pool و الكل يخسر 20% من حسابة بول $5,765.8 - 20% = $4,612.64

بيتر $4,036.06
        فيل $2,270.00
        ماركوس $5,765.80
        بيك $2,383.50
        بام $908.00

كدا pool وصل ل 19.976 $ و بداية الشهر الرابع . و جميع المستثمرين ليهم الحرية انهم يكملو او يشاركو بجزء من مالهم او حتى يسيبوة و يدورو على مدير او تاجر تانى او يسحبو فلوسهم

اية هو دور البروكر فى الموضوع دا ؟

1- بيقدم منصة خاصة امنة و حقيقة و قوية لمديرين المحافظ و المستثمرين

2-التسهيل على المديرين لكل النشاطات التجارية داخل التداول المسموح بها طبقا للوائح

3- السهولة فى المحافظة على سرعة السحب و الايداع و الاشتراك او الخروج من ال
        pool

4- لانة بيزنس عادى و ادارة الحسابات بيخلى الpool بتاعة على العام و الكل شايف الاداء العام لية ... بمعنى اصح انة حسابك خاص بيك انت و محدش يعرف انك كسبان او خسران و لكن فى ال pamm بيكون على الملاء و بيكون فى قياس اداء من حيث الربح و الخسارة و الدرو دون و كل حاجة خاصة بال
        pamm

ازاى التجار يختارو افضل مدير يدير ليهم الحساب pamm

الحقيقة ان البروكر الخاص بيك من المفترض انة يقدم اشهر المديرين على ال pamm و بيكون ليهم صفحة او اكونت بتشوف منة مين الشخص اللى هيديرلك او مؤهلاتة او على الاقل اداءة من 6 شهور ماضية و تشوف الاراء علية و كل حاجة خاصة بالتداول وممكن يكون ناشر طريقتة فى التداول هنا فى الصورة

بالنسبة للتجار/ المستثمرين

اهم شى انهم متحملين الخسارة او المكسب من مدير الpool هى مش حظ و لكن ليها قواعد و اسس انك بناءا عليهما هتختار مدير ال pamm
        بالنسبة لمديرين ال pamm

1- ليه الحق فى الموافقة على المستثمرين الجدد او ؤفض دخولهم لل pool اللى بيديرو

2- لية الحق فى تحديد الحد الادنى او الحد الاقصى للمشاركة فى ال pool من المستثمرين

3- لية الحق فقط فى ادارة المال الربوط على ال pool من الممكن متداول حسابة 10.000$ و قرر انة يشارك فى ال pamm على 5000$ فقط لا غير و بالتالى مدير البام ميقدرش يدير ال 10.000$ و لكن ال 5000$ فقط

وكيف نصل إلى مدير ناجح أخي الكريم ؟

المشاركة الأصلية بواسطة ameer baroud مشاهدة المشاركة
          وكيف نصل إلى مدير ناجح أخي الكريم ؟
          اهلا و سهلا بك اخي الكريم

للوصول الى المدير الناجح يجب عليك متابعته على المواقع التي تقدم هذه الخدمة لفتراة ثلاث شهور تقريبا على الاقل

اشكرك على النصيحة

اشكرك على النصيحة

يارب تكون استفدت من الموضوع اخي الكريم ان شاء الله

يارب تكون استفدت من الموضوع اخي الكريم ان شاء الله
                بالطبع ، منذ أن وضعت التعليق حضرتك وأنا أقوم بمراقبة أداء أكثر من شخص و أراء المتداولين فيهم
                مشكور جدا

بالطبع ، منذ أن وضعت التعليق حضرتك وأنا أقوم بمراقبة أداء أكثر من شخص و أراء المتداولين فيهم
                  مشكور جدا
                  اتمنى لك التوفيق اخي الكريم

و ياريت تقولنا اخر الاخبار ايه بعد متابعتك للناس

اتمنى لك التوفيق اخي الكريم

و ياريت تقولنا اخر الاخبار ايه بعد متابعتك للناس
                    إنشاء الله .. طبعاً
                    عندما أصل إلى قناعة واضحة سأقوم بذلك بكل تأكيد

شرح جميل معلومات مفيدة ، مشكور