متابعه الاستراتيجيات وما لها و ما عليها

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• متابعه الاستراتيجيات وما لها و ما عليها

السلام عليكم

على هذا الرابط

http://www.arabicbroker.com/forum/showthread.php?t=17213

طرحنا استراتيجيات ولكي نستفيد منها استفادة طيبة ونقيم نتائجها فتحنا هذا الموضوع لاستكمال النقاش وطرح المزيد من الشروحات عليها لكي نستفيد بطريقة افضل

اي مضارب سببت له هذه الاستراتيجية خسارة يشير اليها وحتى لايقع في نفس المشكلة ونريه نقاط الضعف في ذلك
    اي عضو حقق مكاسب يشير الى هذه المكاسب لكي يستفيد غيره منها ونرى مراكز القوة

نتمنى مواصلة مشاركاتكم ولا داعي لخلق استراتيجيات جديده حتى لا تتسبب في اي ارباك وخساره

وكل شيىء يزيد على حده ينقلب الى ضده

رد: متابعه الاستراتيجيات وما لها و ما عليها

ابوعمر حبيب قلبي

وقع الفاس فى الراس وكانت خسارة كبيرة جدا

المهم باقى من راس المال القليل ومن كثر المؤشرات ما اقدر اميز

الخسارة منى او من الاستراتيجيات او انى لم اتبع الاستراتيجيات بحذافيرها

عزيزى ابو عمر طلب لا امر ياريت قبل طرح الاسئلة ترتب لنا هنا الاستراتيجية

مع شرح الدخول والخروج والالتزام

اعلم ان هذا قد حصل وقمت بشرح ذلك ولكن زيادة الخير خيرين

وارفق مؤشرين رائعين

اتمنى انك تطلع عليهم وتعطينى رايك باضافتهم الى الاستراتيجية
    الملفات المرفقة

اخى ابو عمر عايز اقولك ان الاستراتيجيات بصراحة اكتر من ممتازة بس كان ليا رجاء عند حضرتك
      ان مع تكملة شرح الاستراتجى لو ينفع نرفق فيهم توصيات بتطبيقات من الاستراتيجيات دى محددة نقط الدخول والخروج كتطبيق اولا على الاستراتيجات وثانيا لمساعدة المبتدئين فى الاستفادة من النظرية وتطبيقها فى نفس الوقت
      وهذا طلب من اخ كريم والقرار اولا واخيرا متروك لك اخى ابو عمر وربنا يجعله فى ميزان حسناتك ويزيدك من علمه

شكرا على صراحتكما وعلى مروركما الطيب

طبعا كان بودي ان تخبراني على اي اساس عملتم صفقاتكم هل على اساس الاستراتيحية ام فهلوة من عندكما ؟؟؟
        اولا كلاكما يجب ان يوقف التداول مؤقتا لانه توجد حلقة مفقودة في البيع والشراء عندكما فقط المطلوب ان تفتح حساب على الديمو و تتمرنا على الاستراتيجية ويا اخوان الاستراتيجية هي قانون لا تخالفا هذا القانون حتى لا تجهزا على راس المال ونفقد صديقين
        ما اريده ان تتعاملا مع الاستراتيجية الاولى فقط وهذا كافي ولا تتعاملا مع اي استراتيجية اخرى
        بصراحه انتم في حاجة الى الثقة و التمرين لابرام اية صفقة
        نصيجه من محب توقفا عن التداول واعمل على الديمو و مالذي لم تفهماه احنا حاضرين ترى الاستراتيجية الاولى لا تخسر ابدا باذن الله وخسائرها طفيفة ان حدثت وارباحها مجزية على الاقل تعطيك 600 نقطة شهريا

المشاركة الأصلية بواسطة waoool مشاهدة المشاركة
          اخى ابو عمر عايز اقولك ان الاستراتيجيات بصراحة اكتر من ممتازة بس كان ليا رجاء عند حضرتك
          ان مع تكملة شرح الاستراتجى لو ينفع نرفق فيهم توصيات بتطبيقات من الاستراتيجيات دى محددة نقط الدخول والخروج كتطبيق اولا على الاستراتيجات وثانيا لمساعدة المبتدئين فى الاستفادة من النظرية وتطبيقها فى نفس الوقت
          وهذا طلب من اخ كريم والقرار اولا واخيرا متروك لك اخى ابو عمر وربنا يجعله فى ميزان حسناتك ويزيدك من علمه
          معليش كنت اعتقد انك سجلت خسارة ولكن طلبك يختلف

اولا عندك الاستراتيجية الاولى اكثر من ممتازة وعندك مؤشر الترند هؤلاء الربح المضمون عندك
          اما تكملة الشرح انت تعرف يحتاج الى تصوير ونشر وهذه الاشياء ترهني لكن مادمت طرحت هذا الموضوع لابد ان اكمله بس هل طبقت الاستراتيجية؟؟ولم تاتي لك بفائده وهل فهمتها ؟؟

اخى الكريم ابو عمر انا لم اخسر شئ لقدر الله ولا حاجة حضرتك فهمتنى غلط ربنا مايجيب خسارة
            واشتغلت على الاستراتيجيات وهى ممتازة وده اللى ذكرته لحضرتك
            كل اللى كنت اقصده اننا نضيف عليها من الواقع العملى يوميا ده اللى كنت اقصده
            اننا نحلل مع بعض موش ان كل واحد يتعامل بيها لوحده
            على الاقل لفترة علشان كلنا نتقنها وهى فعلا لا تحدث خسارة ووالله لحد دلوقت ماخيبت معى اخى ابو عمر وبارك الله فيك ولكننى كنت اناشد بالتفاعل اكتر من هذا فى تطبيق النظريات يوميا
            ومشكور اخوى الغالى على هذا الجهد المبذول فى الشرح واثابك الله علينا خير ثواب ولا نملك لك شئ الا الدعاء اللهم تقبل

اخى الكريم ابو عمر انا لم اخسر شئ لقدر الله ولا حاجة حضرتك فهمتنى غلط ربنا مايجيب خسارة
              على الاقل لفترة علشان كلنا نتقنها وهى فعلا لا تحدث خسارة ووالله لحد دلوقت ماخيبت معى اخى ابو عمر وبارك الله فيك ولكننى كنت اناشد بالتفاعل اكتر من هذا فى تطبيق النظريات يوميا
              ومشكور اخوى الغالى على هذا الجهد المبذول فى الشرح واثابك الله علينا خير ثواب ولا نملك لك شئ الا الدعاء اللهم تقبل
              السلام عليكم جميعا يا اخواني ... :047::043:

والله كلام اخي waoool صحيح اي بمعنى آخر نقوم بعمل ورشة لتطبيق الاستراتيجية لايف ومباشرة على السوق ليتم فهمها اولا ( طبعا هي سهلة وانا فاهمها يا استاذنا ابو عمر ) ولتعم الفائدة على الجميع يا اخي ابو عمر :045:

وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااا يا غالي على كل شىء والى الامــام :047::043::021::045:
              شركة FXDD كذابة & فاشلة بكل المقاييس

السلام عليكم اخوانى لو فيه حد متواجد كان عندى سؤال بخصوص الاستراتيجيه

نعم نعم انا فهمت لكن ما قدرت نعدل المشاركة السابقة وربنا ما يجيب خسارة
                  اما ورشة عمل جماعية فكرة ممتازة لكن اللي يعيبها اني لست متواجد على طول ولكن بامكانكم تبدئوا العمل مع بعض اصلا ليست معقدة خلاف الاستراتيجية الاخيره لا تعملو بها الى حين ان ننهي شرحنا اقصد مؤشر الكمريلا

كان عندى استفسار اخى ابو عمر عن الاستراتيجية الاولى
                    كما فهمت من الموضوع ان اقوم بالشراء اذا اخترقت الشمعة خط المنتصف واغلق فوقه والبيع العكس
                    تيب اخى انا ازاى اقدر احدد اهداف البيع والشراء دى يعنى منين اقدر اعرف هى هتوصل لحد كام وامتى هتردد تانى للرجوع الى النقطة الاولى لو لتكوين اتجاه عكسى لو بنتكلم على الخط العلوى او السفلى فانا شايف انها موش ماشية على القاعدة دى يعنى ممكن توصل بعده بكتير وتقفل فوقه ساعتها اكون رابح كثيرا فى حاله الشراء او العكس بس ازاى اقدر احددها وخصوصا انها موش ماشية على قاعدة الوصول للخط العلوى او السفلى من خط المنتصف وفيه ملحوظة انا الخط عندى قريب اوى من خط المنتصف يعنى بمجرد مالشمعة تفتح اجدها تقريبا قد وصلت الى الخط العلوى او السفلى ويمكن اخترقته كمان هل فيه خطأ فى اعدادات الخطوط دى عندى ولا ايه ده اولا
                    ثانيا اخى ابو عمر بفرض انى فتحت صفقة وانهيتها فى الشمعة اللى بعديها انا بشوف ان ممكن يوصل لعشرين شمعة تانى مايلمسوش الخط واحنا شغالين على فريم الساعة يعنى ممكن يوم كامل مافتحش فيه صفقات تانى
                    لو هنتظر الوصول لخط المنتصف مرة اخرى واسف على الاطالة اخى ابو عمر

اخي فتحي ممكن وضع الرابط هنا للاستراتيجة الاولى ورابط الاستراتيجية الثانية ولك مني كل التقدير
                      الدنيا لمن هي في يديه ..... عذابا كلما كثرت لديه
                      تهين المكرمين لها بصغر....... وتكرم كل من هانت عليه
                      واذا استغنيت شيأ فدعه........وخذ ما انت محتاج اليه

مع الشكر والتقدير :038::047::038:

بانتظار شرح كيف نستفيد من خطوط الكامريلا و كذلك خط البايفوت

تحياتي :043::043::043:

كان عندى استفسار اخى ابو عمر عن الاستراتيجية الاولى
                          كما فهمت من الموضوع ان اقوم بالشراء اذا اخترقت الشمعة خط المنتصف واغلق فوقه والبيع العكس
                          تيب اخى انا ازاى اقدر احدد اهداف البيع والشراء دى يعنى منين اقدر اعرف هى هتوصل لحد كام وامتى هتردد تانى للرجوع الى النقطة الاولى لو لتكوين اتجاه عكسى لو بنتكلم على الخط العلوى او السفلى فانا شايف انها موش ماشية على القاعدة دى يعنى ممكن توصل بعده بكتير وتقفل فوقه ساعتها اكون رابح كثيرا فى حاله الشراء او العكس بس ازاى اقدر احددها وخصوصا انها موش ماشية على قاعدة الوصول للخط العلوى او السفلى من خط المنتصف وفيه ملحوظة انا الخط عندى قريب اوى من خط المنتصف يعنى بمجرد مالشمعة تفتح اجدها تقريبا قد وصلت الى الخط العلوى او السفلى ويمكن اخترقته كمان هل فيه خطأ فى اعدادات الخطوط دى عندى ولا ايه ده اولا
                          ثانيا اخى ابو عمر بفرض انى فتحت صفقة وانهيتها فى الشمعة اللى بعديها انا بشوف ان ممكن يوصل لعشرين شمعة تانى مايلمسوش الخط واحنا شغالين على فريم الساعة يعنى ممكن يوم كامل مافتحش فيه صفقات تانى
                          لو هنتظر الوصول لخط المنتصف مرة اخرى واسف على الاطالة اخى ابو عمر
                          هذه الاستراتيجيه وغيرها من الاستراتيجيات يقل مفعولها في حالة الاتجاهات العنيفه للاسواق فمثل هذه اسواق لاتحترم التحليل الفني او حتى الاساسي ... سوق هذا اليوم سوق تكسير ستوبات, اختراقات وهميه لخطوط المقاومه, يورو بتحرك 300 نقطه خلال نصف ساعه ,,وحوالي مئة نقطه في شمعة دقيقه , وتريد استراتيجيات ان تعمل ؟ ..الي عنده فلوس يحافظ عليها حتى يهدأ السوق الفرص موجوده كل يوم

المشاركة الأصلية بواسطة mohannad مشاهدة المشاركة
                            هذه الاستراتيجيه وغيرها من الاستراتيجيات يقل مفعولها في حالة الاتجاهات العنيفه للاسواق فمثل هذه اسواق لاتحترم التحليل الفني او حتى الاساسي ... سوق هذا اليوم سوق تكسير ستوبات, اختراقات وهميه لخطوط المقاومه, يورو بتحرك 300 نقطه خلال نصف ساعه ,,وحوالي مئة نقطه في شمعة دقيقه , وتريد استراتيجيات ان تعمل ؟ ..الي عنده فلوس يحافظ عليها حتى يهدأ السوق الفرص موجوده كل يوم

كلامك غير صحيح وذلك للاحتمالين اما انك لم تفهمها او اخذت نصفها وتركت الباقي
                            اليورو دولار مثلا اعطتك الترند باكمله والدولار فرنك والدولار الكندي وووووووو
                            تاكد اولا ثم ابدي رايك مع احترامي لوجهة النضر الاخرى
                            هذه الاسترتيجية اعطتك هذا الاسبوع قرابة الالف نقطة صدق او لا تصدق كل شبىء عندي بالبينة

ولذا اعتبرها من افضل الاستراتيجيات على الاطلاق وما عندي استعداد نشرح ثاني مرة ادينا زكاة العلم واوفينا نصابه

الى كل الذي تابعنا وفهم الاستراتيجية اتحدى من يقول انا خسران

يعمل...
                              X