بمناسبة هذه الايام الرائعه الم يأن الوقت ليمد اهل الخبره ايديهم للمبتدئن ؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• بمناسبة هذه الايام الرائعه الم يأن الوقت ليمد اهل الخبره ايديهم للمبتدئن ؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    كل سنه وانتم جميعا بخير

قال الله تعالى ( تعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الاثم والعدوان )

انا جاي اتكلم عن ادارة الحسابات وعارف تماما ان نص الردود هاتقول دير حسابك بنفسك ومفيش احسن منك يدير حسابك واتعلم لو انت مش عالم بسوق الفوركس

والنص التاني هايقول ياريت ويارب ومين يسمعنا وانا مستعد والفكره رائعه

هاقول للنص الاول انا تقريا خسرت اكثر من الف ونص دولار وانا بتعلم وسوق الفوركس ملوش كبير زي ركوب الموج واصعب من كدا كمان واللى بيتعلم ويدخل بماله هايبقى زي المنجم والكاهن واخرته الخساره وطول ما انت بتتعلم بتخسر لان التعليم بالطريقه دي مش ببلاش
    عارف انت بتقول ادخل بحساب تجريبي هاقولك ولو دخلت بحساب تجريبي الاحساس النفسي والعصبي على الحساب التجريبي غير الاحساس النفسي والعصبي على الحساب الحقيقي حاجه تانيه تنامي رأس المال في التجريبي سريع لان النقطه ب 10 دولار لكن الحقيقي النقطه ب 10 سنت ياعني الطمع جاي جاي و هايخسرك هايخسرك

من غير تطويل

انا جاي اقول لا اهل الخبره العلم اللى انتو اتعلمتو والخبره اللى عندكم لازم تقيدو الناس بيها وتنقذوهم من الخساره طالما دا ممكن ومتعملوش زي قارون لما رفض يساعد الفقراء من الناس و قال ( إنما أوتيته على علم عندي ) ياعني الطبعي انك تخرج زكاة علمك وربنا قال ( تعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الاثم والعدوان )
    ياعني شئ مطلوب شرعا انك تساعد الناس وانك مأجور عليه ان شاء الله حتى لو انت اخذت ربح من ادارة الحسابات للناس

تخيل معي لو ان في شاب غلبان معاه 2000 جنيه مصري وانت بتربحه كل شهر ولو 500 جنيه يبقى انت كدا عملت ليه مصدر دخل وبتساعده ان يعيش من الحلال وبتبعده عن الحرام ياعني ممكن تنقذ عشرات الشباب المسلم من الضياع

في نظام اسمه paam في شركة انستا فوركس عملتو بيقبل الايداع من 10 دولار وبيتم ادارة الحساب من واحد او مجموعه والمدير هو اللى بيحط نسبة المخاطره ونسبة ارباح المدير وصاحب الايداع مش بيعمل حاجه غير انه بيتفرج على حسابه

ميزه النظام انه بيقبل الايداعات الصغيره بتاع الناس الغلابه
    المدير بيحدد اجره بالنسبه من الارباح مثلا 20%
    مفيش اي تدخل من صاحب المال والمدير بس هو اللى بيعمل كل حاجه

الرجاء مطلوب عضو او اتنين او تلاته - مجموعه ياعني - من اصحاب الخبره بجد ونفتح حساب ويشترك كل مبتداء تحتكم و نساعد الناس على المكسب ونحمي فلوسنا من الخساره حتى لو حد حب يتعلم يتعلم من المكسب مش يخسر رأس ماله
    ياريت نعمل زي ما ربنا قال لنا ( تعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الاثم والعدوان )

رد: بمناسبة هذه الايام الرائعه الم يأن الوقت ليمد اهل الخبره ايديهم للمبتدئن ؟

نصيحة لوجه الله أخوي ,

أفتح حساب مع المضارب العربي و أشتغل على التوصيات فقط مع مراعاة إدارة رأس المال

و الله يوفقك

اخي الكريم اهلا وسهلا بك

احب ان اوضحلك نقطة بسيطة جدا و هي ان اللي بتقول عليه خبير و انه جامد في الفوركس متولدش كده ده اتعلم و قرأ و خسر كتير و في نفس الوقت برده بيساعد الناس

اللي عايز اقلهولك حاول انك انت تتعلم و تقرأ طرق كتير و تسأل الناس و تعتبرها فعلا دراسة لغاية لما هيجي عليك الوقت المناسب ان شاء الله و تكون اتعلمت صح

و بخصوص فكرتك ..... انا انصحك ايضا باتباع توصيات المضارب العربي و توصيات المشرف وائل في القسم الخاص و هي كافية باذن الله في زياده دخلك شهريا ان شاء الله

المشاركة الأصلية بواسطة hemaaa20032004 مشاهدة المشاركة
        اخي الكريم اهلا وسهلا بك

احب ان اوضحلك نقطة بسيطة جدا و هي ان اللي بتقول عليه خبير و انه جامد في الفوركس متولدش كده ده اتعلم و قرأ و خسر كتير و في نفس الوقت برده بيساعد الناس

اللي عايز اقلهولك حاول انك انت تتعلم و تقرأ طرق كتير و تسأل الناس و تعتبرها فعلا دراسة لغاية لما هيجي عليك الوقت المناسب ان شاء الله و تكون اتعلمت صح

و بخصوص فكرتك ..... انا انصحك ايضا باتباع توصيات المضارب العربي و توصيات المشرف وائل في القسم الخاص و هي كافية باذن الله في زياده دخلك شهريا ان شاء الله
        هنا مربط الفرس اتعلم و قرأ و خسر كتير مش عايز الناس تخسر من رأس مالها الاساسي عشان تتعلم
        احنا نحتاج سيدي الفاضل لمن ينير الطريق ويحفظ للناس اموالها وممكن بعد ما الناس تكسب تتعلم من المال اللي بيكسبو مش من راس المال لان اكثر اللى بيدخل في الفوركس
        بيكون مجمع فلوس من هنا ومن هنا عشان اغلبهم شباب بلا دخل اساسا وعندو امل

اتباع التوصيات في كثير من الاحيان غير مجديه بالاضافه الى ان المتابعه محتاجه واحد فاضي ينتظر وقت نزول التوصيه ومتابعه لها طول ما هيا مفعله

يعمل...
        X