أسباب الفشل في تجارة العملات

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• أسباب الفشل في تجارة العملات

بسم الله الرحمن الرحيم

انا اعمل في الفوركس كهواية منذ ما يقرب من خمسة اعوام دخلت فعليا بحسابين قيمة كل منهم 1000 دولار والحمد لله خسرتهم
    وقد سجلت اسباب خساراتي في احد كرساتي وقد قررت نقلها هنا فقد يستفيد منها احد ويجب ملاحظة انها ليست اكتشاف او اختراع بل انها مكتوبة في كثير من الموضوعات ولكني اخت منها ما حدث معي فقط

اول حساب خسرته كان في عام 2008 حيث كان عام جميل تميز بترند واضح ولكني كنت عالق في بدايتة بعملية واحده جعلت كل تفكيري معلق في كيف اغلق هذة العملية علي ربح لقد تركت هذة العملية حتي خسرت 2500 نقطة تخيلوا كم الخسارة تخيلوا لو لم اكابر واغلق عقلي واغض بصري عن الترند الواضح فكم كنت سأربح تخيلوا لو رضيت بخسارة خمسين او مائة نقطة كم كنت سأجني من ربح

ايضا تعملت من هذا الحساب ان انظر للعمليات التي توجد مع الترند وتربح اكثر من النظر للعمليات المعتمدة علي الارتداد لان اارتداد اقل ربح واكثر مخاطرة

وكان من الاشياء السيئة التي فعلتها العصبية بمعني اني لو خسرت عملية ادخل بعدها بعند اكبر وتصميم علي الربح بل واضع الهدف ليس كما يقول الشارت بل كما يقول مبلغ الخسارة السابق فكنت ابالغ في التارجت فلا يصل له بل اضرب استوب اني طبعا كنت ادخل علي الارتدادات

من الاشياء التي تعملتها التركيز مع عملة او اثنين حتي تفهمها جيدا وتتابعها بدقة

رد: أسباب الفشل في تجارة العملات

من الملاحظات الهامة ايضا للخسارة هيا النظر للربح بنظرة مطلقة وليس نسبية بمعني انك لو ربحت دولار واحد وراس مالك 100 دولار فانك تنظر لهذا الدولار بكل استخفاف وتدخل بعقد اكبر لان الدولار ليس مبلغ ولا تري ان الدولار يمثل 1 % من رأس المال اي أنك لو كنت تعمل ب 100 الف دولار لربحت الف دولار في هذا اليوم وايضا البنك في مصر يعطي 1 - 1.5 % علي ودائع الدولار في العام كلة

جزاك خيرا يا غالى
      وبارك الله فيك
      على النصاحه االهااام
      موفق يارب

فتح حساب فوركس اسلامي معنا المميزات و الخطوات

من اسباب الخسارة ايضا تغير قيمة الاستوب بأبعادة اثناء العملية خوف من ضربة لانه يكون تصرف غير عقلاني مبني علي الخوف وعدم تقبل الخسارة ولم افعلة مرة واحدة الا واغلقت العملية علي عشر اضعاف خسارتي المحسوبة فلو كان الاستوب 50 نقطة كنت ارفعه خمسين في خمسين واحيانا ازيلة نهائيا من ثاني مرة واغلق العملية علي خسارة تتجاوز المائتين واحيانا اكثر من النقاط

يجب الدخول يوميا بل يجب الدخول في عملية بيع او شراء كلما فتحت الكمبيوتر الخاص بي هذة الفكرة كانت مسيطرة علي جدا لم اكن اعمل باسلوب الصياد الذي ينتظر الفرصة المناسبة للصيد بل اطلق رصاصي علي كل ما يت في يتحرك طمعا في الربح دون حساب عدد ما املكة من رصاص

بارك الله فيك

كلامك يمثل نفسيه معظم المضاربين

ان شاء الله يكون فائده عظيمه من هذه الكلمات لنا جميعا
            sigpic
            عزيزي القارئ اسمح لي ان أقدم لك نفسي..
            انا وأعوذ بالله من كلمة أنا..اسمي : حنظلة، اسم أبي مش ضروري، امي.. اسمها نكبة وأختي الصغيرة فاطمة..
            نمرة رجلي :ما بعرف لاني دايماًً حافي..تاريخ الولادة : ولدت في (5 حزيران 67)
            جنسيتي: انا مش فلسطيني مش أردني مش كويتي مش لبناني مش مصري مش حدا.. الخ ،باختصار معيش هوية ولا ناوي اتجنس.. محسوبك إنسان عربي وبس..

يقول ناجي العلي أن الصبي ذا العشرة أعوام يمثل سنه حين أجبر على ترك فلسطين ولن يزيد عمره حتى يستطيع العودة إلى وطنه

ناجي العلي

بالمجمل هذه مرحله يمر بها معظم المتداولين .. و المتداول الذكي هو من يجتازها الى بر الامان
              و من لا يستطيع اجتيازها فسيبقى حبيس الخسارة .. و القرار الاسلم له هو الخروج من السوق الى الابد

من العقل دائما الوقوف على اسباب المشكلة .. و كما يقولون فتحديد المشكلة نصف حلها .. و انت عرفت ماذا كان سبب خسارتك و هذا امر جيد ..

حسنا اخي اين انت الان .. هل تتداول ام توقفت .. ام تعيد تهيئة نفسك لتبدأ من جديد

اتمنى لك التوفيق
              اخواني الاعضاء .. عذرا على اي تقصير مني او عدم انتظام متابعتي للمواضيع .. نظرا لظروف صحية .. عافاكم الله

السلاااام عليكم و رحمة الله و بركاته.

موضوع مفيد...........و حلــــــــــو كماااااان.

والله انا في الحقيقة انا ارى ان سبب الخسارة في هذا السوق هو عدم وجود رصيد كافي للتداول السليم و العقلاني.

الكل عاوز يكسب فلوس من الهوا.....انا بكلمكم بكل صراحة. الجميع اتخدع بتلك التجارة....اول ما قرات عن الفوريكس كان كتاب مش عارف كان الفوريكس للمبتدئين حاجة زي كدة والله ما انا فاكر.....الكتاب كان بيقول ان الفوريكس دة كنز....من شوية فلوس صغيرة هتبقى مليونير....ههههههههههههه. كلام فاضي طبعا.....لا يوجد تجارة في الدنيا من شوية فلوس صغيرة تبقى مليونير....الحداية ما بتحدفش كتاكيت طبعا.....اللي اعرفه ان الفلوس بتجيب فلوس.........بس فلوس مع جاهل تفرق كتير لما تكون مع متعلم و دارس طبعا.

الكلام دة انا عاوز اقول به ايه ؟؟؟؟؟؟

انا عاوز اقول ان كل ما المبلغ الذي وضعته بيكون صغير ...لا اراديا انت غير ملتزم بادارة راس الماااااال......حتى لو فضلت اقولك ادارة راس المال..ادارة راس المال.......كلام بنضحك به على بعض....
                كيف اطالبك بادارة راس مال و انت واضع 500 دولار مثلا.......هتشتغل ازاي؟؟؟؟ عاوز تكسب ايه بعد ادارة راس المال على المبلغ الصغير دة؟؟؟؟؟؟؟ 500 دولار اخرى في السنه...........

ههههههههههههههههههههههههههههههههه

لو حضرتك بتشرب سجاير و خففت شويه هتكسب زيهم و اكثر كماااااان......يبقى ما هو الحل بالنسبة لي الان....؟؟؟؟؟ يبقى لازم اجازف على امل التدبيل و الكلام الفارغ دة.....يبقىالنتيجة ايه؟؟؟؟؟؟ يبقى النتيجة مارجن كول و خسارة تلو خسارة الى ان استنفذ مقدرتك المالية يا غلبااااااااااااان.

اللعبة ملعوبة صح ...و صح الصح كماااااان.

احنا عمالين نلف و ندور على بعض و بنخترع اسباب و كلها تاتي بسبب الخسارة من الدرجة الرابعة و محدش شفته بيقول السبب الاساسي....

الفوريكس و التجارة عامة لازم لها راس مال يا جماعة.........لما يكون مثلا معاية عشرة الاف دولار و بدخل النقطة بدولار و دة فيه مخاطرة كمان و اكسب مبلغ معقول 200 او 400 دولار شهريا بادارة راس مال سليمة و انا حاطت اعصابي في الثلاجة ....يبقى مش وحش.

في ناس بتحط فلوس اكثر من العشرة الاف و بتخسر.......لان احلامهم تفوق راس مالهم بكثير.......

هو دة سبب الخسارة يا اخواني والله............هو دة السبب الحقيقي.

ادارة راس مال مع مبلغ صغير ما بتجبش ثمن كهرباءاللابتوب اللي شغال على طول دة....يبقى هتجازف ....يبقى هتخسر.

اي اسباب اخرى تيجي ورا هذا السبب الاساسي.

وربنا يــــــــــــــــــــرزق الجميع.
                والله المــــــــــــــــوفق.
                ورشة اســـــــتراتيجية من نــــــــــار

سبحـــــــــــــان الله و بــحـمـده......سبحـــــــــــــــان الله العظيم
                الـلـهــم جـــــازي مـحـمـدا فــينا مـا هــو اهــل له

في رأيي الشخصي

( الذكاء والقناعه هو المطلوب )

الانسان الذكي هو اللي يعرف طريق الربح في الفوركس

المشاركة الأصلية بواسطة pro_trade مشاهدة المشاركة
                    بالمجمل هذه مرحله يمر بها معظم المتداولين .. و المتداول الذكي هو من يجتازها الى بر الامان
                    و من لا يستطيع اجتيازها فسيبقى حبيس الخسارة .. و القرار الاسلم له هو الخروج من السوق الى الابد

من العقل دائما الوقوف على اسباب المشكلة .. و كما يقولون فتحديد المشكلة نصف حلها .. و انت عرفت ماذا كان سبب خسارتك و هذا امر جيد ..

حسنا اخي اين انت الان .. هل تتداول ام توقفت .. ام تعيد تهيئة نفسك لتبدأ من جديد

اتمنى لك التوفيق
                    كلا مازلت اتداول لكن بمبلغ صغير جدا كمرحلة اخيرة اما الخروج نهائيا او العودة والتفرغ للفوركس

المشاركة الأصلية بواسطة a19870kw مشاهدة المشاركة
                      في رأيي الشخصي

( الذكاء والقناعه هو المطلوب )

الانسان الذكي هو اللي يعرف طريق الربح في الفوركس
                      القناعه فكرة جميلة ولكنها كلمة ليست ذات ابعاد محددة بمعني هناك قناعه بالهدف ولكن هل نطلق علي هدف 10 نقاط قناعه مع وجود استوب مائة نقطة؟؟؟؟

المشاركة الأصلية بواسطة خالد مصطفى مشاهدة المشاركة
                        جزاك خيرا يا غالى
                        وبارك الله فيك
                        على النصاحه االهااام
                        موفق يارب
                        يارب يوفقنا كلنا

المشاركة الأصلية بواسطة sparko مشاهدة المشاركة
                          السلاااام عليكم و رحمة الله و بركاته.

موضوع مفيد...........و حلــــــــــو كماااااان.

والله انا في الحقيقة انا ارى ان سبب الخسارة في هذا السوق هو عدم وجود رصيد كافي للتداول السليم و العقلاني.

الكل عاوز يكسب فلوس من الهوا.....انا بكلمكم بكل صراحة. الجميع اتخدع بتلك التجارة....اول ما قرات عن الفوريكس كان كتاب مش عارف كان الفوريكس للمبتدئين حاجة زي كدة والله ما انا فاكر.....الكتاب كان بيقول ان الفوريكس دة كنز....من شوية فلوس صغيرة هتبقى مليونير....ههههههههههههه. كلام فاضي طبعا.....لا يوجد تجارة في الدنيا من شوية فلوس صغيرة تبقى مليونير....الحداية ما بتحدفش كتاكيت طبعا.....اللي اعرفه ان الفلوس بتجيب فلوس.........بس فلوس مع جاهل تفرق كتير لما تكون مع متعلم و دارس طبعا.

الكلام دة انا عاوز اقول به ايه ؟؟؟؟؟؟

انا عاوز اقول ان كل ما المبلغ الذي وضعته بيكون صغير ...لا اراديا انت غير ملتزم بادارة راس الماااااال......حتى لو فضلت اقولك ادارة راس المال..ادارة راس المال.......كلام بنضحك به على بعض....
                          كيف اطالبك بادارة راس مال و انت واضع 500 دولار مثلا.......هتشتغل ازاي؟؟؟؟ عاوز تكسب ايه بعد ادارة راس المال على المبلغ الصغير دة؟؟؟؟؟؟؟ 500 دولار اخرى في السنه...........

ههههههههههههههههههههههههههههههههه

لو حضرتك بتشرب سجاير و خففت شويه هتكسب زيهم و اكثر كماااااان......يبقى ما هو الحل بالنسبة لي الان....؟؟؟؟؟ يبقى لازم اجازف على امل التدبيل و الكلام الفارغ دة.....يبقىالنتيجة ايه؟؟؟؟؟؟ يبقى النتيجة مارجن كول و خسارة تلو خسارة الى ان استنفذ مقدرتك المالية يا غلبااااااااااااان.

اللعبة ملعوبة صح ...و صح الصح كماااااان.

احنا عمالين نلف و ندور على بعض و بنخترع اسباب و كلها تاتي بسبب الخسارة من الدرجة الرابعة و محدش شفته بيقول السبب الاساسي....

الفوريكس و التجارة عامة لازم لها راس مال يا جماعة.........لما يكون مثلا معاية عشرة الاف دولار و بدخل النقطة بدولار و دة فيه مخاطرة كمان و اكسب مبلغ معقول 200 او 400 دولار شهريا بادارة راس مال سليمة و انا حاطت اعصابي في الثلاجة ....يبقى مش وحش.

في ناس بتحط فلوس اكثر من العشرة الاف و بتخسر.......لان احلامهم تفوق راس مالهم بكثير.......

هو دة سبب الخسارة يا اخواني والله............هو دة السبب الحقيقي.

ادارة راس مال مع مبلغ صغير ما بتجبش ثمن كهرباءاللابتوب اللي شغال على طول دة....يبقى هتجازف ....يبقى هتخسر.

اي اسباب اخرى تيجي ورا هذا السبب الاساسي.

وربنا يــــــــــــــــــــرزق الجميع.
                          والله المــــــــــــــــوفق.
                          كلام سليم مائة في المائة ودة سبب رئيسي للخسارة فعلا الراس مال الصغير وانا فاكر اني قرأت حاجة عن المضاربة في الفوركس كمهنة تعيش منها بتقول ان اقل مبلغ للفوركس علشان تعيش منه من 20-50 الف دولار وانا قلت قبل كدا ان الفوركس مكسبة نسبة من رأس المال مش نقط زي ما الكل بيقول يبقي لو انا معايا 20 الف دولار واستوب العملية 100 نقطة ومخاطرة 2% يبقي بخاطر ب 400 دولار في العملية يعني هدخل ب 4 عقود ميني يعني ممكن ادخل مرة في الاسبوع مقابل 400 دولار علي ااقل يعني مكسب 1600 دولار يعني 8 % شهريا طبعا لو انت بتكلم حد معاه 500 دولار هيقك انت بتتكلم علي 4 دولار شهريا ده استهبال يبقي رأس المال كرقم وادارة بتفرق اما حوار ان اللي بيتعمل ب 100 دولار زي اللي بيتعمل ب 100 الف ده صحيح بس لو انت صبور وبتطبق سياسة النفس الطويل اللي اعتقد انها مش صفة كتير من العرب

اهلا بيك اخي الكريم

اراي من وجهة نظري ان العامل النفسي هو الاساس في هذا السوق
                            فالخوف و الرعب من ان تخسر الصفقة و سعيك للخروج باقل مكسب خوفا من ارتداد السعر هذا هو سبب الخسارة الحقيقي
                            كنت اراي الكثيرين ينسو صفقات مفتوحه و سبحان الله يعودون لها بعد فتره ليجدوها محققة 200 نقطة او اكثر تخيل كل هذا لانهم نسيو الصفقات مفتوحه و بذلك فلن يشعرو بالرعب و الخوف و لكن اذا كانو متابعين لها لكانو اغلقوها بربح 10 نقاط فقط

اهم شيء في هذا السوق هو ان تسيطر علي نفسك و اعصابك و ان تستطيع ان تتقبل الخسارة و تنظر الي الصفقة القادمة دون طمع

بالتوفيق
                            فتح حساب فوركس إسلامي مع المضارب العربي

مــزايا حسابـك برعايــة المضارب العربي

توصيات العملات - شروط وطريقة الأشتراك في توصيات sms

المشاركة الأصلية بواسطة almsre مشاهدة المشاركة
                              اهلا بيك اخي الكريم

اراي من وجهة نظري ان العامل النفسي هو الاساس في هذا السوق
                              فالخوف و الرعب من ان تخسر الصفقة و سعيك للخروج باقل مكسب خوفا من ارتداد السعر هذا هو سبب الخسارة الحقيقي
                              كنت اراي الكثيرين ينسو صفقات مفتوحه و سبحان الله يعودون لها بعد فتره ليجدوها محققة 200 نقطة او اكثر تخيل كل هذا لانهم نسيو الصفقات مفتوحه و بذلك فلن يشعرو بالرعب و الخوف و لكن اذا كانو متابعين لها لكانو اغلقوها بربح 10 نقاط فقط

اهم شيء في هذا السوق هو ان تسيطر علي نفسك و اعصابك و ان تستطيع ان تتقبل الخسارة و تنظر الي الصفقة القادمة دون طمع

بالتوفيق
                              لقد حدث معي هذا كثيرا وكانت هذة الصفقات فعلا تزيل كثيرا من خساراتي كثرة المتابعه فعلا مشكلة كبيرة

يعمل...
                              X