قصتي الحقيقيه مع عبقري الفوركس لفائدتنا كلنا

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• رد: قصتي الحقيقيه مع عبقري الفوركس لفائدتنا كلنا

السلام عليكم
    انا جديد فى المنتدى هنا
    انا ليا فى الفوركس ما يزيد عن 3 شهور ( مش مدة كبيرة ) لكن خلالها قضيت وقت كبير على الفوركس لانها كانت فترة الاجازة .
    قريت كتير , طبقت استراتيجيات , رسمت دعوم , شديت خطوط بطول وعرض الشاشة ,فيبوناتشى واخوانه , لكن دايما الخسارة كانت رفيقى واتمرجن حسابى .
    فتحت حساب تانى بعد ما ظنيت على الديمو انى اتحسنت لكن ........
    لحد امبارح بدأت اتقبل فكرة انى اسيب حسابى الجديد لانتظارى الخسارة المؤكدة التى بدأت بالفعل كسابقه رغم انه لسه ماتمرجنش .
    لحد ما شوفت موضوعك امبارح بس اثناء محاولة يائسة انى الاقى اى حد ابن حلال يشرح شىء فى السوق الخبيث ده .
    وفضلت الليل باكمله مابين الشارت وصفحات الموضوع وسجلت فى المنتدى علشان ارد عليك
    بجد من قلبى جزاك الله خير .
    واتمنى ان تستمر فى الشرح .

ده ملف تجميع للمشاركات المهمة فى الموضوع من البداية وحتى الامس .
    شرح م . فادى
    http://ifile.it/ob8yc29

اظن ان الاخوان جميعا قد فهموا مسالة تحديد الاتجاه ثم السوينج ورسم الفيبوناتشي فنرجو من الاخ صاحب الموضوع ان يستمر في مووضوعه وياريت يطرح كل ماعنده جملة واحدة ونناقش التفاصيل واحدة واحدة وسنتعاون ان شاء الله جميعا ومن فهم يشرح لاخوانه الذين لازالو لم يستوعبوا
      والله الموفق .

المشاركة الأصلية بواسطة جيفر مشاهدة المشاركة
        السلام عليكم
        انا جديد فى المنتدى هنا
        انا ليا فى الفوركس ما يزيد عن 3 شهور ( مش مدة كبيرة ) لكن خلالها قضيت وقت كبير على الفوركس لانها كانت فترة الاجازة .
        قريت كتير , طبقت استراتيجيات , رسمت دعوم , شديت خطوط بطول وعرض الشاشة ,فيبوناتشى واخوانه , لكن دايما الخسارة كانت رفيقى واتمرجن حسابى .
        لحد امبارح بدأت اتقبل فكرة انى اسيب حسابى الجديد لانتظارى الخسارة المؤكدة التى بدأت بالفعل كسابقه رغم انه لسه ماتمرجنش .
        لحد ما شوفت موضوعك امبارح بس اثناء محاولة يائسة انى الاقى اى حد ابن حلال يشرح شىء فى السوق الخبيث ده .

شرح م . فادى
        الاخ الفاضل جيفر لقد قكت بعمل رائع يساعد الكثير من اعضاء المنتدى

المشاركة الأصلية بواسطة sakana مشاهدة المشاركة
          اظن ان الاخوان جميعا قد فهموا مسالة تحديد الاتجاه ثم السوينج ورسم الفيبوناتشي فنرجو من الاخ صاحب الموضوع ان يستمر في مووضوعه وياريت يطرح كل ماعنده جملة واحدة ونناقش التفاصيل واحدة واحدة وسنتعاون ان شاء الله جميعا ومن فهم يشرح لاخوانه الذين لازالو لم يستوعبوا
          والله الموفق .

أخويا sakana , معظم المتابعين لأستاذ فادي من المبتدئين و لهضم المعلومه يجب التطبيق خطوه بخطوه و حتي الموضوع لو أخد شهور مش كتير علي حاجه ممكن تنفعنا لسنين. حضرتك لو تابعت الورش الناجحه في المنتديات هتلاقي أن تاريخ الورشه من سنه أو سنتين و لسا الناس بتتفاعل مع بعض و بيطلع فيها تعديلات. أظن أن الشرح لو طلع مره واحده الناس هتوه.

الحمدلله أحنا في أول أسبوع أتعلمنا بالأمثله تحديد اتجاه الترند و قوه السوينج ورسم مستويات الفيبوناتشي
          أعتقد أن الأسبوع الحالي هنبتدي في كيفية تحليل و أقتناس فرصة الدخول

المشاركة الأصلية بواسطة أيمن محمود مشاهدة المشاركة
            أخويا sakana , معظم المتابعين لأستاذ فادي من المبتدئين و لهضم المعلومه يجب التطبيق خطوه بخطوه و حتي الموضوع لو أخد شهور مش كتير علي حاجه ممكن تنفعنا لسنين. حضرتك لو تابعت الورش الناجحه في المنتديات هتلاقي أن تاريخ الورشه من سنه أو سنتين و لسا الناس بتتفاعل مع بعض و بيطلع فيها تعديلات. أظن أن الشرح لو طلع مره واحده الناس هتوه.

الحمدلله أحنا في أول أسبوع أتعلمنا بالأمثله تحديد اتجاه الترند و قوه السوينج ورسم مستويات الفيبوناتشي
            أعتقد أن الأسبوع الحالي هنبتدي في كيفية تحليل و أقتناس فرصة الدخول
            طريقة واحدة مش هي لي حتعلمك الفوركس لانو بحر لازم تجرب عدة طرق لغاية متشوف الطريقة لتناسبك وتناسب شخصيتك لان كل طريقة ليها عيوب ومحاسن والافضل انو يكون في تقدم في المووضوع وكل واحد يشتغل حسب مستواه وطر يقته مش حنفضل شهور علشن نتعلم معلومة صغيرة.
            لذا نرجو من صاحب الموضوع ان يطرح الاستراتيجية كاملة لان هذا هو المتعارف عليه في اعراف المنتديات اي استراتيجية تطرح كاملة وكل واحد يقرر هل يتابع الموضوع ام لا اما اننا نتابع الموضوع شهور وفي الاخر بدون نتيجة فهذا قد يعتبر مضيعة للوقت والمنتديات مليانة استراتيجيات وحسب خبرتي فقد جربت عدة استراتيجيات كان اصحابها يطبلول لها ومعهم مطبلون كثيرون وفي الاخير تكتشف بعد تجربة ان خسائرها اكثر من ارباحها.
            قد يقول قائل ربما العيب في انا اقول له انا لي تجربتي الخاصة وخبرتي الشخصية واعرف محاسن الطرق من سيئاتها وبامكاني ان اخبركم عن نقط الضعف والقوة في استراتيجية هذا الموضوع لو طرحت كاملة اذا اردتم.
            في الحقيقةا يبدو من الوهلة الاولى ان الاستراتيجية المطروحة في هذا المووضوع احترافية وقوية لهذا الح على طرحها جملة واحدة .
            وبالنسبة للمبتدئين ممكن لي فاهمين الطريقة يساعدوهم المهم نتكاثف جميعا من اجل ان الكل يفهم
            اتمنى ان يكون طرحي مفهوما من طرف الجميع والف شكر للاخ صاحب المووضوع وصاحب الاستراتيجية .
            ودمتم بود

بعيداً عن المهاترات و الخروج عن الموضوع

ليا سؤال أستاذ فادي في حاله قابلتني علي eur/gbp

بعد التحقق من أتجاه العام للترند في أخر 5 أيام و هو صعود
              وبعدد تحقق الشروط و قطع خط الفيبو و بدايه الصعود ,دخلت شراء و أرتفع السعر حتي قارب مستوي23.6 ثم هبط فجاءه حتي كسر مستوي صفر و صعد تاني و هو الأن محقق 80 نقطه

ما هو تحليلك للحاله؟

اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	eurgbp.jpg 
مشاهدات:	1 
الحجم:	111.0 كيلوبايت 
الهوية:	891529

المشاركة الأصلية بواسطة أيمن محمود مشاهدة المشاركة
                بعيداً عن المهاترات و الخروج عن الموضوع

ليا سؤال أستاذ فادي في حاله قابلتني علي eur/gbp

بعد التحقق من أتجاه العام للترند في أخر 5 أيام و هو صعود
                وبعدد تحقق الشروط و قطع خط الفيبو و بدايه الصعود ,دخلت شراء و أرتفع السعر حتي قارب مستوي23.6 ثم هبط فجاءه حتي كسر مستوي صفر و صعد تاني و هو الأن محقق 80 نقطه

ما هو تحليلك للحاله؟

[ATTACH]28370[/ATTACH]
                5 ايام اخي لاتحدد اتجاها للترند على الاقل 10 ايام كما يقول الوافي رحمه الله .
                كما ان الترند اليومي على اليورو الباوند هابط وليس صاعد
                ,وانت لم تحقق 80 نقطة بل 8 نقاط فقط والسعر عكس عليك وانت الان خسران
                وانا لم اخرج على الموضوع ولست اهاتر على العموم شكرا
                الملفات المرفقة

السلام عليكم
                  يا رجالة صلوا على النبى
                  اذا كان هيبقى فيه خلاف بين متابعى الموضوع ,
                  اذن الاصلح اننا نسيب لصاحب المادة الحرية فى اسلوب عرضها لانه الأدرى باللى بيقدمه
                  واذا كان اللى بيقدمه يناسبنى فانا معاه والا هادور على ما ينفعنى فى مكان تانى
                  وانا باقول لو الباشمهندس فادى يبقى يحطلنا روابط لمواضيع او كتب شايفها مهمة نبحث عنها بنفسنا اثناء فترة عدم وجوده فى المنتدى ده هيقلل احساسنا بغيابه .

المشاركة الأصلية بواسطة nasserhdr مشاهدة المشاركة
                    انا بتابعك بشوق شكرا لك علئ الشرح الجميل
                    الشكر لله يا استاذي
                    يا رب اجعل دعوات الآخرين لي من نصيب اهلي

المشاركة الأصلية بواسطة feras20777 مشاهدة المشاركة
                      متابعين معاك ياغالي بكل اهتمام بس منتمنا يكون الموضوع اسرع شوي من هيك
                      ولك جزيل الشكر
                      تحت امرك وأسف على التأخير جدا بس لظروف عملي

المشاركة الأصلية بواسطة albroker99 مشاهدة المشاركة
                        كيف طريقة معرفة الاسبوع طالع ولا نازل
                        مشكور
                        بسهوله جدا و بلا مجازفه عن طريق تحليل
                        COT report
                        commitment of traders
                        و ده تقرير يصدر عن المنظمه الأمريكيه لمراقبة البورصه
                        لو تحب ممكن اشرحهولك في موضوع تاني

المشاركة الأصلية بواسطة جيفر مشاهدة المشاركة
                          السلام عليكم
                          انا جديد فى المنتدى هنا

شرح م . فادى
                          كتر خيرك صدقني وميرسي لزوقك وانا يفرحني انكم كلكم تكسبوا ولو نقطه بسببي

والله الموفق .
                            تحت امرك استاذي بس موضوعي مش استراتيجيه
                            انا موضوعي تحليل للدخول والخروج وحساب مكان الإنعكاس
                            صدقني انا مش متأخر بس انا امنيتي ان المبتدئ يستفيد زي الخبير
                            وعلى العموم لنل هكملمش هبطل لحد متقولولي وقف واشرح نقطه معينه

طريقة واحدة مش هي لي حتعلمك الفوركس لانو بحر لازم تجرب عدة طرق لغاية متشوف الطريقة لتناسبك وتناسب شخصيتك لان كل طريقة ليها عيوب ومحاسن والافضل انو يكون في تقدم في المووضوع وكل واحد يشتغل حسب مستواه وطر يقته مش حنفضل شهور علشن نتعلم معلومة صغيرة.
                              لذا نرجو من صاحب الموضوع ان يطرح الاستراتيجية كاملة لان هذا هو المتعارف عليه في اعراف المنتديات اي استراتيجية تطرح كاملة وكل واحد يقرر هل يتابع الموضوع ام لا اما اننا نتابع الموضوع شهور وفي الاخر بدون نتيجة فهذا قد يعتبر مضيعة للوقت والمنتديات مليانة استراتيجيات وحسب خبرتي فقد جربت عدة استراتيجيات كان اصحابها يطبلول لها ومعهم مطبلون كثيرون وفي الاخير تكتشف بعد تجربة ان خسائرها اكثر من ارباحها.
                              قد يقول قائل ربما العيب في انا اقول له انا لي تجربتي الخاصة وخبرتي الشخصية واعرف محاسن الطرق من سيئاتها وبامكاني ان اخبركم عن نقط الضعف والقوة في استراتيجية هذا الموضوع لو طرحت كاملة اذا اردتم.
                              في الحقيقةا يبدو من الوهلة الاولى ان الاستراتيجية المطروحة في هذا المووضوع احترافية وقوية لهذا الح على طرحها جملة واحدة .
                              وبالنسبة للمبتدئين ممكن لي فاهمين الطريقة يساعدوهم المهم نتكاثف جميعا من اجل ان الكل يفهم
                              اتمنى ان يكون طرحي مفهوما من طرف الجميع والف شكر للاخ صاحب المووضوع وصاحب الاستراتيجية .
                              ودمتم بود
                              استاي العزيز انا مبطرحش استراتيجيه علشان اطرحها مره واحده وزي ما حضرتك تفضلت وقلت كل استراتيجيه ليها مساوئها وعيوبها اكيد حضؤتك عندك حق
                              انا مقولتش لحد يدخا من تقاطع او يخرج في مكان معين او يكسب كذا
                              انا طرحت طريقة دخول وخروج الناس نوعا ما مستفيده
                              بعد كده هشرح الشموع وسرعة العمله واماكن واوقات الخروج
                              انا كنت اكتر حاجه بكرهها استراتيجيات المنتديات لأني زيك خسرت منها كتير جدا وخصوصا صاحبها يقول مكسب كذا في اليوم و100% بعد 48 ساعه وكلام كتير
                              المهم انا زميل لي قالي ان المنتدى ده محترم وانا تأكدت من كده دخلت
                              خلاصة الموضوع ان انا هتكلم عن تحليل فني بعد كده يخليك تلم بنسبه كبييره بكل تريد تدخله
                              على العموم انا هكمل شرح فني بس ظروف شغلى في الجزائر بتخليني مشغول شويه
                              ويشرفني بجد انك تحكم على الطريقه وتقولي بخبرتك الصح فيها والغلط

المشاركة الأصلية بواسطة fady fahim مشاهدة المشاركة
                                استاي العزيز انا مبطرحش استراتيجيه علشان اطرحها مره واحده وزي ما حضرتك تفضلت وقلت كل استراتيجيه ليها مساوئها وعيوبها اكيد حضؤتك عندك حق
                                انا مقولتش لحد يدخا من تقاطع او يخرج في مكان معين او يكسب كذا
                                انا طرحت طريقة دخول وخروج الناس نوعا ما مستفيده
                                بعد كده هشرح الشموع وسرعة العمله واماكن واوقات الخروج
                                انا كنت اكتر حاجه بكرهها استراتيجيات المنتديات لأني زيك خسرت منها كتير جدا وخصوصا صاحبها يقول مكسب كذا في اليوم و100% بعد 48 ساعه وكلام كتير
                                المهم انا زميل لي قالي ان المنتدى ده محترم وانا تأكدت من كده دخلت
                                خلاصة الموضوع ان انا هتكلم عن تحليل فني بعد كده يخليك تلم بنسبه كبييره بكل تريد تدخله
                                على العموم انا هكمل شرح فني بس ظروف شغلى في الجزائر بتخليني مشغول شويه
                                ويشرفني بجد انك تحكم على الطريقه وتقولي بخبرتك الصح فيها والغلط
                                شكرا اخي على ذوقك العظيم واحنا متابعين معك بس انت عارف الكل متلهف ليعرف المزيد خصوصا لي متابع الموضوع كل يوم اما من يدخل مرات قليلة فالامر بالنسبة ليه سيان اتمنى لك التوفيق ونفعنا لله بعلمك .وتحياتي الصادقة

يعمل...
                                X