قصتي الحقيقيه مع عبقري الفوركس لفائدتنا كلنا

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• رد: قصتي الحقيقيه مع عبقري الفوركس لفائدتنا كلنا

المشاركة الأصلية بواسطة sakana مشاهدة المشاركة
    شكرا اخي على ذوقك العظيم واحنا متابعين معك بس انت عارف الكل متلهف ليعرف المزيد خصوصا لي متابع الموضوع كل يوم اما من يدخل مرات قليلة فالامر بالنسبة ليه سيان اتمنى لك التوفيق ونفعنا لله بعلمك .وتحياتي الصادقة
    صدقني استاذي انا مش متأخر
    انا النهارده هقعد احضر جزء كويس على قد ما اقدر وهكتبهلكم بكره انشاء الله
    واستا ايمن محمود هرد على حضرتك في دراسة التريد بكره انشاء الله انا اسف
    يا رب اجعل دعوات الآخرين لي من نصيب اهلي

باشمهندس فادى ارجو توضيح ما اجده من التباس فى الشارتات المرفقة فى الملف المضغوط
      وفضلت جمعها لتوفير صفحات الموضوع لشرحك

[ATTACH]28377[/ATTACH]

المشاركة الأصلية بواسطة الحاير مشاهدة المشاركة
        النقطه دي عايزه شرح اكثر ربنا يخليك

لان الترند العام على الديلي هبوط ودا شئ واضح
        المشاركة الأصلية بواسطة الحاير مشاهدة المشاركة
        انا لسى فاهم حاجه يمكن هيه اللي انته تقصدها

انا كنت انظر على الفريم الاكبر اللي هو الديلي على المدى البعيد

بس اتضح لي انك تقصد اننا نتعامل معاه كما نتعامل مع الفريم الاصغر اللي هو الساعه

يعني ماننظرش ليه على المدى البعيد ننظر له من اخر سوينج يعني نرسم الترند بتاعه من

اخر سوينج ليه وبكذا نقدر نقول هل هو صاعد ام هابط كما نتعامل على ترند الساعه

صح الكلام والا لا اتمنى تأكد لي هذه المعلومه هل انا فاهم صح والا لا
        السلام عليكم

استاذ فادي ممكن ترد على المشاركه المقتبسه دي

وبعدين فيه نقطه ثانيه

عندما افتح شارت الديلي وارا انه صاعد واعود الى الاربع ساعات واجد انه هابط

فعلى ماذا اعتمد هل على الديلي او الاربع ساعات

علما ان المتاجره على فريمات الساعه والنص ساعه والربع ساعه

المشاركة الأصلية بواسطة Fady Fahim مشاهدة المشاركة
          تمام السؤال مين قال ان الترند ده هابط
          ما انت على شارت الديلي عكس كان هابط عمل سوينج واتأكدنا من السوينج انه عكس الترند من الشموع التلاته الصاعده واحده سوينج والأتنين اللي بعدها معاها بيطلق عليهم الجنود الثلاثه وكمان لو رسمت خط المقاومه المائل لليوم هتلاقيه كان فوقه وقتها
          ده مش معناها انك تدخل على الديلي لسه
          بس ده معناها انك تدخل على الساعه
          ثالثا كل شموع كبيرة المدي بيحصل تصحيح كبير بعدها بكذا شمعه بس مش نفس القوه حضرتك احفظ الكلمه دي
          السلام عليكم اخ فادي صراحة موضوع رائع جدا و مجهودك رائع و ادعوك ابضا الى مشاهدة موضوع من اخ لنا رائع و التعليق معانا اذا تحب هاي الرابط و بتشرف
          السلام عليكم الاخوه الأحباب فى المضارب العربى هافتح اليوم موضوع حصرى جدا على المنتدى فقط لم يتطرق له احد من قبل الموضوع لى مده كبيرة بتعامل فيه حتى لميت اكبر قدر من تعلمه و الحمد لله وصلت الى وضع جيد جدا هانتفح هذه الورشة علشان نعلم الناس هذا التحلبل القوى لما تبدأ تتعلم هذا النموذج من التحليل لن تصدق انك ترى السوق بطريقة

و بالذات لتعليقك الاخير فهو موضوع استراتيجيتنا هناك
          sigpic

المشاركة الأصلية بواسطة جيفر مشاهدة المشاركة
            باشمهندس فادى ارجو توضيح ما اجده من التباس فى الشارتات المرفقة فى الملف المضغوط
            وفضلت جمعها لتوفير صفحات الموضوع لشرحك

[ATTACH]28377[/ATTACH]
            اسألتك قويه جدا يا استاذنا بجد
            هتلاقي ردودي مكتوبه في الملف المرفق ارجوا قرائتها ولو هناك اي امر غير واضح من فضلك أسالني

السلام عليكم
              يا باشمهندس فادى انا لا استاذ ولا حاجة...شكرا على رفع الروح المعنوية
              ثانيا عذرا ... انا مش لاقى الملف المرفق
              ثالثا ..ننتظر جديدك بفارغ الصبر

السلام عليكم
                يا باشمهندس فادى انا لا استاذ ولا حاجة...شكرا على رفع الروح المعنوية
                ثانيا عذرا ... انا مش لاقى الملف المرفق
                ثالثا ..ننتظر جديدك بفارغ الصبر
                سوري انا اسف جدا
                الملفات المرفقة

سنتحدث الأن عن الظواهر التي قد تعني عدم دخولك للتريد اي تريد وتسمى بالظواهر الأنعكاسيه
                  سندرس منها الشموع والأشكال والمستويات وخطوط الدعم والمقاومه
                  اولا سنتحدث عن الشموع
                  لن اتحدث عن بداية الشموع اليابانيه او مكوناتها وقوتها في التحليل الفني الياباني من قديم الأل
                  ولكن سأتحدث بلغه قد تكو جديده نوعا ما لن نحفظ اشكال الشموع اليابانيه او دلالتها ولا هذه انعكاسيه ام لا
                  سنتعرف على الشموع بنفس الطريقه التي حللها اليابانيين او ستيف نيسون
                  سواء الشمعه صاعده امهابطه ستحلل الشمعه من بداية الجلسه او سعر الفتح
                  في الصوره المرفقه
                  شمعه رقم 1 ستحلل كالتالي المسار كان هابط اي ان حركة البيع اكثر من حركة الشراء وفي هه الشمع توزعت القوه ففي البدايه كانت حركة البيع لا تزال قويه فهبط السعر لأسفل ثم زادت حركة الشراء ليرتفع السعر وفي النهايه تساوى الطرفين ولكن ها ينم عن بداية قوه للمشترين الذين كانوا غائبين عن السوق نوعا ما في الفتره السابقه
                  اذا استنتجنا ان قوة الشراء بدأت في الظهور وهذا ان دل يدل على حدوث او قرب حدوث انعكاس للقوى لتصبح قوة الشراء اقوى من البيع
                  شمعه رقم 2
                  كانت قوة البيع كبيره جدا في البدايه فهبط السعر كثيرا لتعود قوة الشراء تسيطر على السوق و ترتفع بسعر الشمعه لأعلى ولك دليل على تمام انتهاء او ضعف قوة البيع
                  شمعه رقم 3
                  قوة البيع كانت المسيطره الجلسه السابقه ثم بدأت الجلسه هذه لتقريبا تعادل قوة الشراء قوة البيع
                  لذلك هذا دليل على قرب حدوث تعادل في القوى
                  شمعه رقم 4
                  كانت الجلسه السابقه حركة البيع مسيطره على الجلسه ثم بدأت هذه الجلسه ليقوى المشترين ويرفعوا السعر ثم يعاود البائعون محاولة استرجاع السوق
                  ارجوا من الأخوه محاولة تفسير شموع الباقيه المرقمه بنفس الطريقه او اي شموع اخرى يودون تحليلها
                  هذه الطريقه لها ميزه فريده انك عندما تنظر للشمعه تنظر لما حدث وليس شكل الشمعه
                  لما تنظر لما حدث داخل الشمعه هتقرا السوق احسن مليون مره من انك تلاقي شكل دوجي مثلا و تقول ده انعكاسي مبس متعرفش ليه
                  يا ريت كل واحد يعمل كده على اكتر عدد من الشموع وهو بيعمل كده يبص على الشارت اقل وقت علشان يفهم داخل الشمعه حصل ايه ويسألني في اي سؤال
                  وانا دلوقتي هكتبلكم الشموع وانواعها و تعريفها طبعا المهم فيهم هنركز عليه انا هقول الأنواع وياريت كل واحد يبعت مثال او اتنين على كل نوع
                  لحد ما تهضموه بسرعه و ننقل على النقطه اللي بعدها
                  الملفات المرفقة

المشاركة الأصلية بواسطة fady fahim مشاهدة المشاركة
                    سنتحدث الأن عن الظواهر التي قد تعني عدم دخولك للتريد اي تريد وتسمى بالظواهر الأنعكاسيه
                    سندرس منها الشموع والأشكال والمستويات وخطوط الدعم والمقاومه
                    اولا سنتحدث عن الشموع
                    لن اتحدث عن بداية الشموع اليابانيه او مكوناتها وقوتها في التحليل الفني الياباني من قديم الأل
                    ولكن سأتحدث بلغه قد تكو جديده نوعا ما لن نحفظ اشكال الشموع اليابانيه او دلالتها ولا هذه انعكاسيه ام لا
                    سنتعرف على الشموع بنفس الطريقه التي حللها اليابانيين او ستيف نيسون
                    سواء الشمعه صاعده امهابطه ستحلل الشمعه من بداية الجلسه او سعر الفتح
                    في الصوره المرفقه
                    شمعه رقم 1 ستحلل كالتالي المسار كان هابط اي ان حركة البيع اكثر من حركة الشراء وفي هه الشمع توزعت القوه ففي البدايه كانت حركة البيع لا تزال قويه فهبط السعر لأسفل ثم زادت حركة الشراء ليرتفع السعر وفي النهايه تساوى الطرفين ولكن ها ينم عن بداية قوه للمشترين الذين كانوا غائبين عن السوق نوعا ما في الفتره السابقه
                    اذا استنتجنا ان قوة الشراء بدأت في الظهور وهذا ان دل يدل على حدوث او قرب حدوث انعكاس للقوى لتصبح قوة الشراء اقوى من البيع
                    شمعه رقم 2
                    كانت قوة البيع كبيره جدا في البدايه فهبط السعر كثيرا لتعود قوة الشراء تسيطر على السوق و ترتفع بسعر الشمعه لأعلى ولك دليل على تمام انتهاء او ضعف قوة البيع
                    شمعه رقم 3
                    قوة البيع كانت المسيطره الجلسه السابقه ثم بدأت الجلسه هذه لتقريبا تعادل قوة الشراء قوة البيع
                    لذلك هذا دليل على قرب حدوث تعادل في القوى
                    شمعه رقم 4
                    كانت الجلسه السابقه حركة البيع مسيطره على الجلسه ثم بدأت هذه الجلسه ليقوى المشترين ويرفعوا السعر ثم يعاود البائعون محاولة استرجاع السوق
                    ارجوا من الأخوه محاولة تفسير شموع الباقيه المرقمه بنفس الطريقه او اي شموع اخرى يودون تحليلها
                    هذه الطريقه لها ميزه فريده انك عندما تنظر للشمعه تنظر لما حدث وليس شكل الشمعه
                    لما تنظر لما حدث داخل الشمعه هتقرا السوق احسن مليون مره من انك تلاقي شكل دوجي مثلا و تقول ده انعكاسي مبس متعرفش ليه
                    يا ريت كل واحد يعمل كده على اكتر عدد من الشموع وهو بيعمل كده يبص على الشارت اقل وقت علشان يفهم داخل الشمعه حصل ايه ويسألني في اي سؤال
                    وانا دلوقتي هكتبلكم الشموع وانواعها و تعريفها طبعا المهم فيهم هنركز عليه انا هقول الأنواع وياريت كل واحد يبعت مثال او اتنين على كل نوع
                    لحد ما تهضموه بسرعه و ننقل على النقطه اللي بعدها
                    الا ترى اخي ان الشموع الانعكاسية صادقة في الفريمات الكبيرة فقط اليومي فما فوق وتخدع في الفريمات الصغيرة وشارت الساعة مثلا ملئ بالامثلة . وشكرا

المشاركة الأصلية بواسطة sakana مشاهدة المشاركة
                      الا ترى اخي ان الشموع الانعكاسية صادقة في الفريمات الكبيرة فقط اليومي فما فوق وتخدع في الفريمات الصغيرة وشارت الساعة مثلا ملئ بالامثلة . وشكرا
                      اخي انا اتحدث هنا عن جزئين
                      جزء انك لو وجدت شمعه انعكاسيه على شارت الديلي ستتجنب الدخول الا بتأكيدات اقوى
                      او كسر خط الترند المائل بعد شمعه انعكاسيه على اي فريم تزيد من احتمالية دخولك
                      لن تعتمد على الشموع اليابانيه وحدها
                      كل ما تقوم بعمله انك تجمع في راسك عوامل التحليل الفني لتوسيع ادراكك للسوق كاملا و زيادة احتمالية صدق توقعك للتريد

نتشوق للمزيد واصل بارك الله فيك

الشمعة رقم 5 مثل الشمعة رقم 1
                          فبعد فترة من سطرة المشترين ضعفت قوة الطلب وبدأت قوة البيع تعادل قوة الشراء

الشمعة رقم 6
                          بدأت الجلسة بتدخل المشترين بقوة بعد فترة من الهبوط ليرتفع السعر ولكن سرعان ما عادت قوة الهبوط وتغلبت عليهم

الشمعة رقم 7
                          !!! فى الجلسة السابقة تعادل المشترون والبائعون بدأت ببيع ثم شراء
                          وفى الجلسة الجيدة استكملت عملية الشراء وتغلبت على البيع تماما

الشمعة رقم 8
                          بدأت بالشراء ثم تدخل البيع فيتغلب على حركة الشراء التى تمت فى بداية الجلسة ويعادله

الشمعة رقم 9 مثل الشمعة رقم 1

والله اعلم

السلام عليكم كيف الحال شباب موضوع قوي اعتكفت عليه من ساعات الفجر من البداية
                            متابع معاك استاد فادي واحجز لي مقعد بجانب Sakana فهو أيضا من المغرب اضن سنفهم بعضنا ههه
                            💜💜 اخوكم جمال كشاش 💜💜

السلام عليكم

أنا هاعتمد في قرأتي للشموع علي أساس أني لا أري الحركه التاليه المستقبليه و كل ما أراه الحركات القديمه حتي الشمعه.

شمعه 5 : أشاره لبدايه تحول سلوكي من شراء الي بيع لكن لا تحدد مدي قوه الأنعكاس أظن لو أستمر لشمعتين أتجاه البيع سوف يكون تحول قوي و بدايه سوينج أحمر.

شمعه 8 : تضائل الأقبال علي البيع لكن مازال هو الوضع الغالب.

شمعه 6 : هدوء نسبي في حركه البيع و تقريباً ذلك بسبب تحول منطقه المقاومه السابقه الي دعم حالي و ظهور مقاومه جديده.

شمعه 9 : شمعه (الراجل المشنوق) وبدايه التحول.

شمعه 7: تعادل القوي و عدم وضوح الأتجاه ولكن تم إيضاح منطقه الدعم و علي الأغلب لن ينزل عنها السعر لفتره والله أعلم.

ياريت بشمهندس فادي يصحح الواجب و لو في خطاْ حضرتك صححلي.

الشمعة رقم 5 مثل الشمعة رقم 1
                                فبعد فترة من سطرة المشترين ضعفت قوة الطلب وبدأت قوة البيع تعادل قوة الشراء

الشمعة رقم 6
                                بدأت الجلسة بتدخل المشترين بقوة بعد فترة من الهبوط ليرتفع السعر ولكن سرعان ما عادت قوة الهبوط وتغلبت عليهم

الشمعة رقم 7
                                !!! فى الجلسة السابقة تعادل المشترون والبائعون بدأت ببيع ثم شراء
                                وفى الجلسة الجيدة استكملت عملية الشراء وتغلبت على البيع تماما

الشمعة رقم 8
                                بدأت بالشراء ثم تدخل البيع فيتغلب على حركة الشراء التى تمت فى بداية الجلسة ويعادله

الشمعة رقم 9 مثل الشمعة رقم 1

والله اعلم
                                الله ينور عليك استاذي تمام
                                ايوه كده يا ريت حضرتك بعد كده لما تبض على كل شمعه تحللها بالقوى مش زي كتير ممنا بيبص على اللون بس

يعمل...
                                X