تعلم تحليل الفوليوم و الاسبريد

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• رد: اتعلم تحليل الفوليوم و الاسبريد" اقوى شىء ممكن تشوفه فى المتاجرة و تحليل السوق

السلام عليكم با ورد ما رايك في المرفق
    الملفات المرفقة
    sigpic

• رد: اتعلم تحليل الفوليوم و الاسبريد" اقوى شىء ممكن تشوفه فى المتاجرة و تحليل السوق

السلام عليكم لدي سؤال على الـ up thrust ؟
      في حال حصوله على ultra volume يكون ذلك لان قبله كان pushing up او mark up على ultra volume
      sigpic

المشاركة الأصلية بواسطة ezincenter مشاهدة المشاركة
        السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
        أخي tradehunter صحح لي أرجوك و جزاك الله خير
        up thrust =
        up bar
        close to low
        high volume
        wide spread

بالمناسبة لقد تغيرت نظرتي للفوركس كتييييرا كما قلت ،، أتريني كنت من الهرد "herde" و مكنتش عارف هههه
        شوف يا غالى اب ثرست له اشكال كثيرة مع الوقت هاتقدر تتعرف عليها

التعريف الاساسى ليه هو اب بار او داون بار لابد اغلاقه يكون الى اللو قريب من اللو جدا و ليه هاى عاليه كل ما كانت الهاى عاليه كل ما زاد احتمالة الفوليوم عليه عالى جدا الى الترا واسع المدى
        فى اوقات بيكون اب ثرست على فوليوم عالى الى متوسط لكن بيكون اب ثريست اهم حاجه اغلاقه الى اللو تبعه و بعض الاوقات هاتلاقيه على مدى متوسط الى ضيق بس الوفلويم عليه عالى اى حالة اخرى اخرى بيكون مختفى و فى اب ثرست داخل الترند بيكون على سبيل المثال لو الترند هابط مثلا بيكون قبله بار هابط لأن الترند هابط و بعد كدا البار نفسه يعمل هاى اعلى من البار الهابط الذى قبله و ينزل يغلق عند اللو و اذا اغلق تحت لو البار الذى قبله اذا زياده فى الضعف
        VSA TEAM
        LEARN TO TRADE WITH SMART MONEY
        STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح
        هنا تجد فيديوهات التطبيقات على السوق

قناة يوتيوب للعمليات الحية على السوق بأسلوب الفوليوم و المدى

المشاركة الأصلية بواسطة ebroker مشاهدة المشاركة
          السلام عليكم با ورد ما رايك في المرفق
          التصحيح فى الصورة المرفقة
          بار ال no demand الموجود فى الصورة سببه ان بعد علامة القوة المحتملة اللى حدثت ان المحترفين مش عايزين يرفعوا السعر حاليا علشان عايزين يختبروا السوق اولا او عايزين يجمعوا من عند القاعدة من تحت
          فا توقع سوق عرضى و اذا حدث هايكون تجميع ثم توقع عند نهاية التجميع شيك اوت قبل بداية المارك اب
          الملفات المرفقة
          VSA TEAM
          STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح

المشاركة الأصلية بواسطة ebroker مشاهدة المشاركة
            السلام عليكم لدي سؤال على الـ up thrust ؟
            في حال حصوله على ultra volume يكون ذلك لان قبله كان pushing up او mark up على ultra volume
            ليس شرط هذا لحدوث اب ثرست اب ثرست دا مناورة من المحترفين علشان
            اولا... يضللوا القطيع "المتاجرين" اللى هما الهيرد و يعملو لوك ان و فى نفس الوقت
            ثانيا... ضرب استوبات كثيرة
            اما اذا كان قبله push thru اذا معنى هذا ان حصل فشل فى الكسر او فى الدفع فا توقع لابد ان يحدث اختبار بعد اب ثرست
            اذا بدأ السعر بعد اب ثرست يسقط على فوليوم منخفض هذا معناه ان لسه الحركة مش هاتيجى الأن و لابد من الصعود للاختبار على اب ثرست اذا الصعود على فوليوم لو اذا لا يوجد رغية من المحترف فى رفع السعر و بالتالى اى علامة ضعف اخرى بعد اب ثرست تؤدى الى السقوط و فى الغالب سيكون المنطقة بين اب ثرست و العالمة الأخرى للضعف هى عمليو توزيع لأن اب ثرست بتبدأ عملية توزيع
            VSA TEAM
            STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح

[quote=tradehunter;303330]شوف يا غالى اب ثرست له اشكال كثيرة مع الوقت هاتقدر تتعرف عليها

التعريف الاساسى ليه هو اب بار او داون بار لابد اغلاقه يكون الى اللو قريب من اللو جدا و ليه هاى عاليه كل ما كانت الهاى عاليه كل ما زاد احتمالة الفوليوم عليه عالى جدا الى الترا واسع المدى
              فى اوقات بيكون اب ثرست على فوليوم عالى الى متوسط لكن بيكون اب ثريست اهم حاجه اغلاقه الى اللو تبعه و بعض الاوقات هاتلاقيه على مدى متوسط الى ضيق بس الوفلويم عليه عالى اى حالة اخرى اخرى بيكون مختفى و فى اب ثرست داخل الترند بيكون على سبيل المثال لو الترند هابط مثلا بيكون قبله بار هابط لأن الترند هابط و بعد كدا البار نفسه يعمل هاى اعلى من البار الهابط الذى قبله و ينزل يغلق عند اللو و اذا اغلق تحت لو البار الذى قبله اذا زياده فى الضعف[/quote]

بارك الله فيك معلومات قيمة جدا
              Finally i Follow The Smart Money

ماشاء الله لا قوة إلا بالله
                والله يا اخوان هذه الطريقة فيها خير كثير إن شاء الله
                أرجو أن تستمر في هذه الورشة أخي ترايدهنتر جزاك الله خير ، فأي سنت ربحناه إلا و سيكون لك الاجر فيه إن شاء الله

ماشاء الله لا قوة إلا بالله
                  والله يا اخوان هذه الطريقة فيها خير كثير إن شاء الله
                  أرجو أن تستمر في هذه الورشة أخي ترايدهنتر جزاك الله خير ، فأي سنت ربحناه إلا و سيكون لك الاجر فيه إن شاء الله
                  هلاوالله كيف حالك

ممكن الاظافة عالهوتميل لو سمحت

or.83@ho
                  هوتميل

المشاركة الأصلية بواسطة كن ماتشاء مشاهدة المشاركة
                    هلاوالله كيف حالك

ممكن الاظافة عالهوتميل لو سمحت

or.83@ho
                    هوتميل
                    أهلا بيك أخي
                    تمت الإضافة

الدرس 17

MediaFire is a simple to use free service that lets you put all your photos, documents, music, and video in a single place so you can access them anywhere and share them everywhere.
                      VSA TEAM
                      STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح

المشاركة الأصلية بواسطة tradehunter مشاهدة المشاركة
                        الف شكر يباشا جاري التحميل بارك الله فيك

المشاركة الأصلية بواسطة tradehunter مشاهدة المشاركة
                          سلمت الايادي اخي .............. جاري التحميل

والله الحمد لله ارى بالطريقة هذه اخي نادر خير كبير ان شاء الله انا اغلب دخولي صار بدمج طريقتي الخاصة مع مااتعلمه معك والحمد لله الى الان ولا صفقة خسرت فيها ادخل من افضل مواقع الدخول
                            ربنا يكرمك ويحفظك من كل سوء ويجزيك الخير بكل سنت نربحه صار دخولنا الى السوق اكثر امانا :)

أخي تريدهنتر ما رأيك في الصورة المرفقة
                              و شكرا على الكورس 17
                              الملفات المرفقة

أخي تريدهنتر ما رأيك في الصورة المرفقة
                                و شكرا على الكورس 17
                                تمام الكلام دا دا على فريم 5 دقائق ممتاز لو فى خلفية على 1 ساعه دى تكون دخول ممتاز لعملية بيع فى غاية الروعة اعتقد هذه كانت اليوم انا دخلت اليوم عملية بيع اليورو من 1.4431 هذه العملية اليوم كانت عكس الهيرد عارفين ليه

علشان كان فى خبر اليوم على الدولار و الخبر طلع مش كويس دا معناه ان المحترفين هايعملوا حركة جميلة و الترند داون و كان فى علامات ضعف على الشارت على 1 ساعه اللى حصل بالظبط اليوم ان الخبر كان Non farm و الخبر كان مش كويس على الدولار اذا المتوقع ان الهيرد هايشترى صح !!!!

و اللى حصل ايه ان المحترفين استغلوا دا و بدأو يبيعوا للهرد اليوم انا اخذت العملية بيع عكس الهيرد اللى اشتروا و بيعنا مع المحترفين

دا سبب ان الخبر لما بيطلع السوق بيمشى عكسه دا اللى حصل اليوم على اليورو/دولار مع ان فى خبر مش كويس على الدولار نزل اليورو حتى 1.4395 و الأن فى وقت كتابة هذه المشاركة نزل تانى مسجل حتى الأن 1.4377

اذا الأخبار هى عملية استغلال من المحترفين علشان كدا الحين اللى عندو سؤال ليه السوق بيمشى عكس الخبر اعتقد ان الاجابة وصلت للناس
                                VSA TEAM
                                STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح

يعمل...
                                X