المستويات والسيولة فكر جديد في الفوركس

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• المستويات والسيولة فكر جديد في الفوركس

فكرة السيولة والمستويات
    اعضاء المنتدي الغالي اهدي لكم فكرة ارجو واتمني من الله انها تعجبكم ولكن قبل ان اتطرق لسرد الفكرة عاوز اوضح لكم الفكر الخاص بي ورؤيتي لسوق الفوركس وارجو لو اي حد ليه تعديل علي الموضوع ارجو ان نتناقش والا يبخل علي بتعليقه وانتقاده سواء سلبا او ايجابا
    اولا من وجهة نظري ان اي استراتيجية او طريقة عمل غير مبنية علي فكرة او قانون او نظرية فهي بكل تأكيد سوف تخسر لانك بذلك لا تستطيع الالمام بكل الجوانب بمعني انك تطبق بدون فهم وهذا خطأ كبير اراه في معظم الاستراتيجيات والمنتديات فيجب علي اي شخص يضع استراتيجية ان يوضح حجته او استناده علي فكرة معينة استنيط منها الاستراتيجية او الطريقة معلش طولت عليكم
    ندخل بقي في الفكرة: من وجهة نظري ان الفوركس ما هو والا سيولة ومستويات بمعني ان السوق يتكون من نوعين مشترين اوبائعين ينتج عنهم نوعين من السيولة سيولة بيعية وسيولة شرائية يبدأ النزاع بين السيولتين ((التذبذب )) الي ان يسيطر سيولة منهما علي الاخري بسبب كسر مستوي معين او خبر معين او حاجز نفسي او.... العديد من الموثرات تجعل السيولة تبدا في التدفق وتحديد الاتجاه سواء مع الشراء او البيع((الترند)) واخذ مراكز شرائية او بيعية تصبح فيما بعد(( دعوم ومقاومات)) وايضا الدعوم والمقاومات تتحدد بحجم السيولة الملقاه داخل السوق ومستوي نهايتها وانعاكسها
    ومن هنا يتضح لنا ان الفوركس سيولة تتدفق ومستويات تكسر وتسلم بعضها لبعض مثال كسر نسبة فيبو مثلا فانه يسلمنا للنسبة التالية حسب حجم وقوة السيولة الملقاة فمن الممكن ان تكسر او يتم الارتداد بسبب ظهور ضعف السيولة الموجهه ((الارتداد))وسيطرة السيولة الجديدة .حيث لكل فعل رد فعل مساوي له في المقدار ومضاد له في الاتجاه. معلش طولت عليكم ارجو ان تكون الفكرة اتفهمت
    ومن هنا لو طبقنا الفكرة عمليا علي السوق واستثمرنا الموشرات اللي عندنا في الميتا تريدرسوف نحصل علي نتائج رائعة جدااااا
    طريقة العمل والادوات:
    اولا لعشاق الاسكالبينج ::الفريم المستخدم 5 دقائق+ موفنج 500 بمسويات20 40 60 وهكذا بمعني كل 20 نقطة مستوي وانا اخترت 20 نقطة بالتحديد لتتبع السيولة والسير معها +موشر الموني فلو اندكس الخاص بالسيولة وكيفية تدفقها + موشر الRSI للسير مع البيع والشراء والخروج عند التشبع
    الشراء عند كسر اي مستوي لفوق والموني فلو والاراس ليســـــــوا في حالة تشبع يتم الدخول شراء بهدف المستوي التالي
    والعكس في عملية البيع

التمبلت في المرفقات

لعشاق المضاربة علي الاربع ساعات

لفريم المستخدم 4 ساعات + موفنج500 بمستويات 80 160 وهكذا بمعني كل80نقطة مستوي وانا اخترت 80 نقطة بالتحديد لتتبع السيولة والسير معها +موشر الموني فلو اندكس الخاص بالسيولة وكيفية تدفقها + موشر الRSI للسير مع البيع والشراء والخروج عند التشبع
    الشراء عند كسر اي مستوي لفوق والموني فلو والاراس ليســـــــوا في حالة تشبع يتم الدخول شراء بهدف المستوي التالي
    والعكس في عملية البيع

اتمني تكون الفكرة عجبتكم واي حد ليه تعليق ارجو ان يتكرم ونتناقش لان النقاش والحوار وتبادل الفكر هو الطريق الحقيقي للنجاح

الملفات المرفقة

رد: (( المستويات والسيولة )) فكر جديد ((دعوة للتفكير في الموشرات بطريقة عملية))

الفكره حلوه ورائعه من وجهة نظري
    بس ناقصها شوي توضيح اكثر
    كيفية الدخول وكيفية احترام السعر للمستويات المرسومه

المشاركة الأصلية بواسطة تياقو مشاهدة المشاركة
      الفكره حلوه ورائعه من وجهة نظري
      بس ناقصها شوي توضيح اكثر
      كيفية الدخول وكيفية احترام السعر للمستويات المرسومه
      اخي الكريم انا شرحت طريقة الدخول وبالنسبة للمستويات انا حددت 20 نقطة للخمس دقايق لان متوسط اطوال الشموع علي الفريم ده تقريبا بيكون 15 نقطة ولما الاغلاق بيتم داخل المستوي بيقل فبالطريقة دي نسبة وصول بتبقي اسرع بكتير للمستوي التالي وبالمثل لفريم الاربع ساعات وارجو اي استفسار لا تتردد

جزاك الله كل خير أخي الكريم

نرجو التوضيح أكثر إن لم تمانع

كما أريد أن أسأل إن كانت تصلح لفريم الساعة

وما هي المستويات المناسبة لهذا الفريم

وشكرا ،،،
        استراتيجية طلال العلي ( 90 نقطة يوميا ) ...

http://www.arabicbroker.com/forum/sh...ad.php?t=50715

المشاركة الأصلية بواسطة طلال العلي مشاهدة المشاركة
          جزاك الله كل خير أخي الكريم

نرجو التوضيح أكثر إن لم تمانع

كما أريد أن أسأل إن كانت تصلح لفريم الساعة

وما هي المستويات المناسبة لهذا الفريم

وشكرا ،،،
          بكل تأكيد اخي الكريم من دواعي سروري ان تستفسر وارجو ان تحدد مالم تستطع ان
          تفهمه فمشاركة الفكر شيء اكثر من رائع
          وبالنسبة لفريم الساعة فانسب مستويات 50 نقطة في انتظار استفساراتك

تفكير جديد ومميز واستخدامك لثلاث مؤشرات مع بعض وهم من اقوى المؤشرات الموجوده للتحليل الفني ولكن انت بتسخدمها باسلوب جديد

انا لي طلب بسيط انك تعمل ورشة لهذه الطريقة علشان نفهم اكثر ونعرف اماكن الخروج والدخول

وانا سأكون من متابعينك ان شاء الله والعمل معاك

المشاركة الأصلية بواسطة hemaaa20032004 مشاهدة المشاركة
              تفكير جديد ومميز واستخدامك لثلاث مؤشرات مع بعض وهم من اقوى المؤشرات الموجوده للتحليل الفني ولكن انت بتسخدمها باسلوب جديد

انا لي طلب بسيط انك تعمل ورشة لهذه الطريقة علشان نفهم اكثر ونعرف اماكن الخروج والدخول

وانا سأكون من متابعينك ان شاء الله والعمل معاك
              مرورك شرفني واسعدني كثيراااا يا مشرفنا الغالي وباذن الله هذا الموضوع هيكون ورشة للطريقة واتمني منك المتابعة والعمل معي فهذا شرف كبير جدااا لي تقبل تحياتي

بعض الفرص علي اليورو فرنك

اول فرصة هندخلها مع بعض باذن الله
                  بيع الاسترالي دولار من 1.0697
                  هدف 50 نقطة
                  ستوب 70 نقطة او اغلاق شمعة اربع ساعات فوق المستوي اللي موجود دلوقت

تنبـــــــــيه فيه اخبار ايجابية علي الاسترالي الساعة 3.30 فممكن يكون فيه مخاطرة في الصفقة

للاسف كما توقعت بسبب الاخبار الايجابية الصفقة عكست ارجو الخروج من الصفقة الان علي خسارة 45 نقطة ويمكن الدخول الان شراء من 1.0740 بهدف 50 نقطة
                    وهنشتغل اسكالبينج شوية
                    بيع اليورو بهدف 10 نقط من 1.4340
                    بيع اليورو فرنك هدف 10 نقط 1.2045
                    بيع البوند دولار بهدف 10 نقط من 1.5970

تم تحقيق هدف اليورو فرنك وارجو عكس صفقتين البوند واليورو دولار شراء بهدف 10 نقط

اخواني يبدوا ان مش هلحق انزل صفقات الاسكالبنج لان المتغيرات سريعة جدااااا فمش لاحق كل انزل كل تغير للاسف اعذروني المهم ان الاسكالبنج هنا بيعتمد علي المستويات كسر مستوي تدخل معاه بدا يعكس بسبب التشبع تغير معاه الاشارة وهكذا

للاسف الشديد انا مش لاحق اكتب متغيرات الاسكالبينج بسبب سرعة تحرك السعر فارجو منكم المعذرة
                          وباختصار الاسكالبنج هنا بيعتمد علي كسر المستوي والهدف المستوي اللي بعده او الخروخ عند ظهور اي اشارة تشبع زي ما حصل في البوند يعني انا خرجت علي ربح 4 نقط وكذلك اليورو 3 نقط بس ملحقتش اكتب للاسف واستوبنا برده كسر مستوي غير ((المستوي الهدف )) فبنعكس علي طول الصفقة وبرده نخرج عند اي تشبع ومندخلش برده لما بيكون فيه تشبع يعني لو فيه تشبع شراء مثلا بننتظر اغلاق شمعة 5 دقايق تحت اي مستوي وندخل بيع والعكس ارجو المعذرة فمتابعة الصفقات الاسكالبينج صعبة جدااااا

بيع الدولار كندي من .9585
                            هدف 40 نقطة

يبدو ان مفيش حد عاجبه الموضوع وعاوز يتابع يا ريت يا جماعة لو الموضوع مش عاجبكم قولي لي علشان اصرف نظر واكبر دماغي

يعمل...
                              X