المؤشر السهل و20 نقطة يوميا في كل تداول

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

رد: المؤشر السهل و20 نقطة يوميا في كل تداول

المشاركة الأصلية بواسطة ahmed365 مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم

اود ان اتقدم اولا بالشكر الجزيل للاخ صاحب الاستراتيجيه على سماحه لي بأضافة بعض المؤشرات التي من خلالها اتمنى ان تحقق الربح الوفير لنا جميعا.
    المؤشرات المرفقه جميعها موجوده في هذا المنتدى وهي ليست من اختراعي ولكن دمجتها مع بعض لكونها متلائمه بشكل كبير وتعطي نتائج ايجابيه وهذا لايعني ان ليس بها عيوب . فلا توجد استراتيجيه او مؤشرات خارقه لا تقهر .
    سأبدا بشرح المؤشرات
    1. المؤشر الاول هو (مؤشر جرين فاير) وهو مؤشر لتحديد اتجاه الترند العام . اللون الاخظر يعني ان الترند صاعد واللون الابيض يعني الترند هابط.
    2. المؤشر الثاني هو (مؤشر الاسهم) وهو مؤشر غني عن التعريف للاخ العزيز مالي . وما زالت استراتيجيته تلاقي نجاحا مبهرا. السهم الازرق يعني شراء والسهم الاحمر يعني بيع.

3. مؤشر (سار المعدل) وهو مؤشر معدل للمؤشر باربولك سار.
    اشكرك الشكر الجزيل وان شاء الله الخير يعم على الجميع ... كل هذا واضح ولكن هل هذه المؤشرات تتغير او انها ثابته

الشرح لحالة الشراء

1. ظهور مؤشر الجرين فاير باللون الاخظر
    2. ضهور السهم الازرق وثباته بعد اغلاق الشمعه
    3. ضهور نقط السار مع السهم الازرق
    4. كسر الهاي لمؤشر العشرين نقطه

بند رقم 4 غير واضح يرجى الشرح

حالة البيع

1. مؤشر الجرين فاير باللون الابيض
    2. ظهور السهم الاحمر
    3. ظهور نقاط السار مع السهم الاحمر
    4. كسر اللو لمؤشر العشرين نقطه
    بند رقم 4 غير واضح يرجى الشرح

الخروج من الصفقه

تكون بعد ظهور الاشارات المعاكسه لعملية البيع او الشراء

الاهداف

يكون الهدف 30 نقطه ويتم ملاحقته بعد ذلك

تم تنزيل التيمبليت والمؤشرات وجميعها تعمل بشكل ممتاز
    يرجى توضيح وشرح ما هو باللون الاحمر مع خالص تحياتي وشكري لحضرتك
    الله المستعان

الله المستعان والحمد لله رب العالمين

• السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
      • ان شاء الله يوم اخضر على الجميع وكل الناس تكون بخير
      • طبعا انا عن نفسى باشكر صاحب الموضوع ومقدر تعبه جدا فحبيت اساعده عشان نوصل بالاستراتيجية لافضل النتائج وبردو مننساش مجهود كل الناسش الى شاركت فى الموضوع وحبت تضيف ليه انا حبيت اعمل اضافة بسيطة كدا فى الموضوع طبعا هو مش مجهودى لوحدى انا اخدت الشيت بتاع الاخت نهى وعدلت عليه مع بعض الافكار من شيت الاخ تساهيل
      • ووصلت للشيت الى هاعرضه على حضراتكم
      • اولا تفسير بسيط للشيت هو يحتوى على 7 ازواج
      • ثانيا مجرد ان اى عضو هيعدل على الخانات الخاصة بالهى واللو لكل زوج سوف تعطى له الارقامالخاصة بالاوامر ويقوم بتنفزها بدون اى مجهود او تفكير
      • ثالثا الشيت انا عاملة بحيث انه يشتغل على المنصتين الاسبريد الثابت والمتحرك
      • بس الاسبريد الى فى الشيت هو الثابت والتقريب بتاع المحرك ممكن الى عاوز يعدل عليه يعدل هو فرق بسيط جدا
      • رابعا ياريت محدش يحاول لعب فى المعادلات الا لو كانت محتاجه تعديل
      • خامسا انا عامل الهدف 15 نقطة ممكن بردو تعدلها زى ما انت عاوز او تتابع الامر وتتحرك معاه
      • سادسا واخيرا تقبلوا مرورى وشكرا لناس الى ساعدتنى عشان اقدر اعمل حاجة للاعضاء الكرام وان باذن الله بردو متابع معاكم فى الموضوع عشان نطور اكتر بقدر المستطاع واى حد عنده اى فكرة ياريت يتفاعل معانا كلنا
      • الشيت فى المرفقات
      الملفات المرفقة

حاجة اخيرة ياريت ترتب الازواج على الميتار تريد بنفس الترتيب فى الشيت للتسهيل وعدم الخطاء وتسريع العملية وبالتوفيق للجمع باذن الله وفى انتظار النتائج الجميلة ولا تنسوا لاى حد شارك فى الموضوع بالدعاء

اتمنى من الاخوه تجربة المؤشرات معا وافدتنا بمدى فعاليتها او عيوبها ومدى امكانية دمجها في هذه الاستراتيجية . اما بالنسبة لاسئلة الاخت تساهيل
          1. جميع المؤشرات ثابته عدا مؤشر السار والذي يظهر بالنقط .
          2. معنى ملاحقة السعر بعد 30 نقطه . هو ان يتم تحديد الهدف بثلاثين نقطه وتفعيل خاصية ملاحقة السعر من برنامج ميتاتريدر وبهذا سنحافض على ما كسبناه بعد ثلاثين نقطه وسنجني باقي النقاط ان تحرك الهدف لنقاط اضافيه.
          اتمنى ان اكون قد وفقت بالشرح

اتمنى ان تعم الفائدة للجميع ونستطيع الوصول لهدفنا اللذي نسعى اليه جميعا.
            ارجو من الاخوه تجربة المؤشرات وعلامنا مدى فعاليتها فربما اكون قد اخطأت في تقييمها.
            اشكر الاخت تساهيل على متابعتها وسأجيب على ما طرحته من أسئله.
            1. جميع المؤشرات ثابته عدى مؤشر السار والذي يضهر بالنقاط البنية بالقرب من الشموع فهو متغير.
            2. معنى ملاحقة السعر بعد تحقيق الهدف. هو تفعيل خاصية ملاحقة السعر من برنامج ميتاتريدر بعد 30 نقطه وبهذا نكون ظمنا نقاط الهدف ولاحقنا السعر لجني المزيد من النقاط
            اتمنى ان اكون قد وفقت بالاجابة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
              صباح الخير على الجميع طبعا باذن الله وم اخضر على الجميع
              طبعا ابتدا الشغل على الاستراتيجية ولو اى حد محتاج الاوامر بالارقام على اى زوج من الازواج الى موجوده فى الشيت ياريت يقول انا مجهزهم
              نسيت اقول حاجة امبارح مش معنى ان الاستراتيجية كويسة باذن الله انى الاقى حد داخل اوامر على 7 ازواج مرة وحدة انت ممكن تدخل عليهم كلهم فى حالة واحدة انك تكون داخل بلوت يتناسب مع حجم راس المال الخاص بيك ارجو يا جماعة الالتزام بادراة راس المال دى اهم حاجة مفيش حاجة مضمونة مية فى المية وكلنا متابعين مع بع باذن الله
              بالنسبة للاستاذ احمد انا لسة صراحة مجربتش الاستراتيجية بالمؤشرات الى حضرتك اضفتها
              بس بلاش نوسع الاهداف اوى ونوصلها ل 30 نقطة واحنا لسة فى مرحلة التجربة احنا عاوزين ناخد نقاط سريعة من السوق وومكن للى متابع السوق يبقا شغال ياما بالوقف المتحرك او يحرك هو الاهداف بنفسه

انا متابع معك حاليا . ربما سأدخل في احدى الصفقات قريبا

انا متابع معاك باذن الله ولو انت شايف حاجة تثدر تضافها انا موجود ويعتبر انا بدات اوامر بالفعل والسوق شكله هابط النهاردة

لو تكرمت يا اخ القريشى هل بالامكان الربط بين ملف الاكسيل وبرنامج الميتاتريدر كما تفضل الاخ تساهيل وسالك من قبل حتى يسهل على الاعضاء وضع الاوامر لانه لا يصلح نسخ الارقام ووضعها كاوامر فى الميتاتريدر وانما يتطلب ذلك ادخالها يدويا فى البرنامج ولك جزيل الشكر

• رد: المؤشر السهل و20 نقطة يوميا في كل تداول

المشاركة الأصلية بواسطة iris flower مشاهدة المشاركة
                      لو تكرمت يا اخ القريشى هل بالامكان الربط بين ملف الاكسيل وبرنامج الميتاتريدر كما تفضل الاخ تساهيل وسالك من قبل حتى يسهل على الاعضاء وضع الاوامر لانه لا يصلح نسخ الارقام ووضعها كاوامر فى الميتاتريدر وانما يتطلب ذلك ادخالها يدويا فى البرنامج ولك جزيل الشكر
                      والله ما اخدت بالى بس حاضر هاشوف الموضوع ده حاضر بس الاسم مش القريشى هى القرشى على العموم انا هاشوف موضوع الربط ده النهارده باذن الله وشوفى الشيت الى انا نزلته كدا عشان لو فى تعديل نعدله باذن الله

هل المشاركه توضح كيفيه الربط بين ميتاتريدر وملف الاكسل :

الخطوات
                        اولا اعمل التالي
                        وهذه الخطوة لتفعيل عملية الربط وتبادل البيانات

الخطوة التالية
                        المعادلات التي تحتاجها في الاكسل
                        قم بادراجها في اي خليه في الاكسل

وبالمثل لباقي العملات وفى انتظار اى اضافه من الاعضاء الكرام هذا ما وجدته وهو منقول للافاده

بالتوفيق للجميع ان شاء الله
                        الملفات المرفقة

ولكن لا اعلم اين يوضع ملف الاكسيل بمعادلاته داخل فولدر الميتاتريدر ومازال البحث مستمر ........

انت جربتى الشرح ده صراحة انا مش فاهم وكمان فى مشكلة شكل ملف الاكسل هيبقا عامل ازاى على العموم بس هافطر ونشوف الحوار ده لانى مش مركز

ما شاء الله تفاعل جميل اوي في الورشة
                              المشاركة الأصلية بواسطة elkorashe مشاهدة المشاركة
                              حاجة اخيرة ياريت ترتب الازواج على الميتار تريد بنفس الترتيب فى الشيت للتسهيل وعدم الخطاء وتسريع العملية وبالتوفيق للجمع باذن الله وفى انتظار النتائج الجميلة ولا تنسوا لاى حد شارك فى الموضوع بالدعاء
                              شكرا جزيلا اخوي القرشى مجهود جميل اوي وان شاء الله يتم التعامل مع ملف الاكسل الي حضرتك عملته واعتماده في الاستيراتيجية ... كده صار عندنا مهندسين على الاكسل .. عند الدخول يتم اضافة السبريد واضافة نقطة واحده فقط اضافية وليس نقطتين ... وهذا كافي جدا في الحصول على الاهداف وعدم تفعيل امر الشراء والارتداد. وكذلك لوقف الخسارة عند البيع يتم اضافة السبريد ونقطة اضافية واحده فقط.. همسة : ( تم عمل قفل لملف الاكسل الرقم السري 101)
                              اتمنى من الاخوه تجربة المؤشرات معا وافدتنا بمدى فعاليتها او عيوبها ومدى امكانية دمجها في هذه الاستراتيجية . اما بالنسبة لاسئلة الاخت تساهيل
                              1. جميع المؤشرات ثابته عدا مؤشر السار والذي يظهر بالنقط .
                              2. معنى ملاحقة السعر بعد 30 نقطه . هو ان يتم تحديد الهدف بثلاثين نقطه وتفعيل خاصية ملاحقة السعر من برنامج ميتاتريدر وبهذا سنحافض على ما كسبناه بعد ثلاثين نقطه وسنجني باقي النقاط ان تحرك الهدف لنقاط اضافيه.
                              اتمنى ان اكون قد وفقت بالشرح
                              الله يعطيك العافية اخوي احمد على هذه الاستيراتيجية الاضافية الجميله
                              اتمنى ان تعم الفائدة للجميع ونستطيع الوصول لهدفنا اللذي نسعى اليه جميعا.
                              ارجو من الاخوه تجربة المؤشرات وعلامنا مدى فعاليتها فربما اكون قد اخطأت في تقييمها.
                              اشكر الاخت تساهيل على متابعتها وسأجيب على ما طرحته من أسئله.
                              1. جميع المؤشرات ثابته عدى مؤشر السار والذي يضهر بالنقاط البنية بالقرب من الشموع فهو متغير.
                              2. معنى ملاحقة السعر بعد تحقيق الهدف. هو تفعيل خاصية ملاحقة السعر من برنامج ميتاتريدر بعد 30 نقطه وبهذا نكون ظمنا نقاط الهدف ولاحقنا السعر لجني المزيد من النقاط
                              اتمنى ان اكون قد وفقت بالاجابة
                              اخي الفاضل احمد تابعت المؤشرات والاستيراتيجية الاضافية التي اتحفتنا بها .. وبعد دراستها اتضح لي انها استيراتيجية متكاملة من جميع النواحي .. فيفضل ان نقوم بفتح ورشة جديده لها ... ولكن مع بداية السنة الجديده ( لان البنوك سوف تقوم باغلاق نهاية السنة المالية والربع الاخير من السنة وسوف يكون السوق غير طبيعي خلال هذه الفترة ) ولن نعتمدها الان مع المؤشر الموجود حالياً .. لانها اقوى من المؤشر وافضل بكثير ..
                              المشاركة الأصلية بواسطة elkorashe مشاهدة المشاركة
                              السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                              صباح الخير على الجميع طبعا باذن الله وم اخضر على الجميع
                              طبعا ابتدا الشغل على الاستراتيجية ولو اى حد محتاج الاوامر بالارقام على اى زوج من الازواج الى موجوده فى الشيت ياريت يقول انا مجهزهم
                              نسيت اقول حاجة امبارح مش معنى ان الاستراتيجية كويسة باذن الله انى الاقى حد داخل اوامر على 7 ازواج مرة وحدة انت ممكن تدخل عليهم كلهم فى حالة واحدة انك تكون داخل بلوت يتناسب مع حجم راس المال الخاص بيك ارجو يا جماعة الالتزام بادراة راس المال دى اهم حاجة مفيش حاجة مضمونة مية فى المية وكلنا متابعين مع بع باذن الله
                              بالنسبة للاستاذ احمد انا لسة صراحة مجربتش الاستراتيجية بالمؤشرات الى حضرتك اضفتها
                              بس بلاش نوسع الاهداف اوى ونوصلها ل 30 نقطة واحنا لسة فى مرحلة التجربة احنا عاوزين ناخد نقاط سريعة من السوق وومكن للى متابع السوق يبقا شغال ياما بالوقف المتحرك او يحرك هو الاهداف بنفسه
                              شكرا لك اخوي القرشى على تواصلك مع الورشة .. مثل ما قلت حضرتك ان العمل يكون بلوت صغير في حالة العمل على اكثر من 4 ازواج .. وانا شخصيا افضل العمل على 4 او 3 ازواج فقط وذلك للمتابعة والحصول على افضل النتائج ولملاحقة الارباح..
                              الملفات المرفقة
                              الله المستعان والحمد لله رب العالمين

اخيرا وصلت للطريقه سوف اقوم بادراجها وسوف نقوم بتنفيذها معا ويارب تفى بالمطلوب :
                                وللامانه الموضوع منقول

طريقة ربط الإكسل بـ ميتاتريدر لجلب بيانات "الإفتتاح ، الهاي ، اللو ، الإغلاق ، الفوليوم ، التاريخ ، التايم" لأي شمعه في أي فريم زمني :

الجزء الأول :

1- يجب تحميل مؤشر tickrecoder من المرفقات.
                                2- قم بفتح برنامج الميتاتريدر ثم إدراج المؤشر "tickrecoder" ، بعدها إضغط على inputs كما بالشكل التالي :

شرح الـ inputs :

Bar : و تمثل عدد بيانات الشموع السابقه المُراد إظهارها في ملف الإكسيل ، و إذا تم وضع القيمه 0 سوف يظهر الشمعه الحاليه فقط ، "و في كل الحالات تظهر بيانات الشمعه الحاليه حسب برمجة المؤشر".
                                و لتفعيل ظهور بينات الشمعه أو الشموع السابقه يتم وضع القيمه 1

LastBar : القيمه الإفتراضيه 0 و هي تعني عدم ظهور بيانات الشمعه أو الشموع السابقه .

cnttik : و هي تعني تسجيل البيانات في ملف الإكسيل بعد كم حركه أو tick للشمعه الحاليه و يُفضل وضعها القيمه 0 لتسجيل البيانات مُباشرةً في ملف الإكسيل حين إضافة المؤشر.

يعمل...
                                X