المؤشر السهل و20 نقطة يوميا في كل تداول

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• رد: المؤشر السهل و20 نقطة يوميا في كل تداول

المشاركة الأصلية بواسطة ahmed365 مشاهدة المشاركة
    انا متابع معك حاليا . ربما سأدخل في احدى الصفقات قريبا
    على بركة الله ...ولكن الدخول يكون من بداية الهاي وبداية اللو ... فتاكد انك تدخل من اول الصفقة عشان تاخذ التيرم من اوله
    المشاركة الأصلية بواسطة elkorashe مشاهدة المشاركة
    انا متابع معاك باذن الله ولو انت شايف حاجة تثدر تضافها انا موجود ويعتبر انا بدات اوامر بالفعل والسوق شكله هابط النهاردة
    على البركة .. ان شاء الله موفق ... لا تخاف من وخلي قلبك جامد والتزم بالاستوب وادارة راس المال وما تدخلش على لوتات كبيرة وخليك على الديمو افضل حتى تدقن الاستيراتيجية وتحفظها كويس .. بالتوفيق ان شاء الله
    المشاركة الأصلية بواسطة iris flower مشاهدة المشاركة
    لو تكرمت يا اخ القريشى هل بالامكان الربط بين ملف الاكسيل وبرنامج الميتاتريدر كما تفضل الاخ تساهيل وسالك من قبل حتى يسهل على الاعضاء وضع الاوامر لانه لا يصلح نسخ الارقام ووضعها كاوامر فى الميتاتريدر وانما يتطلب ذلك ادخالها يدويا فى البرنامج ولك جزيل الشكر
    ان شاء الله الاخ القرشى ما بيقصر ويقدم كل الي عنده انا حاسس انه يجيبها بالضبط وينفذ المطلوب على احسن شيء
    والله ما اخدت بالى بس حاضر هاشوف الموضوع ده حاضر بس الاسم مش القريشى هى القرشى على العموم انا هاشوف موضوع الربط ده النهارده باذن الله وشوفى الشيت الى انا نزلته كدا عشان لو فى تعديل نعدله باذن الله
    ان شاء الله يا القرشي تبقى قرش السوق وتفترس كل الارباح ... تم التعديل على الملف وارفاقه في المشاركة السابقة
    هل المشاركه توضح كيفيه الربط بين ميتاتريدر وملف الاكسل :

الخطوات
    اولا اعمل التالي
    وهذه الخطوة لتفعيل عملية الربط وتبادل البيانات

الخطوة التالية
    المعادلات التي تحتاجها في الاكسل
    قم بادراجها في اي خليه في الاكسل

وبالمثل لباقي العملات وفى انتظار اى اضافه من الاعضاء الكرام هذا ما وجدته وهو منقول للافاده

بالتوفيق للجميع ان شاء الله
    انا ما فهمتش حاقه
    ولكن لا اعلم اين يوضع ملف الاكسيل بمعادلاته داخل فولدر الميتاتريدر ومازال البحث مستمر ........
    ولا انا عارف كمان ... هو فيه ايه
    انت جربتى الشرح ده صراحة انا مش فاهم وكمان فى مشكلة شكل ملف الاكسل هيبقا عامل ازاى على العموم بس هافطر ونشوف الحوار ده لانى مش مركز
    متابعين معاك يا بطل البحر ...
    الله المستعان والحمد لله رب العالمين

اخيرا وصلت للطريقه سوف اقوم بادراجها وسوف نقوم بتنفيذها معا ويارب تفى بالمطلوب :
      وللامانه الموضوع منقول

طريقة ربط الإكسل بـ ميتاتريدر لجلب بيانات "الإفتتاح ، الهاي ، اللو ، الإغلاق ، الفوليوم ، التاريخ ، التايم" لأي شمعه في أي فريم زمني :

الجزء الأول :

1- يجب تحميل مؤشر tickrecoder من المرفقات.
      2- قم بفتح برنامج الميتاتريدر ثم إدراج المؤشر "tickrecoder" ، بعدها إضغط على inputs كما بالشكل التالي :

شرح الـ inputs :

Bar : و تمثل عدد بيانات الشموع السابقه المُراد إظهارها في ملف الإكسيل ، و إذا تم وضع القيمه 0 سوف يظهر الشمعه الحاليه فقط ، "و في كل الحالات تظهر بيانات الشمعه الحاليه حسب برمجة المؤشر".
      و لتفعيل ظهور بينات الشمعه أو الشموع السابقه يتم وضع القيمه 1

lastbar : القيمه الإفتراضيه 0 و هي تعني عدم ظهور بيانات الشمعه أو الشموع السابقه .

Cnttik : و هي تعني تسجيل البيانات في ملف الإكسيل بعد كم حركه أو tick للشمعه الحاليه و يُفضل وضعها القيمه 0 لتسجيل البيانات مُباشرةً في ملف الإكسيل حين إضافة المؤشر.
      يا عمي الحج ... انا عندي فكرة احسن ...
      نعمل اكسبريت للطريقه دي .. ويا دار ما دخلك شر

اتقلوا بس نجرب الاستراتيجية دى ونشوف نتائجها مظبوطة ولا لا احنا كلنا كنا بنتابع الاستراتيجية بعد اما تكون حققت هدفها على الشارت بس مفيش حد طبقها على حساب انا النهارده طبقتها وعلى حساب حقيقى وفى صفقة ضربت معايا الاستوب فعلا نشوف الدنيا فيها ايه وانا بادور على موضوع الربط بين ملف الاكسل والميتا تريد
        وبالنسبة لموضوع الاكسبيرت هو حاجة مش مستبعدة اننا نفكر فى الموضوع ده وفى قسم كدا كدا للاكسبرتات ممكن نطلب الموضوع ده بس لما نتاكد ان الموضوع شغال كوس

اخيرا وصلت للطريقه سوف اقوم بادراجها وسوف نقوم بتنفيذها معا ويارب تفى بالمطلوب :
          وللامانه الموضوع منقول

طريقة ربط الإكسل بـ ميتاتريدر لجلب بيانات "الإفتتاح ، الهاي ، اللو ، الإغلاق ، الفوليوم ، التاريخ ، التايم" لأي شمعه في أي فريم زمني :

الجزء الأول :

1- يجب تحميل مؤشر tickrecoder من المرفقات.
          2- قم بفتح برنامج الميتاتريدر ثم إدراج المؤشر "tickrecoder" ، بعدها إضغط على inputs كما بالشكل التالي :

شرح الـ inputs :

Bar : و تمثل عدد بيانات الشموع السابقه المُراد إظهارها في ملف الإكسيل ، و إذا تم وضع القيمه 0 سوف يظهر الشمعه الحاليه فقط ، "و في كل الحالات تظهر بيانات الشمعه الحاليه حسب برمجة المؤشر".
          و لتفعيل ظهور بينات الشمعه أو الشموع السابقه يتم وضع القيمه 1

lastbar : القيمه الإفتراضيه 0 و هي تعني عدم ظهور بيانات الشمعه أو الشموع السابقه .

Cnttik : و هي تعني تسجيل البيانات في ملف الإكسيل بعد كم حركه أو tick للشمعه الحاليه و يُفضل وضعها القيمه 0 لتسجيل البيانات مُباشرةً في ملف الإكسيل حين إضافة المؤشر.
          هو انتى بتاخدى الكلام كوبى وبيست وانتى فاهما ولا ايه بالظبط انا مش فاهم هو ايه الى انتى محتاجاه من الى انتى شرحتيه ده انتى بتشرحى ان المؤشر او الاكسبيرت الى انتى حطاه هو الى بينقل البيانات من الميتا تريد الى ملف الاكسل واحنا محتاجين العكس

شكرا تساهيل . وانا سأكون معكم في هذه الورشة بأذن الله . اما بالنسبه للاستراتيجية التي ارفقتها فسأضع الامر بين ايديكم ولكم ان تطرحوها في الوقت الذي ترونه مناسبا.

اتقلوا بس نجرب الاستراتيجية دى ونشوف نتائجها مظبوطة ولا لا احنا كلنا كنا بنتابع الاستراتيجية بعد اما تكون حققت هدفها على الشارت بس مفيش حد طبقها على حساب انا النهارده طبقتها وعلى حساب حقيقى وفى صفقة ضربت معايا الاستوب فعلا نشوف الدنيا فيها ايه وانا بادور على موضوع الربط بين ملف الاكسل والميتا تريد
              وبالنسبة لموضوع الاكسبيرت هو حاجة مش مستبعدة اننا نفكر فى الموضوع ده وفى قسم كدا كدا للاكسبرتات ممكن نطلب الموضوع ده بس لما نتاكد ان الموضوع شغال كوس
              ايه هو الزوج الي ضرب معاك ستوب ... لانني بشتغل على تسع 9 عملات بس الاسترالي ضرب معايا ستوب 20 نقطة وباقي الازواج لسه شغاله لا ربح ولا خساره واليورو اخذت منه 10 نقاط ... اشتغل على ملف الاكسل لاخذ الاوامر منه
              المشاركة الأصلية بواسطة ahmed365 مشاهدة المشاركة
              شكرا تساهيل . وانا سأكون معكم في هذه الورشة بأذن الله . اما بالنسبه للاستراتيجية التي ارفقتها فسأضع الامر بين ايديكم ولكم ان تطرحوها في الوقت الذي ترونه مناسبا.
              شكرا لتواصلك اخوي احمد .. وان شاء الله حتكون بيننا ورشة كبيرة اوي في السنة الجديده ... انت خليك دلوقتي على المؤشر ده ... انا شايف فيه خير كتير
              الله المستعان

ارفق لكم بعض الشارتات لاخذ فكرة عن اماكن البيع والشراء والاستوب
                بالتوفيق للجميع
                اليورو حقق اكثر من عشر نقاط وارتد .. والحمد لله ... والشارت عليه كل الشرح

الباوند وصل لعشره بس مقدرتش اغلق الصفقة ... ننتظر الرجوع مرة تانية للاهداف او ضرب الستوب وتفعيل صفقة عكسية شراء

وزوج USDCHF وصل لـ 9 نقاط وارتد ودلوقتي بنتظر انه يوصل لـ 15 نقطة وانهي الصفقة

التعديل الأخير تم بواسطة تساهيل; 2012 - 12 - 13, 15:56. سبب آخر: تعديل

السوق فى حاجة غلط السعر فعلا ارتد تانى وعلى كل الازواج مش زوج معين كله ارتد يعنى لو انت عامل حسابك على 15 نقطة السعر موضلش للرقم ده نهائى دلواتى هتلاقى زوج اليورو دولا والباوند دولا محققين خساير دلواتى بالرغم م انهم كانوا محققين مكاسب بس اكيد فى حاجة ناقصة لازم نعمل حسابها

يا جماعه انا عملت شرح لطريقه الربط فى موضوع لوحده وده اللينك

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لقد وجدت الكثير من الاعضاء يتساءل عن كيفيه الربط بين الميتاتريدر وملف الاكسيل فقمت بالبحث والعثور على الطريقه وهى منقوله للافاده طريقة ربط الإكسل بـ ميتاتريدر لجلب بيانات "الإفتتاح ، الهاي ، اللو ، الإغلاق ، الفوليوم ، التاريخ ، التايم" لأي شمعه في أي فريم زمني : الجزء الأول

السوق فى حاجة غلط السعر فعلا ارتد تانى وعلى كل الازواج مش زوج معين كله ارتد يعنى لو انت عامل حسابك على 15 نقطة السعر موضلش للرقم ده نهائى دلواتى هتلاقى زوج اليورو دولا والباوند دولا محققين خساير دلواتى بالرغم م انهم كانوا محققين مكاسب بس اكيد فى حاجة ناقصة لازم نعمل حسابها
                      صحيح في حاجه مش طبيعية في السوق اليوم لغاية نهاية الشهر لانها فترة تصفية حسابات بين البنوك والشركات العملاقة ... واغلاقات للحسابات السنوية
                      بالنسبة للارتدادا متخفش منها ... لحد الان ما ضربش ستوب - بس الاسترالي - وتم عمل صفقة عكسية مضاعفة عليه وننتظر لاخر اليوم
                      الله المستعان على نهاية السنة

يا جماعه انا عملت شرح لطريقه الربط فى موضوع لوحده وده اللينك

http://www.arabicbroker.com/forum/sh...ad.php?t=56236
                        احنا متابعين معاكي اول باول ... انا علقت على الموضوع ... مع المؤشر السهل مش حتقدر تغمض عينيك ..

هو انا متابع لغاية اغلاق الصفقات على الاستوب وانا بحاول اعيد النظر للاستراتيجية بشكل كامل دلواتى عشان الغلط الى حصل

المشاركة الأصلية بواسطة تساهيل مشاهدة المشاركة
                            يا عمي الحج ... انا عندي فكرة احسن ...
                            نعمل اكسبريت للطريقه دي .. ويا دار ما دخلك شر

يا اخى انا كان كل قصدى انى افيد وانا وضعت رابط الموضوع وعملت الى عليا لكى يستفيد منه اى شخص

يا اخى انا كان كل قصدى انى افيد وانا وضعت رابط الموضوع وعملت الى عليا لكى يستفيد منه اى شخص
                              شكرا اوي على الموضوع ده وعلى التعب للحصول على كل دي المعلومات
                              ان شاء الله احاول اتعلم طريقة ربط الاكسل مع الميتاتريدر عشان اقدر ادخل اكثر من عملة في وقت واحد ...
                              واحنا ننتظر منك المزيد ليستفيد منه الاخوة المتداولون بارك الله فيك

هو انا متابع لغاية اغلاق الصفقات على الاستوب وانا بحاول اعيد النظر للاستراتيجية بشكل كامل دلواتى عشان الغلط الى حصل
                                حتابع معاك اول باول
                                وبانتظار ارفاق الشارت من حضرتك
                                بالتوفيق ان شاء الله

يعمل...
                                X