اخوانى المبرمجين ارجو ان تفهمونى وتساعدونى فى هذا التعديل

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• اخوانى المبرمجين ارجو ان تفهمونى وتساعدونى فى هذا التعديل

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحة الله وبركاته
    شكرا اخى الكريم على الاهتمام
    اولا انا جربت الطريقة يدوى وهى ناجحة وفى ربح بس المشكلة ان بيكون فى لبس عند تخيل طريقة العمل
    الاسبريد مثلا 2 نقطة بس مش مشكله لو بقى 3 او اى زوج اخر
    دة شرح للطريقة فى نقاط
    1 - دلوقتى احنا هنفتح صفقتين هيدج بيع وشراء يبقى كدة فى سالب 4 نقط فرق الاسبريد
    2 - ستوب لوز لكل منهما 25 نقطة مثلا
    3 - السعر هيمشى مثلا فى اتجاه 100 نقطة مثلا فيضرب الاستوب لوز لاحدى الصفقتين والصفقة الاخرى تكمل فى الربح بالتريلنج ستوب
    4 - المشكلة ان حضرتك هتقول ان السعر ممكن يتذبذب فيضرب الاستوب فى الاتجاهين ونخسر 50 نقطة
    5 - حل المشكلة ان بعد تحرك السعر 25 نقطة وضرب الاستوب الاول يتحرك الاستوب الصفقة الرابحة 50 نقطة ليحافظ على ربح 25 نقطة عن طريق خاصية البريك ايفن او موف ستوب تو ولو فى طريقة افضل حضرتك تكرم بعمل الافضل
    6 - المشكلة الثانية وهى ان هيكون فى براح بس 4 نقاط لو ارتد السعر فتقفل الصفقتين على سالب 4 اللى هو فرق الاسبريد ودة عيب لازم نتعايش معاه ( وممكن نسيب براح بتغيير الاعدادات لنرى ما الافضل
    7 - رهان الفكرة هو لو ان السعر كمل فى طريقة فى انفجار سعرى وعمل بس 25 نقطة هيكون عشان نخسرهم محتاجين ان السعر يتذبذب فى 6 عمليات عند نقطة ضرب الاستوبات 6×4=24 نقطة
    اذا 6 صفقات خاسرة يمكن تعويضهم بصفقة واحدة رابحة 25 نقطة ويمكن اكثر على المجنون مثلا 100 نقطة
    8 - ورهان الفكرة لو ان حدث انفجار سعرى على (المجنون) مثلا فيتحرك السعر على الاقل 100 او 200 نقطة وعلى الاكثر 300 او 400 واكثر
    9 - عند انهاء هذه العملية واغلاق الصفقتين تماما سواء على ربح بالتريلنج ستوب او على خسارة الاسبريد ---- يتم فتح صفقتين جديدتين لتكرار المحاولة
    10 - مميزات الفكرة وهى فيها بعض الامان ويمكن الدخول بلوت كبير ولا حاجة لمعرفة اتجاه الزوج ويعمل بها على الازواج الكثر تحركا زى المجنون
    مشكور اخى الكريم على مساعدتك وأى لبس انا معاك
    ملحوظة : انا لم استطع انا اوصل فكرتى بالضبط لصانع الاكسبيرت وهو علامة وجزاه الله خيرا انه اوصلنى الى هذه النقطة ولكنه مشغول اكثر الوقت الله يكون فى عونه وانا محرج ان اثقل عليه فطرحت طلبى بالتعديل منه ولكن اخشى ان لا ينتبه لطلبى واستحى ان انبهه وادعو له بالتوفيق وبمزيد من العلم
    عيوب الاكسبيرت المرفق
    1- الاكسبيرت يوجد به عيوب كتكرار الصفقات ولا يعمل كما اريد كما الشرح فى الصور
    2- هناك خاصية المضاعفات لا احتاجها ولا تفيد فى طريقة العمل التى اريدها
    3- هناك عيب وهو عند ضرب اول استوب يفتح صفقة معاكسة للربحانة اى يحافظ على الربح عشان لا يزيد !! وهذة مشكلة طبعا

من الاخر حضرتك ارجو مراجعة عمل الاكسبيرت ليعمل كما اريد وانا طرحت نسخة لتسهيل التعديل على حضرتك وارجو الا اثقل عليك
    تقبل تحياتى لانى قرأت كثير من مواضيع تعليم البرمجة ولكن انا لا لم افهم الامن شرح فيديو ولم يكتمل للاسف و اشعر ان الاكسبيرت اكبر من امكنياتى الحاليه
    شرح بالصور للطريقة التى اريدها

رد: اخوانى المبرمجين ارجو ان تفهمونى وتساعدونى فى هذا التعديل

شرح ما اريد بالصور

نسخة الاكسبيرت المطلوب تعديله بس للاسف معرفتش ارفعه الا بالطريقة دى
      فأعذروا جهلى واكيد حضرتك لما هتحط المعادلات هتظهر كل حاجة على الميتا ايديتور

اهلا اخي الكريم

لاحظ معي البريك افن هي تحريك الستوب الى مكان الدخول لكن ترلنغ ستيب هي تحريك الستوب تبعا لقيمة معينة اي ملاحظ ان الستوب يمشي درجات مثل السلم

اليك الاكسبيرت لما يتم ضرب الستوب لاحد العقود يتم تحريك الستوب الى مكان قريبالى ظرب الستوب

على بعد نقطة او عدد قليل من النقاط سيحاول الاكسبيرت تحريك الستوب للعقد المتبقي على بعد MovStep

ان فشل التحريك سيرفع القيمة الى و ذلك بزيادتها نقطة ان لم ينفع ستزيد نقطة الى ان يتم قبول التغيير في الستوب لكن يم هذا في رمشة عين
        هو يتفحص الاخطاء اذا ظهر OrderModify Error 130 يقوم بالعملية التي اخبرتك

الخطأ ليس من الاكسبيرت لكن على حسب السوق و سرعة تحرك السعر لكن سيصحح الاخطاء بشكل اوتوماتيكي

اي تغيير او اي شيئ مرحب بك
        الملفات المرفقة

المشاركة الأصلية بواسطة حكيم مشاهدة المشاركة
          اهلا اخي الكريم

لاحظ معي البريك افن هي تحريك الستوب الى مكان الدخول لكن ترلنغ ستيب هي تحريك الستوب تبعا لقيمة معينة اي ملاحظ ان الستوب يمشي درجات مثل السلم

اليك الاكسبيرت لما يتم ضرب الستوب لاحد العقود يتم تحريك الستوب الى مكان قريبالى ظرب الستوب

على بعد نقطة او عدد قليل من النقاط سيحاول الاكسبيرت تحريك الستوب للعقد المتبقي على بعد movstep

ان فشل التحريك سيرفع القيمة الى و ذلك بزيادتها نقطة ان لم ينفع ستزيد نقطة الى ان يتم قبول التغيير في الستوب لكن يم هذا في رمشة عين
          هو يتفحص الاخطاء اذا ظهر ordermodify error 130 يقوم بالعملية التي اخبرتك

الخطأ ليس من الاكسبيرت لكن على حسب السوق و سرعة تحرك السعر لكن سيصحح الاخطاء بشكل اوتوماتيكي

جارى التجربة
          شكرا جزيلا اخى الكريم

المشاركة الأصلية بواسطة حكيم مشاهدة المشاركة
            اهلا اخي الكريم

على بعد نقطة او عدد قليل من النقاط سيحاول الاكسبيرت تحريك الستوب للعقد المتبقي على بعد movstep

هو يتفحص الاخطاء اذا ظهر ordermodify error 130 يقوم بالعملية التي اخبرتك

مشكور استاذ حكيم
            هناك مشكلة الاكسبيرت لا يفتح صفقات فى الباك تيست ولا يوجد مشكلة فى الجورنال
            فماذا افعل؟ مع العلم انى هجربة على حساب تجريبى لما السوق يفتح الاتنين
            خالص تحياتى

يعمل...
            X