تعلم تحليل الفوليوم و الاسبريد

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• رد: اتعلم تحليل الفوليوم و الاسبريد" اقوى شىء ممكن تشوفه فى المتاجرة و تحليل السوق

المشاركة الأصلية بواسطة abomoh مشاهدة المشاركة
    اخي تريد هنتر , ممكن تحليل بسيط للباوند دولار , واتجاهه القادم , للتعليم ...
    بس كدا حاضر تفضل الشرح فى الصورة انا شايف ان الباوند ضعيف و لازم يرجع على فوليوم منخفض عند ار 1 مره تاينة و اشوف معاه ضعف فى الطلب بارات ضعف فى الطلب كتير
    الملفات المرفقة
    VSA TEAM
    LEARN TO TRADE WITH SMART MONEY
    STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح
    هنا تجد فيديوهات التطبيقات على السوق

قناة يوتيوب للعمليات الحية على السوق بأسلوب الفوليوم و المدى

• رد: اتعلم تحليل الفوليوم و الاسبريد" اقوى شىء ممكن تشوفه فى المتاجرة و تحليل السوق

المشاركة الأصلية بواسطة basharr
      همسة اعجبني مؤشر الفوليوم وتاكيده لنقاط الدعم والمقاومة ولا ادري هل يوجد طريقة لاستخراجهم من مؤشر الفوليوم فقط الاحظ احترام السعر لهذه النقاط عند الالترا فوليوم ؟؟
      الموضوع مش موضوع احترام و تقدير لنقاط الدعم و المقاومة
      العملية بالمنطق هذه النقاط كانت نقاط عالية فى الفوليوم و بالتالى عند الرجوع ليها لابد ان يحصل عندها رد فعل من النحترفين

اذا كان هناك نقطة دعم مثلا عندها فوليوم عالى و كان هذا الفوليوم شراء عند ردجوع السعر ليها على فوليوم منخفض معنها ان المنطقة اللى كان فيها نشاط شراء اصبحت الأن ليس لها اهتمام و بالتالى سينم كسرها اما اذا ظهر عندها فوليوم عالى مره اخرى اذا ما زالت منطقة محط انظار المحترفين
      و يمكن تأكيد هذا من على الشارت
      الملفات المرفقة
      VSA TEAM
      STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح

المشاركة الأصلية بواسطة tradehunter
        اعلان انسحاب مباشرة كدا احنا لسه مخلصناش ... عموما هو مش نقاش عقيم و لكن لا تملك اجوبة .... اما حالى العرب ليس من شأننا خلينا فى موضعنا

سعدت بالمناقشة و تشرفنا فى اى وقت و انت معانا فى الورشة و اتمنى ان هذا الاسلوب يزيدك خبرة مع اسلوبك

بالتوفيق
        ياسلام لي الفخر اكون احد تلاميذك ياكبير :)
        بأنتظار الدرس القادم على احر من الجمر
        بارك الله فيك اخي وزادك من علمه

السلام عليكم اخي تريد هنتر طبعا شرف لينا انك استاذنا ومعلمنا وهذا تشارت النيوزلاندي ليوم الجمعة تشارت الربع ساعة
          طبعا ظهر عندي على تشارت الساعة شيك اوت ممتاز ففتحت على الربع ساعة وعملت تحليلي شوف واعطيني رايك (صححلي )
          الملفات المرفقة

اخي تريد هنتر هذه الصفقة دخلتها انا واخي cr9 لليورو دولار بالامس عن طريق استراتيجيتنا الخاصة وبالاعتماد اعتماد كبير جدا على مانتعلم منك اخي الحبيب ولكن اغلقنا على ربح 45 نقطه والحمد لله اريد ان تصحح لي تحليلي وهل هو التحليل المطلوب لدخول الصفقة (الخلفيه القويه اخذناها من تشارت الساعة -ثم نظره على تشارت النص ساعة - والدخول اعتماد على مايحدث في الربع ساعة) انتظر التصحيح يا معلم :)
            الملفات المرفقة

بسم الله الرحمن الرحيم

............... من قلبى الى اخويا Tradehunt

يشرفنى ان دى تكون اول مشاركه ليه معاك هنا فى الورشه ؛ وبجد انا عايز اشكرك كتير قوى
              لانك فعلا والله .... احنا استفدنا منك كتير قوى ..... وانا عموما باذن الله هكمل معاكم وهاتابع
              الشرح الجميل والدروس الجميله .....
              وربنا يجعل كل التعب ده فى ميزان حسناتك..

ولك منى الف تحيه..............
              ولك منى الف الف سلام
              ............ M * El Kordy* M
              .... كل سنه وانت طيب والاخوه الاعضاء طيبين ... وكل رمضان وانتم طيببن
              اسف للاطاله
              السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

السلام عليكم
                هل يستطيع المحترفون ان يقوموا بصفقات بيع مثلا بكميات كبيرة دون وجود ما يقابلها من كميات طلب
                وبمعنى اخر هل يمكن ان يربح المحترف دون خسارة غيره
                واذا كانت محصلة السوق صفر كما يقولون فكيف تتحرك العملة اذا كان العرض يساوي الطلب
                وهل تتم عمليات التوزيع مثلا لان المستثمرين لايستطيعون البيع مرة واحدة من اعلى وبمبلغ كبير ولماذا

سؤال اخر
                  اذا كان المحترفون يشكلون 90% من السوق وكانت اساليبهم بالمتاجرة متشابهة حيث تتوفر لديهم معلومات خاصة محجوبة عنا
                  فهل الهدف يكون جماعة 10% المغلوب على امرهم ام ماذا
                  اسفة على هذه الاسئلة لكني محتاجة لفهم كيف يعمل السوق من باب اعرف عدوك

وشكرا جزيلا

طيب اخي تريد هنتر عندي استفسار بخصوص الخروج من الصفقه
                    يعني بخصوص الصفقة اللي ارفقها ابوجميل .. الصفقه حققت اكثر من 150 نقطة
                    واحنا اكتفينا ب 30-40 نقطة ..
                    بخصوص الخروج من الصفقه نعتمد على الفريمات الصغيره بالخروج ؟ لان ممكن تكون
                    اشارة خاطئه بالخروج والسعر يكمل اتجاهه
                    ياليت توضيح هالنقطة بارك الله فيك
                    وجزاك الله خير
                    منتظرين الدرس القادم جدددددداً

السلام عليكم
                      سبحان الله انا لسه اليوم داخل موقع اجنبي و قرات عن الفولويم و عن طرق استخدامه و حطيت ببالي اني اتعلم عنه اكثر

متابعين معك اخي الكريم ان شاء الله بارك الله فيك

بالتوفيق
                      اخواني الاعضاء .. عذرا على اي تقصير مني او عدم انتظام متابعتي للمواضيع .. نظرا لظروف صحية .. عافاكم الله

سؤالي من الدرس السادس ومثال تاجر القطن وموضوع lock in عندما يبدأ الترميز نحو الاعلى ويرى التاجرالمحترف مقاومة أمامه أي أوامر بيع معلقة فهل يقوم بتفعيل الاوامر ثم يقوم بعملية تجميع للشراء أم يقوم بالبيع قبل تفعيل اوامرالبيع المعلقة
                        وبالعودة لمثال تاجر القطن ابو ثلاثة دولار والذي كان يريد البيع بثلاثة دولار واجبره على البيع بدولار ونصف والسؤال--- ماذا يمثل هذا التاجر بلغة السوق هل هو امر بيع معلق عند سعر 3 ام امر شراء معلق
                        ام انه قام بالشراء بسعر 1.5 مثلا ويريد اخذ الربح عند 3 أم ماذا يرجى التوضيح لاني متلخبطة وياريت بمثال مرسوم وخصوصا الاوامر المعلقة ونوعها والاوامر المفعلة
                        وشكر ياأستاذنا الفاضل

السلام عليكم

1- تم ايقاف العضو basharr ايقاف نهائي للتهجم علي الاعضاء و استخدام الفاظ غير لائقة

2- تم حذف جميع المشاركات التي ليس لها صلة بالموضوع

3- يرجي من يواجة اي مشاكل او يري مشاركة غير لائقة بان يقوم بالضغط علي هذه الصورة الموجوده بنهاية كل مشاركة و بذلك فسيقوم بابلاغنات عن هذه المشاركة و سنتصرف باقصي سرعه

بالتوفيق للجميع
                          فتح حساب فوركس إسلامي مع المضارب العربي

مــزايا حسابـك برعايــة المضارب العربي

توصيات العملات - شروط وطريقة الأشتراك في توصيات sms

يعني موضوع مثل هذا جميل و صاحبه يبذل مجهود جبار لتسجيل الشروحات و مجهود اكبر لرفع الدروس و متابعة الموضوع المفروض يكون فيه احترام وتقدير وفيه ناس هنا متابعين الموضوع ماشاء الله قمة في الأخلاق ياريت ما نخرجش بره الموضوع ونخوض في حوارات ملهاش اي لزمة خلينا نتعلم مع بعضنا البعض بكل روح اخوة خاصة واحنا في شهر الرحمة و الطاعة
                            تحياتي

مرحبا بالاخوة كلهم هانرد على كل الاستفسارات
                              VSA TEAM
                              STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح

المشاركة الأصلية بواسطة نور على نور مشاهدة المشاركة
                                السلام عليكم
                                هل يستطيع المحترفون ان يقوموا بصفقات بيع مثلا بكميات كبيرة دون وجود ما يقابلها من كميات طلب
                                وبمعنى اخر هل يمكن ان يربح المحترف دون خسارة غيره
                                واذا كانت محصلة السوق صفر كما يقولون فكيف تتحرك العملة اذا كان العرض يساوي الطلب
                                وهل تتم عمليات التوزيع مثلا لان المستثمرين لايستطيعون البيع مرة واحدة من اعلى وبمبلغ كبير ولماذا
                                نبدأ بالرد على الأسئلة اولا ثم ندخل على الشاراتات للاخوة...

اللى بيحصل فى عملية التوزيع ان المحترف بيبدأ يوزع على كميات و ليس مره واحده المتاجر العادى قد يشترى جزء من اللى بيتم توزيعه و علشان كدا بيتعمله لوك ان عملية التوزيع هى انتقال من الايدى القوية الى الايدى الضعيفة علشان المحترف يوزع لابد انه يلاقى من يشترى منه و فى الغالب هايكون المتاجر العادى و بالتالى لما بيوزع لا يوزع بقوة و لكن بعد توزيع بسيط يبدأ يختبر على وجود قوة شراء علشان يطمن ان مافيش قوة شراء استعداد للمارك داون و بالتالى لما يعمل مارك اب ضعيف يحفز المتاجر العادى على الشراء طيب ليه بيعمل مارك اب ضعيف علشان مايرفعش السعر جدا و بالتالى يحفز المتاجر العادى ان الأسعار ما زالت متدنية و تثيره على الشراء و فى نفس الوقت يختبر اى ايدى قوية اخرى ما زالت تشترى اذا وجد ان الفوليوم ضعيف يعرف ان مافيش شراء يبدأ المارك داون

المحترف فى بعض الأوقات يحتاج المتاجر العادى علشان يساعده فى عملية المارك داون اللى هو سلوك القطيع هو عارف ان لما يحصل دا كل الناس اللى كانت محبوسة هتبدأ تبيع و الناس اللى بره هاتتحفز لما تشوف السعر بيتحرك و يقولوا مش عايزين نفوت الحركة دى كل دا يزيد من الاوردارات و يساعد السوق على الهبوط
                                المحترف لن يرغم على امتصاص اى قوة عكسية عند سعر هو مش عايزه ببساطه هاينسحب و باالتالى الاختبار على فوليوم منخفض بيعرفه ان مافيش اى ضغوط اخرىتتطلب منه انه يمتصها
                                اما عملية الصفر لا يمكن ما يحدث يكون اصلا عدم اتزان فى قوى الطلب و العرض
                                عندما يقوم المحترف ببداية مثلا مارك اب اول قمة تقابلنا بتكون قوة بيع و هو الخروج السريع من المتاجرين فى بداية عملية المارك اب علشان المحترف يطمن ان هذه فقط مجرد خروج سريع لابد انه يختبر اذا وجد الفوليوم ضعيف يعرف ان مافيش مشكلة اذا وجد الفوليوم بدأ يزيد هل الأن هو مستعد انه يمتص اذا لا هايترك السوق و بالتالى قوة البيع اللى هاتيجى هاترغم السوق على النزول
                                VSA TEAM
                                STOP BEING A HERD TRADER

هنا تجد فيديوهات الشرح

يعمل...
                                X