هل قمت بوضع هدف لشغلك كتاجر عمله ؟؟ ادخل واقرأ الموضوع

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• هل قمت بوضع هدف لشغلك كتاجر عمله ؟؟ ادخل واقرأ الموضوع

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اعضاء ومشرفين المنتدى الكريم
    بعد التحية ..

كتبت ف موضوعي السابق كيف اني خسرت مبلغ كبير وكيف انا اعتبرتها صفعة لكي ابدأ اكثر ذكاءاً
    انا حابب اني اتكلم ف موضوع بعيد عن التحليل وبعيد عن الاستراتيجيات .. انا هتكلم عن طموحي وهدفي اللي حطيته لنفسي وحبيت اشارككم فيه لان ممكن كتير تعجبهم الطريقة ويمشوا عليها وتكون هدف لهم .

الطريقة هي :
    هبدأ عملي برأس مال 2000 $ وهيكون شغلي يومي وهدفه تحقيق 25 نقطة من 10% فقط من رأس المال يوميا .
    بمعنى اوضح 2000 ÷ 10 = 200 لو حسبناها باللوت هتبقى 0.20 وهيبقى المطلوب تحقيقة 25 نقطة بقيمة عقد 0.20 .
    0.20 قيمة العقد × 25 نقطة يومية = 50 $ يوميا × 5 ايام الاسبوع = 250$ اسبوعيا
    وهذا العمل هيتم حسب شغل كل شخص وكل انسان ليه طريقة شغل معينة ممكن يكسب منها ال 25 نقطة .
    بهذه الطريقة هيكون ناتج كل شهر هو 50% من رأس المال الاساسي وبما اننا دخلنا السوق ف البداية ب 2000$ هيكون الناتج بعد شهر 2000 راس المال + 1000 الـ50% ربح = 3000$ اجمالي .
    مش هنسحب شيء وهندخل تاني السوق بالناتج الاجمالي وبنفس عدد النقاط × 10% فقط من رأس المال . وهكذا لن يتم السحب واضافة المكسب لرأس المال والدخول تاني السوق .. لمدة 11 شهر .
    بعد ال 11 شهر هيكون وصل رأس المال بإذن من الله لـ 115000 دولار وهنا بقى الهدف .

الهدف هو :
    عند وصولي لرأس مال 115000 دولار . هدخل السوق بنفس الطريقة السابقة . بس المره دي بقى هيكون عندي ربح يومي بنفس رأس المال اللي بدأت بيه ف الاساس وهو 2000$ كالآتي :
    115000 ÷ 10 = 11500 هتكون باللوت 11.5 × 25 نقطة = 2875$ يوميا

لكل منا له حسابات لادارة رأس المال ولكل منا له استراتيجية ومؤشرات يعمل بها .
    انا احببت ان اشارككم بهدفي وطريقتي المستقبلية بإذن الله ووضع خطط محكمة وتعليمات صارمه لها للبلوغ باذن الله للهدف

انا كل شغلي ف الطريقة على 10% فقط من رأس المال
    واتمنى تكون نالت رضاكم

رد: هل قمت بوضع هدف لشغلك كتاجر عمله ؟؟ ادخل واقرأ الموضوع

اهلا بك اخي الكريم

كلام نظريا سليم ولكن عمليا هل تستطيع تحقيق 25 نقطة موجبة بصفة يومية برغم تقلبات السوق

وبعد خصم نقاط الخسارة اذا كنت كذلك ارجو منك فتح ورشة وتطبيق ذلك عمليا

المشاركة الأصلية بواسطة maly مشاهدة المشاركة
      اهلا بك اخي الكريم

كلام نظريا سليم ولكن عمليا هل تستطيع تحقيق 25 نقطة موجبة بصفة يومية برغم تقلبات السوق

وبعد خصم نقاط الخسارة اذا كنت كذلك ارجو منك فتح ورشة وتطبيق ذلك عمليا
      مرحبا استاذ محمد

ويسعدني مشاركتك الجميلة وتفهمك للنظريه اللي حطيتها لتحقيق هدف ليا ان شاء الرحمن
      من ناحية ان حد فينا يحقق 25 نقطة يومية موجبة برغم تقلبات السوق .. انا شايف ان كل شخص هنا بيرتاح لاستراتيجيات شغل معينة وكل واحد فينا بيحقق نقاط كتير يومية سالبة وموجبة وفي مجملها موجبة . وال 25 نقطة مش كتير ان حد يجيبهم ويصطادهم من تحركات السوق .
      انا بدأت شغل عملي بقالي 3 اسابيع وان شاء الله عند تحقيق الهدف ف اول شهر هنزل موضوع فيه طريقة شغلي على الشارتات وربنا يكرمنا كلنا ان شاء الله

3 اسابيع ليس وقت كافي لاختبار طريقة وبناء امال عليها

ولكن ننتظرك مع بداية الشهر لنتفاعل سويا

فعلا اخ محمد 3 اسابيع ليست كافية للاعتماد على طريقة عمل
          بس انا هرفق لحضرنك شيء يوضح نتائج طريقتي اللي بدأت فيها عملي من 3 اسابيع
          والصورة هتوضح ان انا ماشي بطريقة كويسة تقدر مع نظرية الهدف توصلني لشيء انا بدعي ربنا يحققهولي ان شاء الله

مع العلم ان معظم السالب اللي ف الصورة كان بسبب تجربة سكربتات على الشارت وكانت النتيجة سالب فاستغنيت عنها وكملت بالطريقة العادية اللي ماشي بيها

ودي اهداف النهارده والحمد لله اتحققت كلها بنسبة 100 %

يعني الموضوع سهل جدا في تحقيق عدد النقط اليومية وهتلاحظوا ف الصورة انها على شارتات مختلفة

نتائج ممتازة ارجو منك فتح ورشة وطرح الطريقة وفرص للمتابعة اكثر من الاعضاء

نتائج جد ممتازة و فقك الله اخي العزيز

المشاركة الأصلية بواسطة maly مشاهدة المشاركة
                  نتائج ممتازة ارجو منك فتح ورشة وطرح الطريقة وفرص للمتابعة اكثر من الاعضاء
                  ان شاء الله مع بداية الشهر الجديد وتحقيق هدف اول شهر هعمل موضوع اوصف فيه طريقة العمل اللي انا ماشي عليها

ودا هدف النهارده وبرضو 100 %

المشاركة الأصلية بواسطة dzforex مشاهدة المشاركة
                    نتائج جد ممتازة و فقك الله اخي العزيز
                    وفقنا جميعا ان شاء الله يا اخي وشكرا على المشاركة الجميلة

مبروووووك الارباح اخي مرجان وبإنتظار ورشتك ان شاء الله
                      لا تنسى ذكر الله
                      المعروف سابقاً بـ مضارب كسلان

ارجو منك البداية في الطريقة مع بداية السوق غدا ليكون افضل من انتظار الاعضاء حتي اول الشهر

المشاركة الأصلية بواسطة Maly مشاهدة المشاركة
                          ارجو منك البداية في الطريقة مع بداية السوق غدا ليكون افضل من انتظار الاعضاء حتي اول الشهر
                          بالفعل وشكراً للجميع
                          لا تنسى ذكر الله
                          المعروف سابقاً بـ مضارب كسلان

السلام عليكم

عزيزى صاحب الموضوع

انا مش عايز اكون متشائم بس انا هاعتبر نفسى بسأل بصوت عالى و يا ريت انت او من الاخوة الكرام يفيدونا جميعا

ارى من طريقتك لهجة التعويض و ده يظهر فى وضع خطتك المضغوطة ، عادة بتكون النهاية عبارة عن ضغوط يومية لتحقيق الهدف كمان تحتاج شغل يومى و مدة ساعات طويلة امام الجهاز لتحقيق الهدف و ده طبعا نهايته هى فقدان التركيز و القرارات الخطأ ، انا رأى انك تتعامل مع رصيد الحساب انه حساب استثمارى ذو عائد نصف سنوى او سنوى و ضع نسبة عائد من 50% الى 100% سنوية و ادخل بدون مخاطرة

اهلا بيك اخي العزيز
                              طريقة ادارتك لراس المال سليمة و لكن اجد ان لم تدع اي اعتبار للخسارة فنتائجك اعتمدت علي الربح فقط و هذا غير سليم في الفوركس و 25 نقطة ليست بالسهل تحقيقهم في السوق و 3 اسابيع ليست الوقت الكافي للاختبار و اذا راجعت الاشهر السابقه فهناك اشهر بها تذبذب قوي و لكن ال 3 اسابيع التي استخدمتهم للاختبار فالسعر كان يسير في ترند قوي و لذلك النتائج كانت طيبه

يرجي ان تقوم بعمل باك تست لطريقتك وقت التذبذبات و الاشهر المتقلبه لتشاهد النتائج الدقيقه للاستراتيجية و يمكنك الحكم عليها

تقبل ودي و تمنياتي بالتوفيق
                              فتح حساب فوركس إسلامي مع المضارب العربي

مــزايا حسابـك برعايــة المضارب العربي

توصيات العملات - شروط وطريقة الأشتراك في توصيات sms

يعمل...
                              X