ورشة عمل استراتيجية الهيدج الثلاثي

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• رد: ورشة عمل استراتيجية الهيدج الثلاثي معاها مش هتحتاج تحليل فني ولا اساسي حصريا للمض

المشاركة الأصلية بواسطة naser81 مشاهدة المشاركة
    اكسبريت لإغلاق على ربح معين لا يعمل حيث قمت بنسخه فى ملف اكسبرت ولما دخلت المنصة اخترته لا يظهر اى شى ارجو مساعدتى

هل مفعل خاصية الاكسبرت فى البرنامج ، و هل يظهر شكل وش مبتسم على الشارت أعلى اليمين ؟

• رد: ورشة عمل استراتيجية الهيدج الثلاثي معاها مش هتحتاج تحليل فني ولا اساسي حصريا للمض

و ده ياجميل لينك لشرح دورس كاملة عن التعامل مع الاكسبرتات و بالصور

(http://akhawat.islamway.com/forum/uploads/post-16464-1184404766.gif) نبدا اليوم اول دروس دورة (http://www.arabicbroker.com/forum/tags.php?tag=%CF%E6%D1%C9) تعليم (http://www.arabicbroker.com/forum/tags.php?tag=%C7%E1%C7%DF%D3%C8%D1%CA%C7%CA) الاكسبرتات (http://www.arabicbroker.com/forum/tags.php?tag=%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%

شكرا لاهتمام حضرتك هشوف الرابط ولو فى حاجه مش فهمها هسال حضرتك شكرا

شكرا لاهتمام حضرتك هشوف الرابط ولو فى حاجه مش فهمها هسال حضرتك شكرا
          العفو ياجميل و تأمر فى اى وقت

حبيبى انا فهمت وظهر الوجه المبتسم لاكن كيف احدد له 15 او 20 نقطه

حبيبى انا فهمت وظهر الوجه المبتسم لاكن كيف احدد له 15 او 20 نقطه

ده فى اعدادت الاكسبرت اللى انت بتستخدمه ، ده لو طبعا هاتسيبه هو اللى يشتغل و يفتح و يقفل الصفقات

الفكرة جميلة وتستحق المتابعة وان شاء الله فيها الخير
                سأحاول تجربتها الأسبوع المقبل بواسطة الأكسبرت المرفق لها

شكري وتقديري لصاحب الأستراتيجية ولصانع الأكسبرت

صفقة عاكسة علي الى الان 60 نقطة

ماهو اقصى انعكاس ؟؟؟

المشاركة الأصلية بواسطة medsalem مشاهدة المشاركة

ماهو اقصى انعكاس ؟؟؟
                    مفيش عدد محطوط لاقصى انعكاس ، و العمليات زى ما قولنا ممكن تاخد وقت كبير علشان تبقى بربح ،و وارد مايكونش فيه ربح

ماهو اقصى انعكاس ؟؟؟
                      اوووووووووووف لقد تم اغلاق الصفقة بخسارة 25 نقطة بعد ان فاقت الخسارة 80 نقطة

اوووووووووووف لقد تم اغلاق الصفقة بخسارة 25 نقطة بعد ان فاقت الخسارة 80 نقطة

لماذا قمت باغلاقها اخي العزيز

هذه الطريقة تحتاج الي متابعه دائما للخروج عند تحقيق ربح حتي لا تاخذ الصفقة وقت طويل معك

بالتوفيق عزيزي
                        فتح حساب فوركس إسلامي مع المضارب العربي

مــزايا حسابـك برعايــة المضارب العربي

توصيات العملات - شروط وطريقة الأشتراك في توصيات sms

المشاركة الأصلية بواسطة حسين الصائغ مشاهدة المشاركة
                          الفكرة جميلة وتستحق المتابعة وان شاء الله فيها الخير
                          سأحاول تجربتها الأسبوع المقبل بواسطة الأكسبرت المرفق لها

شكري وتقديري لصاحب الأستراتيجية ولصانع الأكسبرت
                          بالتوفيق عزيزي و اتمني ان تخبرنا بنتائجها معاك
                          بالتوفيق
                          فتح حساب فوركس إسلامي مع المضارب العربي

مــزايا حسابـك برعايــة المضارب العربي

توصيات العملات - شروط وطريقة الأشتراك في توصيات sms

السلام عليكم كنت حاولت تطوير الطريقة في احد منتديات الجيران و اليكم ما كتبته

((((( السلام عليكم

كنت قاعد فاضي كدة ما بعملش حاجة فحبيت اني اكتبلكم حاجة

بس قلت هاكتب ايه ؟؟؟

لزم تكون حاجة مفيدة مش اي حاجة و خلاص

قلت طب الناس بتحب ايه ؟؟

لقيت ان الناس بتحب الاستراتيجيات الجديدة و بالذات لو كانت حلوة

قلت خلاص اقولكم علي استراتيجية كنت طورتها زمان بس للأسف مالحتقش اجربها كتير لاني اشتغلت بحاجة تانية خالص

المهم : ايه الطريقة

الطريقة دي اول واحد نبهني ليها كان الاخ احمد 5 ( احقاقا للحق) و بحثت شوية لقيتها في فوركس فاكتوري و لقيتها كمان في احد المنتديات العربية

تتلخص الطريقة في انك تدخل بيع و شراء علي 3 ازواج مترابطين (( هدجيا ))

يعني ايه

مثلا عندنا زوج اليورو دولار و الباوند دولار و الباوند يورو

هؤلاء ال 3 ازواج فيهم كام عملة ؟؟؟

3 بس برافو اليورو و الباوند و الدولار

طب الدخول ازاي ؟؟

الدخول عمياني بدون اللجوء لاي نوع من التحليل

هتخش مثلا بيع علي اليورو دولار و شراء اليورو باوند و الباوند دولار او العكس

و لما بنعمل كدة هتلاقي ان الثلاث عملات ( يورو و استرليني و دولار ) كل واحد منهم اشتريناها مرة و بعناها مرة كأنه هيدج و لكن بنوع اخر بس في النوع ده من الهيدج مش بيفضل الخسارة او المكسب ثابت لا دي بتفضل تتمرجح من سالب لموجب

و هنا دور التيك بروفيت طبعا بتسألوا هيكون ازاي ؟؟

اولا التيك بروفيت هنا هيكون بالدولار مش بالنقط يعني انت مثلا دخلت و كنت محدد انك عايز بروفيت 10 دولار
                            خلاص اول ماتشوف ال 10 دولار جم اقفل كل الصفقات و ابدا من جديد بس طبعا صعب سيادتك تفضل لازق للشاشة فممكن نستعين بأكسبيرت اللي بيقفل كل الصفقات علي ربح بالدولار

خلاص كدة ؟؟

لا لسة شوية

انا بقي حبيت اطور في الموضوع ده

ازاي ؟؟؟

بص يا سيدي هنفرض عندنا 4 مجموعات بنخش علي اي واحدة فيهم مثل ؟؟ ( مع انكم ممكن تعملوا مجموعات لا نهائية ))

1 - بيع اليورو دولار و شراء الباوند دولار و شراء اليورو باوند او العكس

2- بيع اليورو دولار و الدولار ين و شراء اليورو ين او العكس

3- بيع اليورو دولار و الدولار فرنك و شراء اليور فرنك او العكس

4- شراء باوند دولار و دولار ين و بيع باوند ين او العكس

5- شراء استرالي دولار و شراء دولار ين و بيع استرالي ين او العكس

لغاية هنا انا ما عملتش اي جديد مجرد نقلت الاستراتيجية و كدة هو ده هيدج الحلقة

التطوير اللي فكرت فيه : هو ((( المركب )))

ازاي ؟؟
                            هنركب حلقتين او ثلاثة مع بعض
                            ازاي ؟؟

بص يا سيدي احنا مثلا عندنا ال 4 حلقات دول و ممكن نخش بأي واحدة فيهم

1 - بيع اليورو دولار و شراء الباوند دولار و شراء اليورو باوند او العكس

2- بيع اليورو دولار و الدولار ين و شراء اليورو ين او العكس

3- بيع اليورو دولار و الدولار فرنك و شراء اليور فرنك او العكس

4- شراء باوند دولار و دولار ين و بيع باوند ين او العكس

5- شراء استرالي دولار و شراء دولار ين و بيع استرالي ين او العكس

انا بقي هاجي علي الحلقة الاولي مثلا و اركب معاها التانية
                            ازاي ؟؟
                            هاجي علي الحلقة الاولي و اشيل ( بيع اليورو دولار )) و احط ما يلغيه(( ما يهدجه )) من الحلقة التانية اللي هيكون ساعتها (شراء الدولار ين و بيع اليور ين )

و بكدة يبقي تركيب الحلقة الاولي و التانية يساوي

شراء باوند دولار وشراء يورو باوند و شراء دولار ين و بيع يور ين و هنسمي الحلقة دي ( الحلقة الاولي المركبة علشان ما يحصلش لخبطة )

كدة هيبقي عندي اربع عملات : يورو و دولار و باوند و ين
                            و برضه كل واحد منهم بعناها مرة و اشتريناها مرة

طب ماتيجي نركب كمان حلقة
                            ازاي ؟؟
                            تعالي نشيل مثلا شراء دولار ين و نحط مكانه ما يلغيه(( ما يهدجه )) و هو بيع باوند دولار و شراء باوند ين ( من الحلقة 4 )

و شوفوا كده هتبقي عاملة ازاي
                            هتبقي كدة

شراء باوند دولار وشراء يورو باوند و بيع باوند دولار و شراء باوند ين و بيع يورو ين

طبعا عندنا هنا شراء باوند دولار و بيع باوند دولار نشيلهم مع بعض و يتبقي ( لانه هيدج ثابت مالوش لازمة)

شراء يورو باوند و شراء باوند ين و بيع يورو ين و هنسمي دي ((الحلقة المركبة الثانية))

طب تعالوا نوسع الحلقة شوية ( اكتر من اربع عملات )

تعالوا نجيب الحلقة المركبة الاولي اللي هي

شراء باوند دولار وشراء يورو باوند و شراء دولار ين و بيع يور ين

و نشيل الدولارين و نحط بداله ما يلغيه(( ما يهدجه )) و هو بيع استرالي دولار و شراء استرالي ين ( من الحلقة 5 )

و بكدة تبقي الحلقة

شراء الباوند دولار و شراء يورو باوند و بيع استرالي دولار و شراء استرالي ين و بيع يورو ين و هنسميها (الحلقة المركبة الثالثة )

كدة بقي عندنا خمس عملات بس برضه كل عملة بيعناها مرة و اشتريناها مرة

بس انا كدة خلصت المهم الحلقات دي لضرب الامثلة انت ممكن تقعد مع نفسك و تألف مجموعات زي ما انت عايز
                            بس انا اخترت دول علشان الاقل سبريد

و برضه فيه مشكلة صغيرة

المارجن المحجوز

اكبر زوج بيحجز مارجن هو الباوند دولار

و لو انت حسابك 1000 دولار و دخلت النقطة بدولار و الرافعة 1: 400 يبقي هيتحجز 40 دولار

ولو انت اخترت مثلا الحلقة الثالثة المركبة اللي فيها خمس ازواج يبقي علي اكثر تقدير سيكون المارجن المحجوز ( من 200 الي 150 دولار ) و اعتقد مش مشكلة كبيرة انت كدة كدة تارجتك من 10 الي 30 دولار في المرة ( بلاش طمع ولو دخلت اكثر من مرة هتكسب اكتر يعني لو دخلت مرتين مثلا المرة بمكسب 20 دولار يعني 40 دولار في اليوم من اصل حساب ب 1000 دولار يعني حالي 4 في المية من حسابك في يوم واحد)

و ملحوظة اخري لو اخترت مجموعة و دخلت بيها و كسبت لو هتخش بيها تاني ابقي اعكسها يعني اللي كنت داخل فيه بيع خش فيه شراء

اهم حاجة اوعي حد يجرب حقيقي غير لما تتقنها و بعدين كل واحد يجرب المجموعات لغاية ما يشوف احسن واحدة

و الاهم موضوع الاكسبيرت بتاع اخذ الربح لأن التارجت بيجي في ثانية و ممكن يختفي و احضرتك طبعا صعب تتابع الشاشة 24 ساعة

و السلام عليكم و رحمة الله )))))

و اعتقد تركيب الحلقات ده ممكن يحل مشكلة الاتجاه بالنسبة للزوج الكروس في المجموعة الثلاثية

دعـــــــــــــــــــاء من الــــــــقـــــــران
                                ربنا تقبل منا انك انت السميع العليم (2/127) ، وتب علينا انك انت التواب الرحيم (2/128)، ربنا اتنا في الدنيا حسنة وفي الاخرة حسنة وقنا عذاب النار (2/201) ، ربنا افرغ علينا صبرا وثبت اقدامنا وانصرنا على القوم الكافرين (2/250) ، ربنا لا تؤاخذنا ان نسينا او اخطانا (2/286) ، ربنا ولا تحمل علينا اصرا كما حملته على الذين من قبلنا (2/286) ، ربنا ولا تحملنا ما لا طاقة لنا به واعف عنا واغفر لنا وارحمنا انت مولانا فانصرنا على القوم الكافرين (2/286) ، ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هديتنا وهب لنا من لدنك رحمة انك انت الوهاب (3/8)، ربنا انك جامع الناس ليوم لا ريب فيه ان الله لا يخلف الميعاد (3/9)، ربنا اننا امنا فاغفر لنا ذنوبنا وقنا عذاب النار (3/16)، اللهم مالك الملك تؤتي الملك من تشاء وتنزع الملك ممن تشاء وتعز من تشاء وتذل من تشاء بيدك الخير انك على كل شيء قدير (3/27) ، تولج الليل في النهار وتولج النهار في الليل وتخرج الحي من الميت وتخرج الميت من الحي وترزق من تشاء بغير حساب (3/27) ، رب هب لي من لدنك ذرية طيبة انك سميع الدعاء (3/38)، ربنا امنا بما انزلت واتبعنا الرسول فاكتبنا مع الشاهدين (3/53)، ربنا اغفر لنا ذنوبنا واسرافنا في امرنا وثبت اقدامنا وانصرنا على القوم الكافرين (3/147)، ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانك فقنا عذاب النار (3/191)، ربنا انك من تدخل النار فقد اخزيته وما للظالمين من انصار (3/192)، ربنا اننا سمعنا مناديا ينادي للايمان ان امنوا بربكم فامنا (3/193)،ربنا فاغفر لنا ذنوبنا وكفر عنا سيئاتنا وتوفنا مع الابرار (3/193) ، ربنا واتنا ما وعدتنا على رسلك ولا تخزنا يوم القيامة انك لا تخلف الميعاد ! (3/194)، ربنا اخرجنا من هذه القرية الظالم اهلها واجعل لنا من لدنك وليا واجعل لنا من لدنك نصيرا (4/75) ، ربنا ظلمنا انفسنا وان لم تغفر لنا وترحمنا لنكونن من الخاسرين (7/23)، ربنا افتح بيننا وبين قومنا بالحق وانت خير الفاتحين (7/89)، ربنا افرغ علينا صبرا وتوفنا مسلمين (7/126) ، انت ولينا فاغفر لنا وارحمنا وانت خير الغافرين (7/155) ، ربنا لا تجعلنا فتنة للقوم الظالمين ونجنا برحمتك من القوم الكافرين (10/86) ، رب اني اعوذ بك ان أسألك ما ليس لي به علم والا تغفر لي وترحمني اكن من الخاسرين (11/47) ، انت وليي في الدنيا والاخرة توفني مسلما والحقني بالصالحين (12/101)، ربنا انك تعلم ما نخفي وما نعلن وما يخفى على الله من شيء في الارض ولا في السماء (14/38) ، رب اجعلني مقيم الصلاة ومن ذريتي ربنا وتقبل دعاء (14/40) ، ربنا اغفر لي ولوالدي وللمؤمنين يوم يقوم الحساب (14/41) ، رب ادخلني مدخل صدق واخرجني مخرج صدق واجعل لي من لدنك سلطانا نصيرا (17/80)، ربنا اتنا من لدنك رحمة وهيئ لنا من امرنا رشدا (18/10)، رب انى وهن العظم منى واشتعل الراس شيبا ولم اكن بدعائك رب شقيا (19/4) ، رب اشرح لي صدري ويسر لي امري واحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي (20/25)، رب زدني علما (20/114)، لا اله الا انت سبحانك إنى كنت من الظالمين (21/87) ، رب لا تذرنى فردا وانت خير الوارثين (21/89) ، أني مسني الضر وانت ارحم الراحمين (21/83)، رب انزلنى منزلا مباركا وانت خير المنزلين (23/29)، رب اعوذ بك من همزات الشياطين واعوذ بك رب ان يحضر ون (23/98)، ربنا امنا فاغفر لنا وارحمنا وانت خير الراحمين (33/109)، ربنا اصرف عنا عذاب جهنم ان عذابها كان غراما انها ساءت مستقرا ومقاما (25/65)، ربنا هب لنا من ازواجنا وذرياتنا قرة اعين واجعلنا للمتقين اماما (25/74) ، رب هب لى حكما والحقنى بالصالحين واجعل لى لسان صدق فى الاخرين واجعلنى من ورثة جنة النعيم (26/89)! ، ولا تخزنى يوم يبعثون يوم لا ينفع مال ولا بنون الا من اتى الله بقلب سليم (26/89) ، رب نجني واهلي مما يعملون (26/169)، رب اوزعنى ان اشكر نعمتك التى انعمت على وعلى والدى وان اعمل صالحا ترضاه وادخلنى برحمتك فى عبادك الصالحين (27/19) ، رب انى ظلمت نفسى فاغفرلى (28/16) ، رب انصرنى على القوم المفسدين (29 /30)، ربنا وسعت كل شيء رحمة وعلما فاغفر للذين تابوا واتبعوا سبيلك وقهم عذاب الجحيم (40/9) ، ربنا وادخلهم جنات عدن التي وعدتهم ومن صلح من ابائهم وازواجهم وذرياتهم انك انت العزيز الحكيم وقهم السيئات ومن تق السيئات يومئذ فقد رحمته وذلك هو الفوز العظيم (40/9)، ربنا اكشف عنا العذاب انا مؤمنون (44/12) ، رب اوزعني ان اشكر نعمتك على وعلى والدي وان اعمل صالحا ترضاه واصلح لي فى ذريتى انى تبت اليك وانى من المسلمين (46/15) ، ربنا اغفر لنا ولاخواننا الذين سبقونا بالايمان ولا تجعل في قلوبنا غلا للذين امنوا ربنا انك رءوف رحيم (59/10) ، ربنا عليك توكلنا واليك انبنا واليك المصير (60/4)، ربنا لا تجعلنا فتنة للذين كفروا واغفر لنا ربنا انك انت العزيز الحكيم (60/5)، ربنا اتمم لنا نورنا واغفر لنا انك على كل شيء قدير (66/8)، رب ابن لي عندك بيتا فى الجنة (66/11) ، ونجني من القوم الظالمين (66/11) ، رب لا تذر على الارض من الكافرين ديارا انك ان تذرهم يضلوا عبادك ولا يلدوا الا فاجرا كفارا (71/27) ، رب اغفرلى ولوالدي ولمن دخل بيتى مؤمنا وللمؤمنين والمؤمنات ولا تزد الظالمين الا تبارا (71/2
                                ورشة اســـــــتراتيجية من نــــــــــار

سبحـــــــــــــان الله و بــحـمـده......سبحـــــــــــــــان الله العظيم
                                الـلـهــم جـــــازي مـحـمـدا فــينا مـا هــو اهــل له

يعمل...
                                X