حوار بين كسبان وخسران ><><><><><>

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• حوار بين كسبان وخسران ><><><><><>

في إحدي الكافيهات بوسط البلد في القاهرة وخلال العطلة الاسبوعية للبورصات والفوركس

كسبان : السلام عليكم

وبعد عدة ثواني

خسران : هاه . وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. معلش مش واخد بالي

كسبان : ليه كده .. ايه اللي واخد عقلك يا راجل

خسران مفيش .. بس اصل ده خامس حساب اخسره ، مش عارف اعمل ايه تاني

كسبان : خااااااااااااااااااامس حساب .. ليه بس كده يا راجل حرام عليك .. احكيلي ايه اللي حصل

خسران : مفيش .. حكايتي ببساطة اول ماعرفت الفوركس من 3 شهور

يقاطعه كسبان : 3 شهور ؟؟؟ !!!

ويستمر خسران بالمحادثة : يعني حوالي شهرين ونص او 3 شهور مش فاكر بالظبط .. المهم عرفت الفوركس وابتديت اكسب علي الديمو وفتحت حساب حقيقي وابتديت اتعامل
    المجنون .. كل ما اخذه بيع يطير لفوق كل ما اشتريه يطير لتحت .. لغاية ما الحساب طار

كسبان : طيب وبعدين عملت ايه المفروض تتعلم من البداية مش كده ؟؟

خسران : لا .. فتحت حساب مره تانية واودعت فيه مبلغ وقدره وقولت اكتفي بنقطتين او 5 نقط بالكتير .. اول يوم كانت ماشية معايا حلاوة .. وكسبت حوالي 40% من الحساب
    اليوم اللي بعديه السعر انعكس عليا 60 نقطة .. علشان خبر مكنتش اخدت بالي منه وللاسف خسرت 85% من الحساب

كسبان : لا حول ولا قوة الا بالله .. ربنا يعوض عليك:shocked:

خسران : بعدها عرفت ان طريقي للنجاح في المؤشرات .. جربت استراتيجيات كتير تعتمد علي الموفنجات .. بس برضه للاسف كل ما يظهر اشارة شراء واشتري تظهر اشارة بيع بعدها وتعكس عليا واخرج من الصفقة خسران .. وكذلك الستوكاستيك والار اس اي .. لغاية ما بقيت هتجنن

بس انا مكدبتش خبر .. اودعت مبلغ اخر بالحساب واعطيته لصديق لي لإدارته ( صديق ثقة يعني ) المهم بعد اسبوع الاقي الي باقي بالحساب 30% وقالي لاخبار كانت عنيفة اوي في الاسبوع ده
    وانا دلوقت بقيت مديون ومش عارف اعمل ايه بس تاني اعمل ايه ياربي

كسبان : طيب اهدي بس واسمعني .. المؤشرات دي ليها اسس علشان تتعامل معاها ... انت الاول تعرف حاجه عن ادارة رأس المال

خسران : ايوة طبعا مش اللي هي 10% دي .. ان مدخلش اي صفقة باكتر من 10% من الحساب .. يا عم ده كلام فاضي .. جربتها في اول حساب ليا وخسرته كله:rofl:

كسبان : طيب بس اسمعني ، اولا ادارة راس المال مش انك تدخل ب 10% من حسابك خالص ، ثانيا النسبة المطلوبة المفروض متزيدش عن 1 -2% بالكتير وتكون ملتزم باستوب علشان لو لا قدر الله ضربت الاستوب نفسيتك متتأثرش وتقدر تكمل

خسران : طيب وبعدين

كسبان : في حاجه تانية يا باشا ، ادارة رأس المال هي انك تحسب عدد نقط الوقف طبقا للطريقة بتاعتك وبناءا عليها تحسب قيمة اللوت وتضعه بالصفقة علي الا يزيد عن 1-2% حسب هدفك اليومي

خسران يقاطعه : هدفي اليومي؟؟؟

كسبان : ايوه طبعا هدفك اليومي .. انت لازم تكون محدد ليك هدف يومي تلتزم بتحقيقه وكذلك وقف خسارة يومي

خسران : ازاي يعني

كسبان : يعني تحدد نسبة معينة من الخسارة بعدها تكتفي بالمضاربة هذا اليوم ، مثل 4-5% وكذلك الربح .. ولازم نسبة الربح الي الخسارة بالصفقة يكون اكثر 1 زي 1:2 او 1:3 . بكده اضمنلك انك عمرك ما هتخسر

خسران : عمري ما هسخر .. عمري ما هخسر ؟؟:cold:

كسبان : ايوه طبعا عمرك ما هتخسر .. بس لازم يكون معاك طريقة كويسة تقدر تجيب بيها اهدافك زي الناس الناجحين

خسران : سكالبينج ينفع ؟؟

كسبان : لالالالالالا .. انا اقصد بطريقة استراتيجية او طريقة فنية تكون جربتها علي الاقل لمدة شهر او شهرين واعتمدت ربحها ورضيت بيه .. انما السكالبينج مش بييجي منه غير الخسارة النهائية

خسران : عارف .. وانت هتقولي

كسبان : طيب تمام .. تعرف حاجه عن التحليل الفني او الكلاسيكي او الترند المكسور

خسران : مممممممممم .. ايه ده الحاجات دي في الفوركس ؟؟ :embarrassed:

كسبان : ايوه طبعا يا عم دي عصب الفوركس .. انت لازم تتعلم وتقرا عن الدعوم والمقاومات والدايفرجنس والترند والاختبار والفيبو والبيفوت وازاي تحدد الحاجات دي بنفسك وتشتغل عليها

خسران : طيب وهعرف الحاجات دي كلها ازاي ؟؟؟

كسبان : عندك المضارب العربي مليان مواضيع عن كل ده انت بس ابحث ولو لقيت حاجه مش واضحة اسأل فيها الاخوة وهما مش هيتأخروا عليك

خسران : طيب هحاول اتعلم من جديد .. واشوفك بعد فتره اكون اتعلمت

كسبان : بس خلي بالك .. لازم تدي نفسك وقت للتعليم ووقت للممارسة علي الديمو .. وبعدها تفتح حساب حقيقي وتتاجر بنفسك

خسران : حاضر

كسبان : يالا بقي انا قايم علشان عاوز بكرة انزل البنك لاني هسحب من الحساب .. اشوفك مره تانية ان شاء الله

خسران : ربنا يزيدك من فضلة.. بس ممكن طلب؟؟

كسبان : اتفضل أؤمر

خسران : ياريت بس تحاسب لحسن اخوك ع الحديدة ومديون كمان

ياريت نتعلم من صاحبنا الخسران ونفهم القصد من الحوار

رد: حوار بين كسبان وخسران &gt;&lt;&gt;&lt;&gt;&lt;&gt;&lt;&gt;&lt;&gt;

ايش هالكلام ال 100-100
    والله كلام من ذهب
    وكله عبر
    والله لا يجيب خساره لحدى
    ومشكور يا مشرفنا المبدع
    " اللهم يا جامع الناس الى يوم لا ريب فيه اجمعني على ظالتي "
    اللهم إن كان رزقي في السماء فأنزله ، و إن كان في الأرض فأخرجه ، و إن كان بعيداً فقربه ،
    و إن كان قريبا فيسره ، و إن كان قليلاً فكثره ، و إن كان كثيراً فبارك لي فيه

هذاا حوار بين عاقل ومجنوون

بارك الله فيك ياا مشرفنااا صراحه الحوار كله حكم ^_^
      وما من كـاتبٍ إلا سيفنى ويبقي الدهر ما كتبت يداه
      فلا تكتب بكفك غير شيء يسـرك في القيامة أن تراه

مشكور على هذا الموضوع الجميل

اشكرك جزيل الشكر

فعلاً الحوار هذا صحيح

مشكور جدا اخي ابراهيم على هذا الحوار الجميل و الذي هو تعليم للمبتدء و تذكير للمحترف
              كعادتك مواضيعك جميلة و فيها خفة دم المصريين الجميلة...

يا ريت الكل يستفيد و انا اولكم ان شاء الله

أشكرك أخي هيما
                بصراحة درس زي العسل
                وأنا لم أخسر إلا حساب واحد فقط 1000 دولار بقي منها توالي
                وفتحت بها صفقة عمياني... يعني صفقة يائس بيع اليورو دولار
                وتركتها للزمان إما تخيب أو تصيب، والحمد لله حتى الآن كسبان بها 63 نقطة
                وإن شاء الله تكمل نزول

جزاك الله خيراً وتقبل مودتي وتحياتي

كلام جميل ... بس متى اقول ان كل شي تمام وافتح حساب حقيقي ... يعني ماهي النقطه الي اذا وصلت لها اقول اني جاهزه وابدا افي حساب حقيقي ؟؟؟؟؟

ولكم جزيل الشكر ...

كلام جميل .... بس متى اكود جاهزه وابدا حساب حقيقي ..... يعني ماهي النقطه التي اذا وصلت لها اكون جاهزه ... وبماذا تنصحوني ... صار لي فتره طويله وانا ما ازال مبتدئه ومو واثقه بنفسي كفايه

المشاركة الأصلية بواسطة alhariri222 مشاهدة المشاركة
                      أشكرك أخي هيما
                      بصراحة درس زي العسل
                      وإن شاء الله تكمل نزول

الله يرزقك ويرزق جميع المسلمين

أنا عند نفسي

يعتمد دخولي على دعوم
                        وباتجاه الترند
                        وقت الاخبار لا للدخول حتى لو كنت فاتح عقد اقفله إلى ما بعد الخبر حتى لا يأثر علي التذبذب أو يعكس الاتجاهـ

يعطيك الف عافيه اخوي

ولا يحرمنا من مواضيعك

المشاركة الأصلية بواسطة wedad مشاهدة المشاركة
                          كلام جميل .... بس متى اكود جاهزه وابدا حساب حقيقي ..... يعني ماهي النقطه التي اذا وصلت لها اكون جاهزه ... وبماذا تنصحوني ... صار لي فتره طويله وانا ما ازال مبتدئه ومو واثقه بنفسي كفايه
                          اهم شيء اتقان طريقة للدخول وتعلم التحليل الفني والاساسي
                          ويبي لك 6 اشهر من المتابعه اللصيقه كحد ادنى كي تستعد لدخول هذا العالم

صدقني بتتعب الحين وطول هالفترهـ لكن يوم تجهز وتكون متسلح بالمعرفه مو غريب تدبل حسابك بأسبوع

المشاركة الأصلية بواسطة USD مشاهدة المشاركة
                            اهم شيء اتقان طريقة للدخول وتعلم التحليل الفني والاساسي
                            ويبي لك 6 اشهر من المتابعه اللصيقه كحد ادنى كي تستعد لدخول هذا العالم

صدقني بتتعب الحين وطول هالفترهـ لكن يوم تجهز وتكون متسلح بالمعرفه مو غريب تدبل حسابك بأسبوع
                            أنا عند نفسي

يعتمد دخولي على دعوم
                            وباتجاه الترند
                            وقت الاخبار لا للدخول حتى لو كنت فاتح عقد اقفله إلى ما بعد الخبر حتى لا يأثر علي التذبذب أو يعكس الاتجاهـ

يعطيك الف عافيه اخوي

ولا يحرمنا من مواضيعك
                            الله يرزقك ويرزق جميع المسلمين
                            المشاركة الأصلية بواسطة WEDAD مشاهدة المشاركة

تكوني جاهزة عندما تفتحي صفقة وانت عارفه انها هتخسر وتخسر فعلا هههههههههه

تكوني جاهزة بعد فترة من القراءة والاسئلة الكثيرة والتعلم وفتح حساب ديمو الشغل عليه بما تعلمتيه وليس بناء عن توصيات للاخوة هنا

وان شاء الله بعد كل هذا ستكوني جاهزة للحقيقي باذن الله

المشاركة الأصلية بواسطة alhariri222 مشاهدة المشاركة
                            أشكرك أخي هيما
                            بصراحة درس زي العسل
                            وإن شاء الله تكمل نزول

المشاركة الأصلية بواسطة redamardy مشاهدة المشاركة
                            مشكور جدا اخي ابراهيم على هذا الحوار الجميل و الذي هو تعليم للمبتدء و تذكير للمحترف
                            كعادتك مواضيعك جميلة و فيها خفة دم المصريين الجميلة...

يا ريت الكل يستفيد و انا اولكم ان شاء الله
                            المشاركة الأصلية بواسطة fx-bader مشاهدة المشاركة
                            فعلاً الحوار هذا صحيح
                            المشاركة الأصلية بواسطة راكــــــــــان مشاهدة المشاركة
                            اشكرك جزيل الشكر
                            المشاركة الأصلية بواسطة tiger مشاهدة المشاركة
                            مشكور على هذا الموضوع الجميل
                            المشاركة الأصلية بواسطة fredoom_23 مشاهدة المشاركة
                            هذاا حوار بين عاقل ومجنوون

بارك الله فيك ياا مشرفنااا صراحه الحوار كله حكم ^_^
                            :wub:
                            شكرا لكم جميعا يا شباب على مروركم الجميل والمشاركة مع بعض في مثل هذه المواضيع المهمة

يعمل...
                            X