النقاط والاسبريد

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• النقاط والاسبريد

]لسلام عليكم اريد من الاخوه تفصيل لموضوع الاسبريد والنقاط انا اعلم معناهم ولكن المشكله في التطبيق
    بفرض ان السعر حاليا 1.5000 وااسبريد 3نقاط عند فتح الصفقه
    يتماضافه الاسبريد مره واحده للسعر وعليه يكون 1.5003 وبالتالي السعر وهو يتحرك صعودا ونزولا لا يضاف اليه نقاط الاسبريد بعد ذلك الاضافه مره واحدهعند تنفيذ الصفقه ام لا
    قيمه الاسبريد هل تختلف من لوت لاخر يعني 0.01 زي 0.1 ولا في اختلاف في حساب القيمه
    بالنسبه للنقاط لو السعر 1.5000 تحرك ل 1.5020 اصب تحرك 20 نقطه ولا بنتجاهل الرقم الاول ونحسب الباقي ويبقه تحرك نقطتين بس
    طبعا عدد اللوتات بتضرب في الاسبريد يعني خمس لوتات يبقه 15 نقطه
    ارجوا التوضيح وشكرا

رد: النقاط والاسبريد

اهلا بك اخي الكريم

نفترض ان الاسبريد علي عملة الباوند دولار 4 نقاط وسنقوم بفتح عقد بقيمة 0.1 اي النقطة بدولار واحد فقط

اذا عند فتح الصفقة سيتم خصم 4 نقاط وهي قيمة الاسبريد والنقطة ب واحد دولار اذا سيتم خصم 4 دولار

لتبدأ الصفقة ب -4 دولار ارجو ان اكون قمت بتوضيح الصورة لك ولو هناك اي استفسار اخر انا بالخدمة

اشكرك اخي علي الاهتمام وبارك الله فيك وعليك
      تمام انا فاهم برضوا كده طيب ال4 دولار دول بيتخصموا ايا كان العقد المفتوح يعني 0.01 او لوت 0.1 او 0.5 نفس القيمه ولا يختلف
      وبعد مايتخصموا بتكون لمره واحده بس مع فتح الصفقه بعد كده السعر بيمشي عادي زي ما في المنصه بدو زياده لنفس قيمه الاسبريد

النقطه الثانيه حساب النقاط سواء التسعير رباعي او خماسي ممكن توضحه

ال 4 دولار بيتخصموا لو الاسبريد 4 نقاط والنقطة بدولار لو النقطة 0.01 يعني ب 10 سنت

خيخصم 10 سنت *4 = 40 سنت

يعني المعادلة كتالي عدد نقاط الاسبريد * قيمة نقطة العقد = الخصم عند فتح العقد

يعمل...
        X